Skorzystaj z platformy ODR
Konsumencie, zawarłeś umowę przez internet ze sprzedawcą z Polski lub innego kraju UE i chcesz złożyć skargę? Sprzedawco, chcesz szybko i bez wysokich kosztów rozwiązać spór z klientem? Skorzystajcie ze specjalnej platformy ODR (ang. Online Dispute Resolution), którą obsługuje Komisja Europejska.
Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR), którą zarządza Komisja Europejska, ma pomóc sprzedawcom rozstrzygać spory z klientami internetowymi bez konieczności kierowania sprawy do sądu. Można z niej korzystać w przypadku każdego sporu umownego w związku z zakupem towarów lub usług, jeżeli zarówno sprzedawca, jak i konsument mają siedzibę w UE, Norwegii, Islandii lub Liechtensteinie.
Konsumencie, platforma ODR to portal internetowy, dzięki któremu możesz bez wychodzenia z domu rozwiązać spór z e-sprzedawcą z Polski lub innego kraju Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii lub Liechtensteinu. Platforma jest łatwa w obsłudze, twoim zadaniem jest jedynie wypełnienie formularza w języku polskim. Wejdź na https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home.show, opisz swój problem, załącz dokumenty i złóż skargę. Twoją sprawę poprowadzi niezależny podmiot uprawniony do rozwiązywania sporów.
E-sprzedawco, pamiętaj, że na twojej stronie internetowej musi znaleźć się link do platformy ODR prowadzonej przez Komisję Europejską oraz twój adres e-mail, za pośrednictwem którego można się z tobą kontaktować – nawet wtedy, gdy nie zgadzasz się na rozwiązanie sporu tą drogą.

Obowiązki sprzedawcy
Sprzedawco, jeżeli prowadzisz handel elektroniczny w UE, Norwegii, Islandii lub Liechtensteinie, masz następujące obowiązki w odniesieniu do platformy ODR. Obowiązki te dotyczą WSZYSTKICH SPRZEDAWCÓW INTERNETOWYCH, niezależnie od tego, czy zamierzają korzystać z platformy ODR czy też nie.
- Należy wyraźnie podać adres e-mail na stronie internetowej. Zamieszczenie jedynie interaktywnego formularza kontaktowego nie wystarcza.
- Na stronie internetowej należy podać link do platformy internetowego rozstrzygania sporów ec.europa.eu/consumers/odr. Link ten musi być dobrze widoczny i łatwo dostępny na stronie.
Jeśli zatem prowadzisz firmę działającą online, na swojej stronie internetowej musisz podać bezpośredni link do platformy ODR. Na stronie należy także podać w widocznym miejscu swój adres e-mail.
Jeżeli z powodu konkretnych przepisów, warunków członkostwa lub zapisów w umowie jesteś zobowiązany do korzystania z usług konkretnego organu rozstrzygającego spory, musisz:
- poinformować o tym swoich klientów – za pośrednictwem swojej strony internetowej – a także podać jego nazwę w warunkach umowy;
- poinformować klientów o istnieniu platformy internetowego rozstrzygania sporów w warunkach sprzedaży oraz w e-mailu zawierającym ofertę sprzedaży.
Link do platformy ODR może mieć formę baneru internetowego.
Zob też:
Jak możesz zarejestrować się na platformie ODR?
Dlaczego warto się zarejestrować?
Jeżeli jesteś sprzedawcą internetowym i chcesz pokazać, że przestrzegasz wysokich standardów obsługi klienta, możesz zarejestrować się jako sprzedawca na platformie ODR, nawet jeżeli nie wpłynęła przeciwko Tobie skarga.
Jeżeli skarga przeciwko Tobie wpłynęła za pośrednictwem platformy ODR, musisz się zarejestrować, aby móc wziąć udział w rozpatrywaniu danej sprawy.
