Mundurki w szkole i inne zmiany w działalności szkół

Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw przewiduje m.in. modyfikację dotychczasowego systemu egzaminów eksternistycznych oraz rozwiązanie prawne problemu ochrony uczniów przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju psychicznego polegające na upoważnieniu Rady Ministrów do nałożenia na szkoły i placówki zapewniające uczniom korzystanie z usługi dostępu do Internetu, w drodze rozporządzenia, obowiązku zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego. Jej przepisy wejdą w życie etapami: 24 maja 2007 r., 1 lipca 2007 r. oraz 1 września 2007 r.  

Porady prawne

Nowelizacja ta wprowadza również większą kontrolę nad funkcjonowaniem szkoły ze strony rady szkoły (lub placówki) i rady rodziców. Zmienia też regulacje dotyczące dotacji dla niepublicznych przedszkoli i placówek.

Mundurki w szkole

Nowością będzie obowiązkowe noszenie przez uczniów jednolitego stroju na terenie szkoły podstawowej i gimnazjum. Nowelizacja przewiduje też, iż dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, będzie mógł wprowadzić w szkole ponadgimnazjalnej obowiązek noszenia przez uczniów jednolitego stroju. 

Wzór jednolitego stroju określi dyrektor szkoły w porozumieniu z radą rodziców.

Dyrektor szkoły podstawowej i gimnazjum oraz dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej, w której wprowadzono obowiązek noszenia jednolitego stroju, może w porozumieniu z radą rodziców określić sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego jednolitego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w określonym dniu lub dniach.

Zabezpieczenie przed dostępem do niebezpiecznych treści w Internecie

Nowelizacja wprowadza także nowy artykuł, na mocy którego Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, nałoży na szkoły i placówki zapewniające uczniom korzystanie z usługi dostępu do Internetu na ich terenie obowiązek zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów, oraz określi minimalne wymagania, jakie powinno spełniać to oprogramowanie. W rozporządzeniu tym zostanie określony szczegółowy zakres treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego i moralnego uczniów, w szczególności pornograficznych, eksponujących brutalność i przemoc, zawierających zachowania naruszające normy obyczajowe, propagujących nienawiść i dyskryminację.

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania ma zaś zapewnić szkołom i placówkom możliwość nieodpłatnego korzystania z oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego i moralnego uczniów, spełniającego ww. minimalne wymagania, w wersjach działających w systemach operacyjnych powszechnie użytkowanych na obszarze kraju, z uwzględnieniem zasady równego traktowania różnych platform systemowych. Szkoły i placówki mogą też, w celu realizacji tego nowego obowiązku wykorzystywać inne oprogramowanie spełniające jednak owe minimalne wymagania.

Jaki ma być skład rady pedagogicznej?

Oprócz zmienionych zasad przeprowadzania egzaminów eksternistycznych, nowe przepisy uregulowały skład rady pedagogicznej. Mianowicie w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce oraz pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział, z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.

Jak mają funkcjonować szkolne rady rodziców?

Zgodnie z nowymi regulacjami, w szkołach i placówkach oświatowych co do zasady, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. 

W skład rad rodziców wchodzić mają:

  1. w szkołach - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału;
  2. w placówkach - co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków danej placówki;
  3. w szkołach artystycznych - co najmniej 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danej szkoły.

W wyborach takich jednego ucznia reprezentować będzie jeden rodzic. Wybory będą przeprowadzane na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

Następnie rada rodziców powinna uchwalić regulamin swojej działalności, w którym określi w szczególności:

  • wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
  • szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad rodziców oraz przedstawicieli rad oddziałowych, do rady rodziców odpowiednio szkoły lub placówki.

Wedle nowych przepisów rady rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.

Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w przypadku szkół i placówek artystycznych minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, określą natomiast, w drodze rozporządzenia, rodzaje szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców, uwzględniając organizację szkoły lub placówki lub brak możliwości bezpośredniego uczestniczenia w ich działalności reprezentacji rodziców.

Jak stanowią zmieniane właśnie przepisy, rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. Do kompetencji rady rodziców należy też:

  1. uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
    • programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
    • programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców; przy czym w szkołach artystycznych, w których nie prowadzi się kształcenia ogólnego, nie uchwala się programu profilaktyki;
  2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki; 
  3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

Jeżeli jednak rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczego szkoły lub programu profilaktyki, program ten ustali dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, programy te uchwala sama rada pedagogiczna. Programów tych oczywiście nie uchwala się w szkołach dla dorosłych.

W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach i placówkach niepublicznych programy wychowawcze szkoły i programy profilaktyki ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki.

W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa jej regulamin.

Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników

Wedle zmienionych przepisów, nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego, program nauczania oraz podręcznik i następnie przedstawia swoje propozycje radzie pedagogicznej. Następnie rada pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii rady rodziców, podejmuje uchwałę, w której ustala zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników. W 2007 roku przed 31 maja rady pedagogiczne powinny podjąć uchwały w sprawie zestawu programów wychowania przedszkolnego lub szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników obowiązujących w danej szkole od roku szkolnego 2007/2008.

Szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników dla danych zajęć edukacyjnych. W szkołach ponadgimnazjalnych, w których realizuje się rozszerzone zakresy kształcenia z poszczególnych zajęć edukacyjnych, szkolny zestaw podręczników składa się z nie więcej niż trzech podręczników do każdego zakresu kształcenia z danych zajęć edukacyjnych. Wdrożenie tej zasady będzie następowało stopniowo. W roku szkolnym 2007/2008 szkolny zestaw podręczników składający się z nie więcej niż trzech podręczników dla danych zajęć edukacyjnych dotyczy klas pierwszych i czwartych szkół podstawowych oraz klas pierwszych pozostałych typów szkół. W stosunku do pozostałych klas, jeśli jest to niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego w ramach rozpoczętego etapu edukacyjnego, rada pedagogiczna może podjąć uchwałę, że w szkolnym zestawie podręczników będzie więcej niż trzy podręczniki dla danych zajęć edukacyjnych. Taka sytuacja trwać będzie do zakończenia kształcenia w danym etapie edukacyjnym.

Dyrektor szkoły w 2007 roku do dnia 31 maja podaje do publicznej wiadomości informacje o zestawie programów wychowania przedszkolnego lub szkolnym zestawie programów nauczania i szkolnym zestawie podręczników, które mają obowiązywać w danej szkole od roku szkolnego 2007/2008. W latach następnych termin ten ustawa ustala na dzień 31 marca. Szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników obowiązuje przez 3 lata szkolne. W tym czasie zmiany w zestawie mogą być wprowadzone w uzasadnionych przypadkach przez radę pedagogiczną, na wniosek nauczyciela lub rady rodziców, wyłącznie z początkiem roku szkolnego.

Dyrektor szkoły ma ponadto podejmować działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. 2007 r., Nr 80, poz. 542)

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika