Instrukcja obsługi w języku obcym

Pytanie klienta:

""Czy do każdego sprzedawanego urządzenia należy dołączyć instrukcję obsługi w języku polskim, czy do urządzeń specjalistycznych wystarczy tylko instrukcja np. w języku angielskim? Czy brak instrukcji w języku polskim do sprzętu specjalistycznego może być powodem zwrotu sprzętu, jeśli tak, to w jakim czasie takiego zwrotu nabywca może żądać?""

Odpowiedź prawnika:

Odpowiedź na pytanie zależy od kilku czynników. Jeżeli sprzedaż rzeczy ruchomej jest dokonywana w zakresie działalności przedsiębiorstwa oraz drugą stroną umowy jest osoba fizyczna nabywająca rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą, do urządzenia trzeba dołączyć instrukcję obsługi w języku polskim. Obowiązek ten wynika z art. 3 ust. 6 w związku z art. 3 ust. 5 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego. Jeżeli więc sprzęt tego typu zostanie sprzedany bez instrukcji obsługi w języku polskim, kupujący będzie miał prawo domagać się wydania tej instrukcji, wypłaty odszkodowania oraz zwrotu niektórych kosztów (np. związanych z transportem). Jeżeli sprzedawca nie uczyni zadość tym wymaganiom, kupujący może przede wszystkim żądać obniżenia ceny. Prawo żądania odstąpienia od umowy będzie przysługiwało kupującemu jeżeli niezgodność towaru z umową jest istotna. To, jaki charakter ma niezgodność trzeba oceniać w konkretnym przypadku. W przedstawionym stanie faktycznym chodzić może o to w jaki sposób brak instrukcji w języku polskim wpływa na możliwość korzystania z urządzenia. Instrukcja w języku polskim nie musi być dołączana do towaru, jeżeli sprzedaż nie ma charakteru konsumenckiego. Nie ma więc takiego obowiązku, jeżeli firma sprzedaje specjalistyczne urządzenia tylko podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, wykorzystującym je do prowadzenia tej działalności lub kupującym jest osoba prawna.

Więcej informacji na ten temat w artykułach:

Odpowiedzialność sprzedawcy wynikająca z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej

Prawa i obowiązki konsumentów przy sprzedaży konsumenckiej