Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Nie zdążysz kupić biletu? MPK może Cię ukarać, ale Ty nie możesz ugryźć kontrolera

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Nie zapłacę ani grosza MPK – mówi studentka Ania.  Odwołam się, gdzie będzie potrzeba, nie czuję się winna!

To może przydarzyć się Tobie!

Pani Ania studiuje w jednym z większych polskich miast. Ostatnio wsiadła do autobusu i chciała kupić bilet w automacie, gdyż skończył jej się miesięczny. Był jednak tłok,  wielu pasażerów, ustawiła się kolejka. Nagle kasowniki zostały zablokowane i rozpoczęła się kontrola. Oczywiście pasażerka nie zdążyła kupić biletu i została ukarana za jego brak. Żadne argumenty nie pomogły. Kontrolerzy wyprowadzili Panią Anię z autobusu i wezwali Straż Miejską, gdyż nie chciała okazać dowodu. Kiedy przyjechała Straż, przestraszona okazała dokument, ale kary nie zapłaciła i nie zamierza jej płacić.

Czy słusznie?

Opłatę za przejazd (należność przewozową) pasażer uiszcza poprzez zakup odpowiedniego biletu. W przypadku korzystania z biletu papierowego pasażer przy pierwszym przejeździe niezwłocznie po wejściu do pojazdu jest zobowiązany skasować bilet i zachować go na czas podróży – tak wskazuje regulamin jednego z przewoźników.

Odpowiedź na pytanie, mieści się w słowie „niezwłocznie”. Czy jednak niezwłocznie oznacza „natychmiast”, „zaraz po”? Nie do końca. Niezwłocznie to to samo co „bez uzasadnionej zwłoki”. Skoro więc w niniejszej sytuacji pasażerka chciała kupić bilet, lecz nie mogła tego zrobić z przyczyn obiektywnych, zwłoka była uzasadniona. Może więc odmówić przyjęcia kary i odwoływać się (składając reklamację do przewoźnika), jeśli  zostanie wezwana do jej uiszczenia. Ostatecznie sprawa może zostać skierowana do sądu cywilnego. W takiej sytuacji warto byłoby mieć świadków zdarzenia (można poprosić pasażerów, którzy obserwowali zajście), dowód z monitoringu w autobusie. Sprawa może się ciągnąć, ale czasem warto walczyć o swoje prawa, szczególnie gdy jesteśmy pewni naszych racji. 

Czy można ugryźć kontrolera?

Kontrolerzy są grupą narażoną na ataki. Ostatnio taki atak miał miejsce w Warszawie 11 maja. Jeden z gapowiczów rzucił się na trzymającego go kontrolera, zaczął go kopać, bić i ostatecznie … odgryzł mu spory kawałek ucha. Napastnik będzie pociągnięty do odpowiedzialności i może nawet odpowiadać za spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, co jest karane więzieniem do 10 lat.

Podobne zdarzenie miało miejsce w Krakowie w 2011 roku, kiedy to pasażer – obywatel Nigerii - najpierw pogryzł ramię i palce kontrolera a później wyskoczył „na główkę” przez okno pojazdu. Sąd uniewinnił go od zarzutu spowodowania uszczerbku na zdrowiu uznając, że działał w ramach obrony koniecznej. Jak się okazało, kontrolerzy wykręcili mu ręce i przytrzymywali głowę przy podłodze. Kontrowersyjne było to, że pasażer miał HIV, ale o tym nie wiedział. Ugryzienie mogło więc być bardzo groźne.

Jak wynika ze statystyk warszawskiego ZTM ataki na kontrolerów zdarzają się coraz częściej. O ile w 2013 roku miało miejsce 9 przypadków, już w kilku pierwszych miesiącach b.r. odnotowano 16 zdarzeń, m. in. uderzenie łokciem czy pięścią w twarz a nawet złamanie palców kontrolerowi.

Co może kontroler?

Oczywiście może wylegitymować, jeśli nie masz ważnego biletu.

Może ująć, jeśli nie masz biletu i nie okażesz dokumentu. „Ująć” czyli przytrzymać, spowodować, że gapowicz wysiądzie, ale tak, aby nie naruszyć nietykalności cielesnej pasażera – wówczas to kontroler może odpowiadać przed sądem. Co więcej, może zatrzymać, aż do pojawienia się policji czy straży miejskiej, które ustalą tożsamość gapowicza.

Jeśli mu natomiast uciekniesz, możesz dostać grzywnę – od 20 do 5.000 zł.

(pg)

 

Komentarze: Nie zdążysz kupić biletu? MPK może Cię ukarać, ale Ty nie możesz ugryźć kontrolera

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 9
  • 9
  • 6
  • 3
  • 4
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Katarzyna

    ocena usługi:

  • Mirosława

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona z uzyskanej opinii, gdyż w bardzo przystępny i wyczerpujący sposób odpowiada na moje zapytanie. Dziękuję !
  • Teresa

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za udzieloną odpowiedz, opinia ta pozwoliła mi na podjęcie działań w nurtującej mnie sprawie - bardzo dziękuję
  • Wiesław

    ocena usługi:

  • Mirosław

    ocena usługi:

    Opinia w pełni wyjaśniła, potwierdziła mi moje stanowisko w sprawie z jaką zwróciłem się do serwisu, a o to właśnie mi chodziło. Dziękuję i z pewnością skorzystam w przyszłości.
  • jolanta

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona i polecam.
  • Wioletta

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo za fachową pomoc w rozwiązaniu mojego problemu i rzetelne podejście zarówno do sprawy jak i terminu odpowiedzi na pismo Polecam Państwa Firmę
  • Joanna

    ocena usługi:

  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Bardzo szybka i wyczerpująca odpowiedz. Dziękuję.
  • Ewa

    ocena usługi:

    Fantastyczna opcja dla wszystkich mieszkających za granicą. Polecam! Opinia była wyczrpująca i dała jasną odpowiedź na moje pytanie.
  • Ewa

    ocena usługi:

    Opinia została wydana profesjonalnie i w ustalonym terminie. Polecam każdemu.
  • Joanna

    ocena usługi:

    Jestem bardzo zadowolona z uslug kanelarii. Bardzo profesjonalne i szybkie podejście do mojej sprawy oraz pomoc w jej rozwiązaniu. Polecam każdemu skorzystanie z usług Porad prawnych.
  • Jarek

    ocena usługi:

    Zrozumiale wytłumaczone . dziękuję
  • Przemysław

    ocena usługi:

  • Agnieszka

    ocena usługi:

  • Sylwia

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca, obszerna, pomocna i bardzo fachowa opinia na zadane pytania
  • ryszard

    ocena usługi:

    jestem zadowolony




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane