Przyjmując sprawozdanie na temat wpływu reklamy na równość kobiet i mężczyzn, posłowie Parlementu Europejskiego zwracają uwagę na możliwy negatywny wpływ reklam na samoocenę kobiet i mężczyzn oraz proponują kampanie uświadamiające i propagowanie dobrych przykładów w mediach i świecie reklamy. Nie zyskały poparcia propozycje ustanowienia kodeksów etycznych i innych specyficznych dla sektora reklamy zapisów prawnych.
Jak zauważają posłowie w sprawozdaniu szwedzkiej deputowanej Evy-Britt SVENSSON (GUE/NGL, SE), reklama przekazująca treści dyskryminujące lub poniżające oparte na płci i wszelkich stereotypach płciowych stanowi przeszkodę dla stworzenia nowoczesnego i egalitarnego społeczeństwa.

Badania pokazują, że normy tworzone przez stereotypy płciowe zawarte w reklamie prowadzą do uprzedmiotowienia ludzi, którzy prezentowani są jako obiekty. Dodatkowo, reklamy czasami mogą w karykaturalny sposób prezentować sytuacje z życia mężczyzn i kobiet. Komercyjny przekaz odgrywa coraz bardziej dominującą rolę w kulturze dzieci i młodzieży i warunkuje ich poglądy na siebie, swoje środowisko, kulturę, a w szczególności na przemoc. Dlatego Parlament pragnie podkreślić znaczenie roli odgrywanej przez media w tworzeniu i utrwalaniu stereotypów płciowych.
Rola mediów i ich wpływ na samoocenę
Parlament wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do przeprowadzenia w całej UE kampanii uświadamiających przeciw zniewagom o podłożu seksistowskim lub dla przedstawiania kobiet i mężczyzn w sposób uwłaczający ich godności w materiałach reklamowych i marketingowych. Państwa członkowskie powinny przeprowadzić badania wizerunku kobiet i mężczyzn w reklamie i marketingu oraz przedstawić stosowne sprawozdania w tej sprawie.
Parlament zauważa, że wizerunki idealnego wyglądu w marketingu i reklamie mogą mieć negatywny wpływ na samoocenę kobiet i mężczyzn, szczególnie nastolatek, oraz osób, które są podatne na zaburzenia odżywiania, takie jak jadłowstręt psychiczny (anoreksja) i bulimia. Posłowie wzywają reklamodawców, aby z większą ostrożnością wykorzystywali skrajnie szczupłe kobiety do reklamowania produktów.
Nagroda za dobry przykład
Parlament dostrzega zapotrzebowanie na obecność w mediach i świecie reklamy dobrych przykładów, które pokazałyby, że zmiana jest możliwa i pożądana. Państwa członkowskie powinny oficjalnie zatwierdzić wręczenie nagrody sektora reklamy, a także nagrody publiczności przeznaczonych dla reklamodawców, których celem byłoby wyróżnienie tych reklam, które najlepiej zrywają ze stereotypami płciowymi i które prezentują pozytywny obraz kobiet, mężczyzn.
Racjonalne i odpowiedzialne korzystanie z telewizji i nowych technologii należy propagować od najmłodszych lat w szkole, jak i w domu, gdyż dzieci stanowią szczególnie narażoną na takie wpływy grupę. Dzieci uczą się poprzez naśladowanie i udawanie tego, czego doświadczyły, dlatego stereotypy płciowe w reklamach bardzo mocno wpływają na ich rozwój. Dlatego Parlament podkreśla fundamentalne znaczenie roli, jaką powinien odgrywać system szkolnictwa w rozwijaniu u dzieci zmysłu krytycznego wobec obrazu i mediów w ogólności, po to, by zapobiec szkodliwym skutkom, jakie wywołują stereotypy płciowe powielane przez marketing i reklamy.
Głosując nad sprawozdaniem, Parlament przyjął wiele poprawek, które w dość znaczącym stopniu zmieniły rekomendacje przygotowane w parlamentarnej Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia przedstawione pod głosowanie całej Izbie. Na przykład, nie znalazły uznania większości posłów propozycje opracowywania kodeksów postępowania w reklamie, czy kodeksów etycznych i innych specyficznych dla sektora reklamy zapisów prawnych.
