Publikacja ogłoszeń o zamówieniach publicznych jest przejawem zasady jawności i niezbędnym warunkiem prawidłowo przeprowadzonego postępowania. Prawidłowe ogłoszenie umożliwia osiągnięcie właściwych warunków konkurencji i wybór najkorzystniejszej oferty. Ogłoszenie stanowi formalne wszczęcie postępowania w sprawie udzielenia zmówienia publicznego. Ustawa różnicuje obowiązki publikacyjne w zależności od wartości zamówienia. W przypadku zamówień, których wartość nie przekracza równowartości 30.000 euro, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących publikacji ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Gdzie można dowiedzieć się o mającym być udzielonym zamówieniu?
Tryby przetargowe (przetarg nieograniczony, ograniczony, dwustopniowy)

Ogłoszenia o zamówieniach, które mają być udzielone w trybach przetargowych, których wartość nie przekracza 30.000 Euro, powinny być zamieszczone w siedzibie zamawiającego, w miejscu publicznie dostępnym oraz na stronie internetowej. Minimalny okres, przez jaki ogłoszenie musi być wywieszone wynosi 7 dni. W zamówieniach o wartości nieprzekraczającej tej wartości progowej, zamawiający nie może wyznaczyć terminu składania ofert, krótszego niż 7 dni. Z chwilą wywieszenia ogłoszenia w siedzibie zamawiającego, następuje formalne rozpoczęcie postępowania.
W przypadku zamówień, o wartości przekraczającej 30.000 Euro, zamawiający obowiązany jest zamieścić ogłoszenie w swojej siedzibie, w miejscu publicznie dostępnym, w internecie oraz w Biuletynie Zamówień Publicznych. Ogłoszenia zamieszczone w siedzibie zamawiającego oraz na jego stronie internetowej, mogą być zamieszczone dopiero po publikacji w Biuletynie i muszą się tam znajdować aż do dnia, w którym upływa termin składania ofert.
Za miejsce publicznie dostępne w siedzibie zamawiającego należy uznać np. tablicę ogłoszeń umieszczoną w takim miejscu na terenie siedziby zamawiającego, do którego dostęp mają wszystkie osoby, a nie tylko pracownicy zamawiającego. Nie może, więc to być miejsce, do którego dostęp będzie uzależniony od uzyskania jakiejś przepustki lub pozwolenia. Dostęp do tego miejsca musi być swobodny i nieutrudniony.
Ponadto, zamawiający może ogłosić organizację o każdym przetargu w prasie. Ogłoszenie to może być jednak zamieszczone dopiero po ogłoszeniu w siedzibie zamawiającego lub w BZP.
Inne tryby udzielania zamówień publicznych (negocjacje z zachowaniem konkurencji, zapytanie o cenę, zamówienie z wolnej ręki).
W przypadku innych trybów udzielania zamówień nie ma oficjalnych, podawanych do wiadomości publicznej, ogłoszeń. W trybie negocjacji z zachowaniem konkurencji, zamawiający zaprasza do wzięcia udziału w postępowaniu, poprzez wysyłanie zaproszenia, do co najmniej trzech oferentów. W trybie zapytania o cenę, zamawiający kieruje pytanie o cenę dostaw rzeczy lub usług, do co najmniej czterech oferentów. Natomiast w trybie zamówienia z wolnej ręki, zamawiający przeprowadza rokowania tylko z jednym dostawcą (wykonawcą), nie ogłaszając publicznie zamiaru udzielenia zamówienia. Tak więc informacje o prowadzeniu danego postępowania kierowane są bezpośrednio do potencjalnych oferentów.
Treść ogłoszenia jest różna w zależności od trybu postępowania, w który ma być udzielone zamówienie.
Co powinno zawierać ogłoszenie o organizowanym przetargu nieograniczonym?
Ogłoszenie o przetargu nieograniczonym zawiera co najmniej:
- nazwę i adres zamawiającego.
