Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Nie zdążysz kupić biletu? MPK może Cię ukarać, ale Ty nie możesz ugryźć kontrolera

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Nie zapłacę ani grosza MPK – mówi studentka Ania.  Odwołam się, gdzie będzie potrzeba, nie czuję się winna!

To może przydarzyć się Tobie!

Pani Ania studiuje w jednym z większych polskich miast. Ostatnio wsiadła do autobusu i chciała kupić bilet w automacie, gdyż skończył jej się miesięczny. Był jednak tłok,  wielu pasażerów, ustawiła się kolejka. Nagle kasowniki zostały zablokowane i rozpoczęła się kontrola. Oczywiście pasażerka nie zdążyła kupić biletu i została ukarana za jego brak. Żadne argumenty nie pomogły. Kontrolerzy wyprowadzili Panią Anię z autobusu i wezwali Straż Miejską, gdyż nie chciała okazać dowodu. Kiedy przyjechała Straż, przestraszona okazała dokument, ale kary nie zapłaciła i nie zamierza jej płacić.

Czy słusznie?

Opłatę za przejazd (należność przewozową) pasażer uiszcza poprzez zakup odpowiedniego biletu. W przypadku korzystania z biletu papierowego pasażer przy pierwszym przejeździe niezwłocznie po wejściu do pojazdu jest zobowiązany skasować bilet i zachować go na czas podróży – tak wskazuje regulamin jednego z przewoźników.

Odpowiedź na pytanie, mieści się w słowie „niezwłocznie”. Czy jednak niezwłocznie oznacza „natychmiast”, „zaraz po”? Nie do końca. Niezwłocznie to to samo co „bez uzasadnionej zwłoki”. Skoro więc w niniejszej sytuacji pasażerka chciała kupić bilet, lecz nie mogła tego zrobić z przyczyn obiektywnych, zwłoka była uzasadniona. Może więc odmówić przyjęcia kary i odwoływać się (składając reklamację do przewoźnika), jeśli  zostanie wezwana do jej uiszczenia. Ostatecznie sprawa może zostać skierowana do sądu cywilnego. W takiej sytuacji warto byłoby mieć świadków zdarzenia (można poprosić pasażerów, którzy obserwowali zajście), dowód z monitoringu w autobusie. Sprawa może się ciągnąć, ale czasem warto walczyć o swoje prawa, szczególnie gdy jesteśmy pewni naszych racji. 

Czy można ugryźć kontrolera?

Kontrolerzy są grupą narażoną na ataki. Ostatnio taki atak miał miejsce w Warszawie 11 maja. Jeden z gapowiczów rzucił się na trzymającego go kontrolera, zaczął go kopać, bić i ostatecznie … odgryzł mu spory kawałek ucha. Napastnik będzie pociągnięty do odpowiedzialności i może nawet odpowiadać za spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, co jest karane więzieniem do 10 lat.

Podobne zdarzenie miało miejsce w Krakowie w 2011 roku, kiedy to pasażer – obywatel Nigerii - najpierw pogryzł ramię i palce kontrolera a później wyskoczył „na główkę” przez okno pojazdu. Sąd uniewinnił go od zarzutu spowodowania uszczerbku na zdrowiu uznając, że działał w ramach obrony koniecznej. Jak się okazało, kontrolerzy wykręcili mu ręce i przytrzymywali głowę przy podłodze. Kontrowersyjne było to, że pasażer miał HIV, ale o tym nie wiedział. Ugryzienie mogło więc być bardzo groźne.

Jak wynika ze statystyk warszawskiego ZTM ataki na kontrolerów zdarzają się coraz częściej. O ile w 2013 roku miało miejsce 9 przypadków, już w kilku pierwszych miesiącach b.r. odnotowano 16 zdarzeń, m. in. uderzenie łokciem czy pięścią w twarz a nawet złamanie palców kontrolerowi.

Co może kontroler?

Oczywiście może wylegitymować, jeśli nie masz ważnego biletu.

Może ująć, jeśli nie masz biletu i nie okażesz dokumentu. „Ująć” czyli przytrzymać, spowodować, że gapowicz wysiądzie, ale tak, aby nie naruszyć nietykalności cielesnej pasażera – wówczas to kontroler może odpowiadać przed sądem. Co więcej, może zatrzymać, aż do pojawienia się policji czy straży miejskiej, które ustalą tożsamość gapowicza.

Jeśli mu natomiast uciekniesz, możesz dostać grzywnę – od 20 do 5.000 zł.

(pg)

 

Komentarze: Nie zdążysz kupić biletu? MPK może Cię ukarać, ale Ty nie możesz ugryźć kontrolera

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Małgorzata

    ocena usługi:

    wszystkim niezdecydowanym serdecznie polecam portal e-prawnik.Ogromny plus dla portalu, że moja sprawa została bardzo dogłębnie zbadana. Stanowisko prawne i dalsza ścieżka postępowania jasno określona.Wszystkie moje wątpliwości, które nasuwały mi się po otrzymaniu opinii sukcesywnie przez kilka dni zostały wyjaśnione.Drugi ogromny plus za bardzo szybki czas reakcji na moja wysyłana korespondencję.Dzięki kontaktowi z portalem e-prawnik mam poczucie, że nie jestem sama z problemem.Biorąc pod uwagę konkurencyjną na rynku cenę za usługę, z całym przekonaniem mogę potwierdzić, że była tego warta.
  • Z. Wiśniewski

    ocena usługi:

    Jestem wysoce usatysfakcjonowany pracą zespołu e-prawnik.pl Gorąco polecam
  • Renata

    ocena usługi:

  • Damian

    ocena usługi:

  • Zbyszek

    ocena usługi:

    Biuro e-prawnik pomogło w sprawie, za co dziękuje.
  • Agnieszka

    ocena usługi:

    Bardzo trafna i rzeczowa obsługa Polecam wszystkim, którzy potrzebują porady prawnej
  • Sławomir

    ocena usługi:

    Dziękuję za poradę. Bardzo pomocny serwis, rzeczowe odpowiedzi, krótki czas oczekiwania na wycenę opinii. Naprawdę jestem zadowolony. Polecam
  • Wiesława

    ocena usługi:

    Dziękuję..., otrzymałam jasną i profesjonalną odpowiedź polecam Wiesława
  • Adam

    ocena usługi:

    Dzięki bardzo merytorycznej opinii oszczędzono mi przegranej sprawy w Sądzie .
  • Dorota

    ocena usługi:

    polecam, szybko i konkretnie
  • Anna

    ocena usługi:

  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Halina

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona, otrzymałam jasną dla mnie jasną odpowiedź. Polecam.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Profesjonalnie i dokladnie.napewno będę jeszcze korzystać. Dziękuję Katarzyna
  • Adam

    ocena usługi:

    Bardzo wyczerpująca opinia, na temat, bez zbędnych komentarzy.
  • Małgorzata

    ocena usługi:

    Bardzo dobra, fachowa obsługa, rzetelne i profesjonalne podejście do tematu, bardzo dziękuję i polecam
  • Piotr

    ocena usługi:

    jestem bardzo zadowolony. pelny profesjonalizm, polecam wszystkim osobom potrzebujacym porady prawnej




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zadaj pytanie – porady prawne w 24h już od 30zł

* pola wymagane