Polskie głosy w debacie poprzedzającej głosowanie (skrót)
Ewa TOMASZEWSKA, w imieniu grupy UEN: Chciałabym zwrócić uwagę na fakt pojawiania się reklam, zarówno w telewizji, także publicznej, jak i na billboardach, których treść lub forma poniżają osoby pojawiające się w materiałach marketingowych. Najczęściej dotyczy to kobiet, ale nie wyłącznie. Odbieranie prawa do godności, uprzedmiotowianie osób, przedstawianie ich jako prezentujących niski poziom umysłowy, czy mogących stanowić przedmiot zainteresowań wyłącznie w sferze seksu prowadzi do wytworzenia u nieprzygotowanego odbiorcy poczucia niedowartościowania.

Potrzebujesz porady prawnej?
Roczne sprawozdanie w sprawie równości kobiet i mężczyzn (2008)
Udział kobiet w zatrudnieniu wzrasta, ale utrzymują się nadal znaczące różnice pod względem jakości zatrudnienia kobiet, zwłaszcza w sferze wynagrodzeń. Kobietom trudniej jest godzić życie zawodowe i rodzinne, co utrudnia równe traktowanie kobiet i mężczyzn w zakresie (...)
Pierwsze wspólne przepisy dotyczące obowiązków i odpowiedzialności pośredników na jednolitym rynku otworzą nowe możliwości świadczenia usług cyfrowych ponad granicami przy równoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony użytkowników bez względu (...)
Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych
Rekomendacje Prezesa UOKiK Promujesz telefon w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Reklamujesz swoje książki lub testujesz kosmetyki otrzymane w paczce PR? Jesteś influencerem? Czy wiesz, jak prawidłowo oznaczyć wymienione treści? Przeczytaj tezy z rekomendacji Prezesa UOKiK. Rekomendacje (...)
RPO: reklamy nie mogą poniżać kobiet
Instrumentalne traktowanie płci pięknej w reklamach wpływa na dyskryminację kobiet w sferze zawodowej czy społecznej, ich niewystarczający udział w życiu publicznym, czy nawet, w ekstremalnych przypadkach, może prowokować do przestępstw na tle seksualnym - uważa Janusz Kochanowski. Rzecznik (...)
\"Kobiety w wyborach europejskich\" - prezentacja wyników badań Eurobarometru
Kobiety stanowią 52% obywateli UE, mają jednak słabszą niż mężczyźni pozycję na rynku pracy i dotkliwiej odczuwają pogarszanie się sytuacji gospodarczej. Dlatego wśród zagadnień, którymi powinien zajmować się Parlament Europejski, wymieniają te związane z ich życiem (...)
Kobiety nadal zarabiają mniej. KE nakazuje zmiany w prawie
Przejrzystość zarobków kobiet i mężczyzn w każdej firmie – to jedno z zaleceń Komisji Europejskiej, które państwa członkowskie mają zrealizować do końca przyszłego roku. KE podejmuje działania mające zlikwidować różnice w płacach. - Wynagrodzenie kobiet nie powinno być niższe (...)
Finansowanie równości kobiet i mężczyzn
Od 25 lutego do 7 marca Nowym Jorku odbywa się 52 sesja Komisji ds. Statusu Kobiet ONZ (CSW UN), której tematem przewodnim jest kwestia finansowania równości kobiet i mężczyzn oraz wzmacniania statusu kobiet. W czasie dotychczasowych obrad skoncentrowano się na wymianie dobrych praktyk (...)
Równe płace wśród kobiet i mężczyzn
Kobiety zarabiają o 15% mniej niż mężczyźni, a w sektorze prywatnym nawet o 25%. Pomimo wzrostu liczby kobiet pracujących, proporcja ta utrzymuje się na tym samym poziomie od 30 lat, oscylując pomiędzy 4-25 % w zależności od kraju członkowskiego UE, bez tendencji spadkowej. Wprowadzenie (...)
Sejm pracuje nad kontrowersyjnym projektem ustawy o równym statusie kobiet i mężczyzn. Kontrowersyjny, ponieważ już drugi raz wnioskowano o jego odrzucenie. Co takiego „nie do przyjęcia” jest w tym projekcie?Co miałby regulować projekt?Projekt definiuje dyskryminację, z podziałem (...)
