Publiczne zawiadomienie o decyzjach i innych czynnościach organu
Uproszczenie zasad zawiadamiania w postępowaniach ze znaczną liczbą stron
Dawniej, zgodnie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego (K.p.a.), strony mogły być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, gdy przepis szczególny tak stanowił. Organ mógł zatem zrezygnować z indywidualnego powiadamiania każdej strony postępowania i korzystać z tej uproszczonej formy (czyli mógł na przykład wywiesić ogłoszenie w swojej siedzibie, powiadomić przez sołtysa bądź poprzez lokalną prasę) jedynie w przypadku, gdy przepis odrębnej ustawy do tego upoważniał.
Przykład:
W postępowaniach administracyjnych dotyczących zespołów budowlanych oraz terenów, na których znajduje się znaczna ilość zabytków archeologicznych, strony tych postępowań mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub wojewódzkiego konserwatora zabytków przez obwieszczenie bądź w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania (wg art. 94 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).
Od 1 czerwca 2017 r. możliwe jest stosowanie tej uproszczonej procedury zawiadamiania o decyzjach i innych czynnościach organu w każdym postępowaniu (bez względu na jego przedmiot), o ile bierze w nim udział więcej niż 20 stron. Organ, żeby skorzystać z tego sposobu zawiadamiania, nie potrzebuje już upoważnienia w przepisie szczególnym. Jest to rozwiązanie, które powinno usprawnić przebieg postępowań z udziałem znacznej liczby podmiotów.
Zawiadomienie będzie traktowane jako dokonane po upływie 14 dni od dnia, w którym nastąpiło publiczne obwieszczenie, ogłoszenie czy udostępnieniew Biuletynie Informacji Publicznej (dzień ten organ winien wskazać w treści tego obwieszczenia, ogłoszenia, bądź też pisma udostępnionegow BIP-ie).

Obowiązek uprzedzenia - nie zawsze
Takie zawiadomienie publiczne jest jednak skuteczne wyłącznie w razie, gdy organ uprzedził o tym strony (pismem), wskazując, z jakiej formy zawiadamiania będzie korzystał (ten obowiązek organu może wyłączać przepis szczególny). Jeśli więc w przepisach szczególnych istnieje podstawa do zastosowania formy zawiadamiania, o której mowa w art. 49 § 1 K.p.a., i jednocześnie w postępowaniu bierze udział więcej niż 20 stron, to organ nie jest zobowiązany do uprzedzenia na piśmie o zamiarze skorzystania z formy publicznego zawiadamiania (o ile nie nakłada takiego obowiązku dany przepis szczególny). To pismo jest związane z przypadkami, gdy podstawą do zastosowania publicznego zawiadomienia jest sam fakt, że w postępowaniu bierze udział więcej niż 20 stron.
Organ, uprzedzając strony (pismem), że będzie korzystał z uproszczonej formy zawiadomienia, powinien wskazać konkretny sposób zawiadomienia (środek), jaki będzie stosował.
Co to znaczy dla strony?
Jeżeli strona zostanie zawiadomiona w uproszczonej formie o decyzji lub postanowieniu, które podlega zaskarżeniu, to może zażądać udostępnienia odpisu tej decyzji czy postanowienia – powinna złożyć w tym celu wniosek i wskazać w nim, w jaki sposób i w jakiej formie organ ma udostępnić jej odpis (przykładowo przesłanie na podany adres e-mail).
Jeśli organ nie będzie w stanie, np. z przyczyn technicznych, udostępnić jej odpisu decyzji bądź postanowienia we wskazanej przez nią formie, to powiadomi ją o przyczynach takiego stanu rzeczy i wskaże jej, w jakiej formie odpis może być udostępniony niezwłocznie.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 23, z późn. zm.).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?