Rejestrując się, ułatwiasz klientom kontakt. Możesz mieć również pewność, że wszelkie skargi wprowadzone za pośrednictwem platformy trafią na wybrany przez Ciebie adres e-mail. W ten sposób można zapewnić płynniejszą obsługę, a skargi klientów nie będą bez potrzeby trafiać do sądów.
W niektórych krajach ze strony tej mogą korzystać także sprzedający, którzy chcą złożyć skargę na konsumenta w związku ze sprzedażą towaru lub usługi dokonaną przez internet.
Jak się zarejestrować?
Aby zarejestrować się, musisz utworzyć konto EU login

Po utworzeniu konta EU Login zostaniesz przekierowany na platformę ODR, gdzie będzie można utworzyć konto organizacji, aby:
- uzyskać dostęp do systemu
- tworzyć/otrzymywać skargi za pośrednictwem platformy ODR
- zarządzać użytkownikami w swojej organizacji
- aktualizować dane osobowe (np. zmienić adres e-mail, na który wysyłane są powiadomienia).

Po utworzeniu konta organizacji wszyscy członkowie organizacji będą mieć dostęp do pulpitu nawigacyjnego i obsługi skarg.
Jak korzystać z platformy ODR?
Platforma ODR ma ułatwiać komunikację między sprzedawcą, klientem i organem rozstrzygającym spory. Organ rozstrzygający spory to bezstronna organizacja lub osoba, która pomaga konsumentom i sprzedawcom w pozasądowym rozstrzyganiu sporów.
Na mocy prawa europejskiego alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR) można wykorzystać przy wszelkich sporach wynikających z umowy między sprzedawcą a konsumentem, niezależnie od tego, czy produkt został zakupiony w sklepie czy w internecie, i niezależnie od tego, czy sprzedawca i klient mieszkają w tym samym kraju, czy w różnych krajach UE.
Platforma ODR korzysta wyłącznie z usług wysokiej jakości niezależnych organów rozstrzygających spory, które zostały zatwierdzone zgodnie z normami jakości odnoszącymi się do uczciwości, skuteczności i dostępności.
Platforma ODR ułatwia również procedury pozasądowego rozstrzygania sporów, ponieważ zapewnia tłumaczenie maszynowe we wszystkich kombinacjach języków UE oraz zapewnia dostęp do informacji i wsparcia podczas całej procedury.
W podręczniku użytkownika znajdziesz instrukcje korzystania z platformy ODR krok po kroku.
Platforma ODR - witryna internetowa dla rozstrzygania sporów konsumenckich w branży e-commerce
Funkcjonująca w Unii Europejskiej internetowa platforma Online Dispute Resolution (ODR) to zatem powołane do życia przez Komisję Europejską narzędzie, dające konsumentowi i sprzedawcy możliwość polubownego rozstrzygnięcia sporu, bez konieczności udania się do sądu.
Platforma ODR oferuje szybkie, przejrzyste i co do zasady dobrowolne oraz bezpłatne wypracowanie porozumienia między przedsiębiorcą a konsumentem. Przedsiębiorca, powiadomiony e-mailem o złożonej przez konsumenta skardze, może za pośrednictwem platformy sam zaproponować klientowi rozwiązanie niefortunnej sytuacji lub zaproponować rozwiązanie sporu z pomocą jednego z 350 niezależnych podmiotów, zajmujących się na terenie UE alternatywnym rozstrzyganiem sporów.
Korzystający z ODR przedsiębiorcy budują swoją reputację i wizerunek marki, jako dbającej o relację z klientami. Platforma dostępna jest we wszystkich językach Unii Europejskiej i umożliwia tłumaczenie zamieszczonych tam skarg i wyjaśnień. Dla sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do obywateli innych państw członkowskich UE, uczestnictwo w ODR jest prostym sposobem na wzmocnienie swojej wiarygodności na unijnym rynku.