Nie wolno zwolnić pracownicy w trakcie zapładniania in vitro
S. Mayr była zatrudniona przez Bäckerei und Konditorei Gerhard Flöckner w Salzburgu jako kelnerka. W ramach próby zapłodnienia in vitro oraz po niemal półtoramiesięcznej terapii hormonalnej, przeprowadzono u S. Mayr punkcję w celu pobrania komórek jajowych. Lekarz domowy wypisał jej tygodniowe (...)
Inauguracja projektu promującego politykę równouprawnienia
"Nie wystarczy być o czymś przekonanym, trzeba wprowadzać swoje przekonania w życie. Dotyczy to także polityki równouprawnienia. Mam nadzieję, że dzięki temu projektowi administracja publiczna stanie się wzorem, jeśli chodzi o równe traktowanie kobiet i mężczyzn pod wieloma (...)
Wiek emerytalny nie podoba się Komisji Europejskiej...
Upomnienie KE Komisja Europejska prosi polskie władze o dialog w sprawie zróżnicowanego wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, jaki przywraca nowa ustawa emerytalna. List w tej sprawie przesłali do Warszawy komisarze Vĕra Jourová i Marianne Thyssen. Wcześniej Komisja zwróciła (...)
Europejski Dzień Równej Płacy W piątek 3 listopada 2017 r. obchodzony był Europejski Dzień Równej Płacy. Jest to data symbolicznie wyrażająca skalę nierówności płacowych między kobietami i mężczyznami w Unii Europejskiej. Na podstawie danych Eurostatu, Komisja (...)
Składamy wniosek o emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym...
Wniosek o emeryturę w obniżonym wieku można już składać Od 1 października 2017 r. wiek emerytalny będzie wynosił 60 lat – dla kobiet i 65 lat – dla mężczyzn. Od 1 września br. można złożyć wniosek o emeryturę w obniżonym wieku emerytalnym (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) (...)
Rusza ogólnounijna kampania przeciwko dyskryminacji płacowej ze względu na płeć, a Margot Wallström, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej zaprasza do udziału w debacie "Kobiety i Polityka". Przykładowo, w obecnym Parlamencie Europejskim kobiety stanowią jedynie 31 proc. W skali (...)
Konsekwencją nieprzyjęcia przez Sejm senackiego projektu ustawy o równym statusie kobiet i mężczyzn mogą być dotkliwe kary finansowe nałożone na Polskę przez UE Przeprowadzone w 2000 r. badania opinii publicznej wykazały, że zdaniem 69 proc. Polek w Polsce kobiety są dyskryminowane. Głównym (...)
Jak uzyskać wcześniejszą emeryturę – opinia prawna
Stan faktyczny Urodziłam się w maju 1950 r. W 1968 rozpoczęłam studia, które ukończyłam w 1972 r. Po ukończeniu studiów podjęłam pracę 02.11.1972 r. i pracowałam do 31.07.1991 r. Od 01.08.1991 r. prowadzę działalność gospodarczą do dnia dzisiejszego. Działalność prowadzę w (...)
Równość traktowania mężczyzn i kobiet w zakresie dostępu do zatrudnienia
Problematyka równego traktowania mężczyzn i kobiet w zakresie dostępu do zatrudnienia, szkolenia zawodowego, awansu zawodowego i warunków pracy jest uregulowana w Dyrektywie nr 207 z dnia 9 lutego 1976 r. (OJ Nr L 39/1976 r.). Co to jest zasada równego traktowania?Dyrektywa ustala (...)
Jak powołać inspektora ochrony danych?
Kto może, a kto ma obowiązek wyznaczenia inspektora ochrony danych? Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO), które musi być stosowane od 25 maja 2018 r., w art. 37 ust 1 przewiduje obowiązek wyznaczenia inspektora dla administratorów i podmiotów (...)
Influencer marketing a oznaczanie reklam
Influencerze! Każdą sytuację rozpatruj indywidualnie: pamiętaj o przepisach, korzystaj z rekomendacji UOKiK, przyjrzyj się swojej działalności i publikowanym materiałom. Uczciwie i zdroworozsądkowo oceń, co jest reklamą. UOKiK opublikował odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące (...)