- ilość, liczbę i rodzaj zamawianych dostaw lub usług, a w odniesieniu do robót budowlanych - rodzaj, zakres i lokalizację budowy. Przedmiot zamówienia powinien być określony za pomocą obiektywnych cech technicznych i jakościowych oraz powinien być dokładnie sprecyzowany. Już w ogłoszeniu, przedmiot powinien być tak określony, aby nie powodował możliwości utrudniania uczciwej konkurencji,
- pożądany lub wymagany termin realizacji zamówienia publicznego. Określenie terminu realizacji zamówienia jako pożądanego, oznacza termin, w jakim zamawiający będzie oczekiwał od oferentów realizacji zamówienia. Oferenci mogą oznaczyć w ofercie inny termin realizacji zamówienia i nie będzie to skutkowało odrzuceniem oferty. Z kolei określenie terminu jako wymagany, oznacza postawienie terminu realizacji zamówienia jako warunku, którego niespełnienie powoduje odrzucenie oferty. Nie wolno, zatem go zmienić w ofercie,
- informację o warunkach wymaganych od dostawców i wykonawców, a więc np. przedstawienia, jakich dokumentów zamawiający będzie żądał od oferentów,
- oświadczenie o stosowaniu preferencji krajowych,
- określenie sposobu uzyskania formularza zawierającego specyfikację istotnych warunków zamówienia, a także cenę formularza, jeżeli jego udostępnienie jest odpłatne, (cena formularza może pokrywać jedynie koszty jego druku oraz przesłania),
- miejsce i termin składania ofert,
- miejsce i termin otwarcia ofert (terminy podane w pkt.7 i 8 muszą być wyznaczone na ten sam dzień),
- kryteria oceny ofert (kryteria te nie mogą być zmienione po opublikowaniu ogłoszenia, w trakcie postępowania),
- kwotę wadium.

Potrzebujesz porady prawnej?
Odwołanie w zamówieniach publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
W jakich przypadkach przysługuje odwołanie? Odwołanie przysługuje: od rozstrzygnięcia lub odrzucenia protestu, w przypadku braku rozpatrzenia protestu w terminie. Kto może wnieść odwołanie? Podmiotami uprawnionymi do wniesienia odwołania są zainteresowani dostawcy lub wykonawcy, a także (...)
Wartości progowe a wymagania formalne (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Jakie są podstawowe progi określone w ustawie? Dla podmiotów należących do tzw. sektora klasycznego (min. podmioty należące do sektora finansów publicznych, a więc np: gminy, powiaty, urzędy itp.) progi obowiązywania ustawy zostały określone następująco: 6.000 €. To dolny próg, (...)
Kiedy zamawiający może odstąpić od zasad udzielania zamówień publicznych? Istnieją dwie grupy przypadków, kiedy możliwe jest udzielanie zamówień publicznych z pominięciem lub modyfikacją zasad przyznawania zamówień określonych w ustawie o zamówieniach publicznych. Pierwsza grupa przypadków (...)
W jakich szczególnych przypadkach umowy w sprawie zamówień publicznych są nieważne? Umowy w sprawie zamówień publicznych podobnie jak każde inne umowy są nieważne na podstawie okoliczności, które zostały określone w kodeksie cywilnym lub w innych ustawach szczególnych. Ustawa o zamówieniach (...)
Uprawnienia zamawiającego - stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004r
Jakie są podstawowe uprawnienia zamawiającego? Do podstawowych uprawnień zamawiającego należą: możliwość wyboru trybu postępowania, możliwość przeprowadzenia postępowania na zasadach szczególnych, przeprowadzenie kwalifikacji wstępnej dostawców (wykonawców) poprzedzającej właściwe (...)
Fryzjer ponad obostrzeniami...
WSA w Opolu wydał wyrok (sygn. akt II SA/Op 219/20), w którym uchylił karę grzywny 10 tys. zł nałożoną przez Sanepid na fryzjera. W uzasadnieniu wskazał, że GIS nie może nakładać kar administracyjnych na podstawie rozporządzenia. ##baner## Sentencja Wojewódzki (...)
Kompetencje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (stan prawny do 1 marca 2004 r.)
Prezes Urzędu jest centralnym organem administracji państwowej właściwym w sprawach zamówień publicznych w zakresie określonym ustawą. Z powyższego wynika, że nie ma domniemania kompetencji na rzecz Prezesa Urzędu. Jest on właściwy i kompetentny wyłącznie w sprawach określonych w ustawie (...)
Protest w postępowaniu o zamówienie publiczne (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Na czym polega protest? Chodzi o to, iż wobec czynności podjętych przez zamawiającego w toku postępowania o zamówienie publiczne dostawca lub wykonawca może złożyć umotywowany, pisemny protest do zamawiającego. Protest można wnieść bezpośrednio do zamawiającego w ciągu 7 dni od dnia, (...)