Platforma ODR dostępna jest pod adresem: ec.europa.eu/odr
Trwa kampania Komisji Europejskiej promująca portal wśród e-sprzedawców. Komisja Europejska sprawdzała, czy e-sklepy zamieszczają linki do platformy ODR. Zrobiło tak 30% spośród 20 tys. sprawdzonych stron w całej UE. Badanie trwało od 1 czerwca do 15 lipca 2017 r. 34% badanych stron internetowych polskich przedsiębiorców zawierało wymagany link. W Niemczech było to aż 66%, w Austrii 47%, w Danii 44%, na Słowacji 37%.
Polska dołączyła do platformy ODR w momencie opublikowania pierwszego podmiotu uprawnionego z Polski, czyli 23 marca 2017 r. Obecnie na portalu jest dziewięć podmiotów z Polski: Arbiter Bankowy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Rzecznik Finansowy, Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie, Rzecznik Praw Pasażera przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, Inspekcja Handlowa, Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego, Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki, Izba Gospodarki Elektronicznej.
Korzystanie z systemu internetowego rozstrzygania sporów (ODR)
Jakie spory można rozstrzygnąć za pomocą ODR?
System ten może pomóc jedynie w przypadku sporów pomiędzy przedsiębiorstwami a konsumentami.
Jeśli nie chcesz wchodzić na drogę sądową w razie sporu z konsumentem dotyczącego zakupu dokonanego online, system internetowego rozstrzygania sporów może pomóc Ci w znalezieniu szybkiego i taniego rozwiązania. W systemie możesz złożyć skargę na klienta (który np. nie dokonał płatności) lub Twój klient może złożyć skargę na Ciebie.
Ta interaktywna strona internetowa jest udostępniana nieodpłatnie we wszystkich językach urzędowych UE. Zgłoszoną sprawą zajmie się jeden z właściwych organów rozstrzygania sporów, które są zarejestrowane w systemie. Wszystkie procedury przeprowadza się online.
Co muszę zrobić?
Jeżeli składasz skargę za pośrednictwem platformy internetowego rozstrzygania sporów, musisz uzgodnić ze swoim klientem, który organ alternatywnego rozstrzygania sporów zajmie się Waszą sprawą. Każdy z takich organów ma swoje zasady i procedury, może też pobierać opłaty.
Podczas rozpatrywania sprawy organ rozstrzygający spory może się z Tobą skontaktować z prośbą o dodatkowe informacje lub dokumenty lub zorganizować spotkanie.
Możesz wyznaczyć osobę, która będzie Cię reprezentować. Osoba ta będzie mogła złożyć skargę lub śledzić sprawę w Twoim imieniu.
Na dowolnym etapie procedury możesz uzyskać dodatkowe informacje lub pomoc. W każdym kraju UE znajduje się krajowy punkt kontaktowy, który może udzielić Ci wsparcia.
Pamiętaj, że niektóre punkty kontaktowe udzielają pomocy tylko w przypadku sporów dotyczących kilku krajów, tzw. sporów transgranicznych.
Co dają alternatywne metody rozwiązywania sporów, jak np. ODR?
Jeśli nie chcesz wchodzić na drogę sądową w razie sporu z konsumentem, warto spróbować alternatywnych metod rozwiązywania sporów. W porównaniu z procesem sądowym metody takie są zwykle szybsze, prostsze i mniej kosztowne. Termin ten odnosi się do różnych sposobów rozstrzygania sporu poza sądem – w drodze mediacji, procedury pojednawczej, arbitrażu oraz poprzez skierowanie skargi do rzecznika praw obywatelskich lub specjalnej komisji.
Jedna ze stron sporu zwraca się do neutralnej osoby trzeciej, aby pośredniczyła w kontaktach między stronami. Osoba taka jest określana mianem „organu alternatywnego rozstrzygania sporów". Organ taki może zaproponować rozwiązanie sporu, narzucić rozwiązanie bądź jedynie skłonić obydwie strony do dyskusji w celu wypracowania rozwiązania.
Zgodnie z unijnym prawem organy rozstrzygania sporów są oceniane przez kraje UE i muszą spełniać szereg wymogów w zakresie jakości, aby zagwarantować, że rozstrzygają spory w sposób skuteczny, sprawiedliwy, bezstronny, niezależny i przejrzysty. Zazwyczaj sprawy udaje się rozwiązać przed upływem 90 dni.
Możesz skorzystać z pomocy oferowanej przez te organy w przypadku każdego rodzaju sporu umownego, do jakiego może dojść w relacjach z klientami na terytorium UE. Znajdź organ pozasądowego rozstrzygania sporów w swoim kraju.
Alternatywne metody rozwiązywania sporów mogą pomóc Ci zaoszczędzić na kosztach postępowania sądowego oraz ułatwić sprzedaż towarów i usług w Twoim kraju lub za granicą, zarówno online, jak i w punktach sprzedaży. Mogą również pomóc chronić reputację Twojej firmy i dobre relacje z klientami.
Na podst.: stron UOKiK i Komisji Europejskiej

Potrzebujesz porady prawnej?
Parlament Europejski przyjął 26 marca 2019 r. nowe przepisy dotyczące praw autorskich w internecie. Platformy internetowe ponoszą odpowiedzialność za treści zamieszczane przez użytkowników. Niektóre zamieszczone materiały, takie jak memy lub GIF-y, zostały wyłączone z zakresu dyrektywy. Hiperłącza do artykułów informacyjnych, którym towarzyszą (...)
Pierwsze wspólne przepisy dotyczące obowiązków i odpowiedzialności pośredników na jednolitym rynku otworzą nowe możliwości świadczenia usług cyfrowych ponad granicami przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony użytkowników bez względu na ich miejsce zamieszkania w UE. ##baner## Jakie są najważniejsze cele aktu o usługach (...)
Nowy sposób na rozwiązanie sporu o żywność
Bez wychodzenia z domu i bez ponoszenia kosztów, szybko możesz rozwiązać swój problem dotyczący zakupu jedzenia czy napojów. Już działa pierwsze w Polsce i jedyne w Europie dedykowane wyłącznie żywności Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów. Po co powstało Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dotyczących Żywności? Produkty żywnościowe (...)
Składamy wniosek o emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym...
Wniosek o emeryturę w obniżonym wieku można już składać Od 1 października 2017 r. wiek emerytalny będzie wynosił 60 lat – dla kobiet i 65 lat – dla mężczyzn. Od 1 września br. można złożyć wniosek o emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) na podstawie zmienionych przepisów. - "Od 1 września uprawnieni mogą składać (...)
Platforma internetowego rozstrzygania sporów konsumenckich
Platforma internetowego rozstrzygania sporów System ten może pomóc jedynie w przypadku sporów pomiędzy przedsiębiorstwami a konsumentami. Platforma internetowego rozstrzygania sporów umożliwia rozwiązywanie sporów przedsiębiorców z klientami w internecie i bez udziału sądu. Platforma internetowego rozstrzygania sporów dostępna jest we (...)
Polubowne rozwiązywanie sporów: raport UOKiK
Dwie trzecie mediacji prowadzonych przez Inspekcję Handlową kończy się pozytywnie dla konsumentów. Polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich cieszy się coraz większą popularnością i w przyszłym roku obejmie wszystkie branże. UOKiK zainicjował właśnie prace nad zmianami w polskim prawie. Spór z przedsiębiorcą nie zawsze oznacza długą batalię przed sądem powszechnym. Uproszczone (...)
Jak korzystać z internetowej przeglądarki ksiąg wieczystych?
Elektroniczne Księgi Wieczyste Księgi wieczyste, zgodnie z art. 251 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece prowadzone są w systemie teleinformatycznym. Od 2003 r. trwał proces przenoszenia dotychczasowych, papierowych ksiąg wieczystych, do postaci elektronicznej. Treść ksiąg wieczystych gromadzona jest w centralnej bazie danych ksiąg wieczystych, (...)
Sprzedaż zdalna w przepisach UE
Sprzedaż na odległość i sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa w UE Poniżej przedstawiono informacje dotyczące wyłącznie sprzedaży towarów i usług konsumentowi końcowemu, a nie innym przedsiębiorstwom. Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa może okazać się korzystna, jednak zgodnie z unijnymi przepisami wiąże się z określonymi obowiązkami. Obowiązki (...)
Uprawnienia MŚP wobec platform i wyszukiwarek internetowych
Coraz więcej przedsiębiorców działa na platformach internetowych. Trudno już wyobrazić sobie prowadzenie biznesu bez obecności w sieci. Dowiedz się, jakie prawa przysługują przedsiębiorcom w relacjach z platformami internetowymi i wyszukiwarkami internetowymi. ##baner## Komu przysługują szczególne uprawnienia? Szczególne uprawnienia w relacjach z platformami (...)
Małe elementy w grzechotkach, zbyt dużo ftalanów w lalkach, pluszaki z pękniętymi szwami – takie nieprawidłowości wykryła Inspekcja Handlowa. Miała też wiele zastrzeżeń formalnych, np. brakowało danych producenta lub importera, niezbędnych ostrzeżeń czy instrukcji. W efekcie kontrolerzy zakwestionowali w 2017 r. prawie co czwartą, a w pierwszym kwartale 2018 (...)
Emerytura pomostowa - kto może przejść na emeryturę pomostową?
Emerytury pomostowe dla ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 r. - kto jest uprawniony do emerytury pomostowej? Jeżeli urodziłeś się po 31 grudnia 1948 r. i byłeś zatrudniony przy pracach o szczególnym charakterze bądź w szczególnych warunkach, możesz otrzymać emeryturę pomostową. Sprawdź, kiedy i komu ZUS ją przyznaje. Emerytura pomostowa przysługuje osobom, które (...)
Po co drzeć koty? Tak polubownie rozwiążesz spór
Sprzedawca niesłusznie odrzucił twoją reklamację? Nie masz czasu, ochoty, ani pieniędzy na długotrwałe dochodzenie swoich roszczeń przed sądem? Rozwiązaniem jest skorzystanie z mediacji lub skierowanie sprawy do polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Inspekcji Handlowej. W 2012 r. z tych możliwości skorzystało blisko 15 tys. konsumentów, a łączna wartość sporów (...)
Cyfrowe propozycje Komisji Europejskiej
Przejrzyste platformy internetowe Większa przejrzystość użytkowania, efektywniejsze rozstrzyganie sporów, obserwatorium monitorujące wpływ nowych przepisów na rynek cyfrowy – KE zaproponowała nowe przepisy dla platform internetowych zapewniające małym przedsiębiorstwom bezpieczny dostęp do sieci. - "Chcemy uniknąć rozdrobnienia jednolitego rynku cyfrowego (...)
Prezes UKE przedstawia analizę cen usług bezprzewodowego dostępu do Internetu świadczonych przez operatorów telefonii ruchomej. Rynek usług dostępu do sieci Internet rozwija się nie tylko w nadal bardzo popularnym segmencie usług stacjonarnych, ale również staje się coraz popularniejszą usługą oferowaną przez operatorów sieci ruchomych. Operatorzy telefonii ruchomej poza standardowymi (...)
Służebność od A do Z, czyli jak rozwiązać spór z sąsiadem
Zgodnie z kodeksem cywilnym, służebność jest jednym z rzeczowych praw ograniczonych. Istota służebności, polega na prawnej legalizacji dokonywania pewnych działań, bądź też stanowi uzasadnienie żądania niepodejmowania określonych czynności przez inne osoby. Służebność zawsze ogranicza czyjeś prawo własności. Zazwyczaj stronami takiej umowy są sąsiedzi, a jak powszechnie wiadomo, (...)
Będzie wielka reforma procesu cywilnego!
Założenia reformy Zwolnienie z sądowych opłat mniej zamożnych Polaków, a także pracowników, którzy dochodzą swoich praw od pracodawców oraz niższe aż o dwie trzecie opłaty za powództwa w sprawach konsumenckich poprzedzonych mediacją – to niektóre zmiany, które przygotowało Ministerstwo Sprawiedliwości w projekcie nowelizacji Kodeksu (...)
Sprawy własności pounickich obiektów sakralnych doczekają się w końcu uregulowania. Projekt w tej sprawie, przygotowany przez MSWiA, trafił właśnie do konsultacji społecznych. Od wielu już lat toczy się bowiem spór o te obiekty pomiędzy Polskim Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym a Kościołem greckokatolickim. Chodzi o nieruchomości, które przeszły na własność państwa na (...)
Sąd będzie zbędny. Wystarczy internet
Sklep on-line nie uwzględni reklamacji lub nie odda pieniędzy? Zamiast długiego postępowania przed sądem sprawę załatwisz "elektronicznie" w ciągu 30 dni. Nowa dyrektywa w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów ma ułatwić życie osobom robiącym zakupy w zagranicznych sklepach internetowych. Zaproponowane przez Komisję Europejską zmiany zakładają m.in. stworzenie e-platformy, (...)
Nadchodzą zmiany w procedurach podatkowych
Nowelizacja ma wejść w życie w zasadzie 1.09.2005 r., ale przepisy dotyczące deklaracji elektronicznych – 16.08.2006 r., a regulacje w sprawie porozumień cenowych i sposobu zaokrąglania – 1.01.2006 r. Udział organizacji społecznej Nowością będzie możliwość uczestniczenia organizacji społecznych w postępowaniu na prawach strony. Celem tej zmiany ma być umocnienie (...)
Szykuje się nowy ład dla konsumentów
Komisja Europejska przygotowała pakiet zmian, które zwiększą ochronę praw konsumentów. Obejmą one m.in. zakupy przez internet, usługi cyfrowe, kwestie podwójnych standardów produktów w różnych krajach. Jakie zmiany zaplanowano? W unijnym, a więc także polskim prawie konsumenckim szykują się wielkie zmiany. Komisja Europejska proponuje „Nowy (...)
Komisja Europejska chce energiczniej zwalczać nielegalne treści w internecie Komisja Europejska przedstawiła wytyczne i zasady, które dotyczą wzmocnienia aktywnego zapobiegania przez platformy internetowe obecności w internecie nielegalnych treści nawołujących do nienawiści, przemocy i terroryzmu, oraz usprawnienia ich wykrywania i usuwania. Zgodnie z zapowiedzią przewodniczącego Jeana-Claude'a (...)
Korzystne zmiany w prawie telekomunikacyjnym
Ministerstwo Infrastruktury szykuje zmiany w ustawie Prawo telekomunikacyjne. Nowe przepisy są konieczne – chodzi bowiem o implementację unijnych dyrektyw. Przypomnijmy, że państwa członkowskie UE miały implementować założenia pakietu telekomunikacyjnego do maja 2011r. Czym jest wspomniany pakiet telekomunikacyjny? Chodzi o ogół przepisów przyjętych przez organy (...)
1 lipca br. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych (do umów podpisanych przed tą datą stosuje się dotychczasowe zasady). Dzięki nim konsumenci z całej Unii Europejskiej będą chronieni na takim samym poziomie. Nowa ustawa uwzględnia też możliwości, jakie daje internet – m.in. kupowanie on-line pakietów usług (...)
Imprezy TurystycznePrzepisy prawne dotyczące usług turystycznych w całej Europie ujednolicone są Dyrektywą 90/314/WE w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek Konsument wykupując imprezę turystyczną w biurze podróży za granicą ma takie same prawa jak ten, który wykupił ją w Polsce. W Polsce usługi turystyczne uregulowane są ustawą o z 29 sierpnia 1997 (...)
Dozwolony strajk (głodowy) - opinia prawna
Stan faktyczny Pod jakim warunkiem strajk np. głodowy jest zgodny z prawem? Czy można zwolnić pracownika za uczestnictwo w strajku? Czy dopuszczalna jest taka forma nacisku na zmiany w warunkach wynagrodzenia, jeśli nic nie dały rokowania? Opinia prawna Spór zbiorowy pracowników z pracodawcą lub pracodawcami może dotyczyć m.in. warunków płac. W ustawie z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu (...)
