Odpowiedź prawnika: Zmiana działki na budowlaną w planie miejscowym
1.
Jeśli gmina przystąpi do sporządzaniu planu, należy wykorzystać możliwości przewidziane w ramach tej procedury. Z opisu sytuacji nie wynika, kiedy powstało studium zagospodarowania i czy gmina będzie sporządzać nowe studium. Na potrzeby niniejszej odpowiedzi założymy, że studium będzie sporządzane od nowy, by przedstawić również procedurę dotyczącą tego etapu postępowania (choć można podkreślić, że obie procedury - odnośnie studium i planu - są podobne).
Przede wszystkim po ogłoszeniu studium (odpowiednio po ogłoszeniu planu miejscowego) należy zgłosić wnioski o przekształcenie nieruchomości rolnych na budowlane. Przepisy nie przewidują dla tych wniosków szczególnej formy, należy jednak pamiętać o skierowaniu go do właściwego organu, określeniu żądania, uzasadnieniu go i podpisaniu wniosku. W uzasadnieniu przede wszystkim należałoby się powołać na fakt, iż brak w danej gminie odpowiedniej liczby terenów pod zabudowę - biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców, rozwój gminy itp. Można też od razu zastanowić się nad potrzebą określenia terenu pod zabudowę mieszkaniowo - usługową (chodzi tu przede wszystkim o drobną działalność gospodarczą na ogół w postaci sklepu na parterze domu mieszkalnego).

Zgodnie z art. 11 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wójt, burmistrz albo prezydent miasta, po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków dotyczących studium, nie krótszy jednak niż 21 dni od dnia ogłoszenia.
Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.
Podobnie wójt, burmistrz albo prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do planu, nie krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia.
W późniejszy etapie (dotyczy to zarówno studium, jak i planu) następuje ogłoszenie w w/w opisany sposób o wyłożeniu projektu planu do publicznego wglądu na co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia. W tym ogłoszeniu wyznacza się termin, w którym osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi dotyczące projektu planu, nie krótszy niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia planu.
2.
Niestety żaden przepis nie przewiduje możliwości żądania od urzędu gminy powiadomienia na piśmie o rozpoczęciu prac nad projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Powiadomienie następuję w sposób opisany w punkcie pierwszym.
3.
Zgodnie z art. 36 ust. 4 w/w ustawy, jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła, a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości. Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30 % wzrostu wartości nieruchomości.