Przetarg dwustopniowy - stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004r
Przetarg dwustopniowy podobnie jak każdy tryb, inny niż przetarg nieograniczony może być stosowany w razie wystąpienia dodatkowych okoliczności – przesłanek. Tryb ten może być stosowany w sytuacjach wyjątkowych, głównie z uwagi na charakter i specyfikę przedmiotu zamówienia. Ma to (...)
Organizacja Urzędu Zamówień Publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Kto kieruje Urzędem Zamówień Publicznych (Urzędem)? Kierownictwo Urzędem zostało powierzone Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych. Wykonuje on swoje zadanie przy pomocy wiceprezesów, Dyrektora Generalnego, dyrektorów departamentów, dyrektorów biur oraz dyrektora sekretariatu. Wiceprezesów (...)
Skarga w postępowaniu o zamówienie publiczne (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Kto może wnieść skargę? Skarga na wyrok zespołu arbitrów przysługuje stronom postępowania odwoławczego. Oznacza to, że może ją wnieść zarówno odwołujący się dostawca lub wykonawca, jak również zamawiający, jeżeli wyrok zespołu arbitrów jest dla niego (...)
Czy przygotowanie specyfikacji jest obowiązkowe? Tak, istnieje taki obowiązek. Otóż w postępowaniach prowadzonych w trybach przetargowych (a więc w przetargu nieograniczonym, ograniczonym i dwustopniowym), jeżeli wartość przedmiotu zamówienia publicznego, lub w którego finansowaniu udział (...)
Zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego (stan prawny do 1 marca 2004 r.)
Czy możliwe jest wprowadzanie zmian do zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego? Ustawa o zamówieniach publicznych wprowadza zasadę zakazu wprowadzania zmian do zawartej i wykonywanej umowy. Zgodnie z jej przepisami zakazane są zmiany postanowień zawartej umowy oraz wprowadzanie nowych (...)
W jakich przypadkach następuje wykluczenie dostawców (wykonawców)? Z ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się: Dostawców lub wykonawców, którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania wyrządzili szkodę nie wykonując zamówienia lub wykonując (...)
W jakich przypadkach powstaje obowiązek unieważnienia postępowania? Postępowanie w sprawie zamówienia publicznego unieważnia się, jeżeli: w postępowaniu prowadzonym w trybie innym niż tryb zamówienia z wolnej ręki wpłynęły mniej niż dwie oferty niepodlegające odrzuceniu lub mniej (...)
Co określają warunki konkursu? „Warunki konkursu” to specjalny dokument będący odpowiednikiem specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postępowaniach przetargowych. Warunki konkursu określają przedmiot konkursu oraz szczegółowe wymogi procedury konkursowej. Postanowienia warunków (...)
Uchwała NSA Naczelny Sąd Administracyjny w składzie 7 sędziów 26 lutego 2018 r. podjął następującą uchwałę (sygn. I OPS 5/17): "Pozostawanie nieruchomości we władaniu przedsiębiorstwa PKP bez udokumentowanego prawa w sposób określony w art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 29 kwietnia (...)
Preferencje krajowe w zamówieniach publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Jakie są dopuszczalne rodzaje preferencji krajowych? Dopuszczalne są tylko cztery rodzaje preferencji krajowych. Należą do nich: przeliczenie ceny oferty na potrzeby oceny ofert, obowiązek użycia do wykonania zamówienia, co najmniej określonej części surowców i produktów krajowych, obowiązek (...)
Arbiter w zamówieniach publicznych (stan prawny do 1 marca 2004 r.)
Kto może zgłosić kandydatów do pełnienie funkcji arbitra? Na listę arbitrów mogą być wpisane wyłącznie te osoby, które zostały zgłoszone przez uprawnione do tego podmioty. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, kandydatów na arbitrów mogą zgłosić: Prezes Urzędu, ministrowie, (...)
Czego mogą dotyczyć warunki stawiane dostawcom lub wykonawcom? Warunki uczestnictwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego powinny być obiektywne, uzasadnione charakterem przedmiotu zamówienia publicznego, stopniem jego skomplikowania, czy związanego z nim ryzyka. (...)
Czym charakteryzuje się tryb negocjacji z zachowaniem konkurencji? Negocjacje z zachowaniem konkurencji cechuje przede wszystkim niewielki stopień sformalizowania procedury. W trybie tym nie mają zastosowania przepisy odnoszące się do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, terminów, publikacji (...)