Pora na arbitraż z prawdziwego zdarzenia
17 pażdziernika br. wchodzi w życie ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. Wprowadza ona przede wszystkim szczegółowe unormowanie rozwiązywania sporów przed sądem polubownym - dostosowujące nasze przepisy do praktyki sądownictwa polubownego w kraju i za granicą. Nowelizacja zmierza do zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności sądownictwa (...)
Sposoby rozwiązywania sporów z fiskusem!
Spór między podatnikiem a fiskusem rodzi się na tle odmiennych poglądów na tę samą kwestię podatkową. Konflikt zaczyna się na ogół na poziomie urzędu skarbowego, który wydaje decyzję odbiegającą od oczekiwań podatnika. Podatnik, chcąc zmienić niekorzystne dla siebie rozstrzygnięcie, odwołuje się do izby skarbowej. Spór rozpoczęty. Izba skarbowa (...)
Projektowane zmiany w kodeksie postępowania cywilnego oraz prawie upadłościowym i naprawczym
Na stronach internetowych znaleźliśmy projekt ustawy, która ma zmienić część przepisów kpc oraz Prawa upadłościowego i naprawczego. Ogólnie rzecz biorąc dotyczy on zmian w zakresie dotyczącym sądownictwa polubownego. Na czym zatem miałyby polegać zmiany? Czy oznacza to, że większość spraw "załatwiana" będzie polubownie?Czego dotyczyć mają znowelizowane regulacje?Już (...)
Sąd państwa UE nie może zakazać wszczęcia postępowania cywilnego przed sądem innego państwa UE
Konwencja nowojorska w sprawie arbitrażu (konwencja o uznawaniu i wykonywaniu zagranicznych orzeczeń arbitrażowych sporządzona w Nowym Jorku dnia 10 czerwca 1958 r., Recueil des traités des Nations unies, tom 330, s. 3) stanowi, że sąd, w którym wszczęto spór w sprawie, co do której strony dokonały zapisu na sąd polubowny, na żądanie jednej ze stron odeśle strony do arbitrażu, (...)
Skuteczność zapisu na sąd polubowny względem poręczyciela
Art. 202 kodeksu postępowania cywilnego stanowi między innymi, że zapis na sąd polubowny sąd bierze pod rozwagę tylko na zarzut pozwanego, zgłoszony i należycie uzasadniony przed wdaniem się w spór co do istoty sprawy. Zaś art. 697 § 1 kodeksu postępowania cywilnego stanowi, że strony w granicach zdolności do samodzielnego zobowiązywania się mogą poddać pod rozstrzygnięcie sądu (...)
Rozprawa ws. sporu kompetencyjnego odroczona Z uwagi na standardy procesowe Trybunał Konstytucyjny przerwał rozprawę i zdecydował o jej odroczeniu, wymagając jednocześnie 14-dniowego terminu dla Prezesa Rady Ministrów jako wnioskodawcy oraz Prokuratora Generalnego do pisemnego ustosunkowania się do pisma procesowego. Wcześniej prof. Dariusz Dudek, ekspert z zakresu prawa konstytucjnego i pełnomocnik (...)
Spór z sąsiadem o ustawienie budynku i ogrodzenia - opinia prawna
Stan faktyczny Od roku posiadam pół bliźniaka. Sąsiad w odległości ok. 2 m od mojego płotu ma rozbudowaną część swojego budynku (rozbudowa nastąpiła przed nabyciem nieruchomości przeze mnie), stojącą prostopadle do mojej części. W tej rozbudowanej części, na obu kondygnacjach ma wiele okien, z których widzi cały mój ogródek. Sąsiad stanowczo protestuje przeciwko jakimkolwiek (...)
Zalecenia dla przyszłej polityki energetycznej UE
Krótko po doświadczeniach, jakie przyniósł rosyjsko-ukraiński spór o dostawy gazu, posłowie przyjęli sprawozdanie poświęcone przyszłej wspólnej polityce energetycznej. Plany działań na wypadek przerw w dostawach gazu, rozbudowa połączeń międzysystemowych, ujednolicone ramy prawne dla inwestycji w energetykę jądrową i nowe cele w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym (80% (...)
Czy i kiedy nastąpi przedawnienie spornego zobowiązania podatkowego - opinia prawna
Stan faktyczny Podatnik zawarł w roku 1999 umowę użyczenia kutra rybackiego. Umowa ta została przez UKS odrzucona - jako zawarta w celu obejścia przepisów prawa i w związku z powyższym podatnikowi naliczono podatek w wysokości ok. 11.000 zł. Postępowanie wszczęto w dniu 4 marca 2002. Decyzja organu I instancji została wydana w dniu 24 czerwca 2002. 30 września 2002 Izba Skarbowa wniosła (...)
Opodatkowanie nowego środka transportu w świetle ustawy o VAT
Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął spór podatnika z organami podatkowymi w kwestii kwalifikowania dla celów opodatkowania podatkiem VAT nowego środka transportu. Podatnik nabył w maju 2004.r w Niemczech używany samochód osobowy, który dopuszczony został do użytku 12 marca 2004 r. W momencie zakupu pojazd ów miał przebiegu 9.840 km, lecz od momentu dopuszczenia go do użytku (...)
Zaliczanie kosztów procesu cywilnego do kosztów uzyskania przychodów
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wypowiedział się w kwestii zaliczania przez podatników prowadzących działalność gospodarczą do kosztów uzyskania przychodów wydatków na koszty procesu cywilnego, związanego z prowadzoną działalnością. Podatnik w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą wynajął halę w celu ulokowania tam hurtowni. Następnie uznał, że przedmiot (...)
Kiedy są dopuszczalne minimalne stawki taksy dla prawników?
W sprawie F. Cipolla (adwokat R. Portolese) sporządził on dla swoich klientów trzy pozwy. Spór został ostatecznie rozstrzygnięty w drodze ugody, bez udziału F. Cipolli. Zapłaciwszy zaliczkę, klientka odmówiła więc uiszczenia pozostałej kwoty wynagrodzenia, której zażądał jej adwokat. Adwokat F. Cipolla domagał się zatem sądownie zastosowania stawek opłat. W sprawie zaś S. Macrino (...)
Ugoda z Towarzystwem Ubezpieczeń - opinia prawna
Stan faktyczny W maju 2003 r. miałem wypadek komunikacyjny (po wyjściu z pracy), w którym kierowca samochodu dostawczego (służbowego) wjechał na mój pas (zasnął) i doszło do czołowego zderzenia. Wina została jednoznacznie potwierdzona przez policję, a następnie prokuratora, z którego pozwania sprawca miał karę sądową. W wyniku wypadku zostałem bardzo poważnie poszkodowany. (...)
Wycofać pozew przeciwko pracodawcy - opinia prawna
Stan faktyczny Złożyłam pozew do sądu pracy przeciwko byłemu pracodawcy o wypłatę części wynagrodzenia (nagrody). W odpowiedzi otrzymałam zawiadomienie o terminie rozprawy oraz odpowiedź na mój pozew sporządzoną przez adwokata pracodawcy, który działając w imieniu pozwanego wnosi o ddalenie powództwa w całości oraz o zasądzenie zasadzenie od powódki na rzecz pozwanego kosztów (...)
Będzie możliwość zakończenia sporu w wyniku mediacji
Ustawa z 28 lipca 2005 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw wprowadza w rozdziale 1 działu II tytułu VI księgi pierwszej K.p.c. instytucję mediacji jako alternatywę dla postępowania cywilnego przed sądem. Nowelizacja ma wejść w życie 3 miesiące po publikacji w Dzienniku Ustaw. W jakich przypadkach będzie dochodzić do mediacji? W sprawach, (...)