Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)

Nie zdążysz kupić biletu? MPK może Cię ukarać, ale Ty nie możesz ugryźć kontrolera

www.sxc.hu
(fot. www.sxc.hu)

Nie zapłacę ani grosza MPK – mówi studentka Ania.  Odwołam się, gdzie będzie potrzeba, nie czuję się winna!

To może przydarzyć się Tobie!

Pani Ania studiuje w jednym z większych polskich miast. Ostatnio wsiadła do autobusu i chciała kupić bilet w automacie, gdyż skończył jej się miesięczny. Był jednak tłok,  wielu pasażerów, ustawiła się kolejka. Nagle kasowniki zostały zablokowane i rozpoczęła się kontrola. Oczywiście pasażerka nie zdążyła kupić biletu i została ukarana za jego brak. Żadne argumenty nie pomogły. Kontrolerzy wyprowadzili Panią Anię z autobusu i wezwali Straż Miejską, gdyż nie chciała okazać dowodu. Kiedy przyjechała Straż, przestraszona okazała dokument, ale kary nie zapłaciła i nie zamierza jej płacić.

Czy słusznie?

Opłatę za przejazd (należność przewozową) pasażer uiszcza poprzez zakup odpowiedniego biletu. W przypadku korzystania z biletu papierowego pasażer przy pierwszym przejeździe niezwłocznie po wejściu do pojazdu jest zobowiązany skasować bilet i zachować go na czas podróży – tak wskazuje regulamin jednego z przewoźników.

Odpowiedź na pytanie, mieści się w słowie „niezwłocznie”. Czy jednak niezwłocznie oznacza „natychmiast”, „zaraz po”? Nie do końca. Niezwłocznie to to samo co „bez uzasadnionej zwłoki”. Skoro więc w niniejszej sytuacji pasażerka chciała kupić bilet, lecz nie mogła tego zrobić z przyczyn obiektywnych, zwłoka była uzasadniona. Może więc odmówić przyjęcia kary i odwoływać się (składając reklamację do przewoźnika), jeśli  zostanie wezwana do jej uiszczenia. Ostatecznie sprawa może zostać skierowana do sądu cywilnego. W takiej sytuacji warto byłoby mieć świadków zdarzenia (można poprosić pasażerów, którzy obserwowali zajście), dowód z monitoringu w autobusie. Sprawa może się ciągnąć, ale czasem warto walczyć o swoje prawa, szczególnie gdy jesteśmy pewni naszych racji. 

Czy można ugryźć kontrolera?

Kontrolerzy są grupą narażoną na ataki. Ostatnio taki atak miał miejsce w Warszawie 11 maja. Jeden z gapowiczów rzucił się na trzymającego go kontrolera, zaczął go kopać, bić i ostatecznie … odgryzł mu spory kawałek ucha. Napastnik będzie pociągnięty do odpowiedzialności i może nawet odpowiadać za spowodowanie ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, co jest karane więzieniem do 10 lat.

Podobne zdarzenie miało miejsce w Krakowie w 2011 roku, kiedy to pasażer – obywatel Nigerii - najpierw pogryzł ramię i palce kontrolera a później wyskoczył „na główkę” przez okno pojazdu. Sąd uniewinnił go od zarzutu spowodowania uszczerbku na zdrowiu uznając, że działał w ramach obrony koniecznej. Jak się okazało, kontrolerzy wykręcili mu ręce i przytrzymywali głowę przy podłodze. Kontrowersyjne było to, że pasażer miał HIV, ale o tym nie wiedział. Ugryzienie mogło więc być bardzo groźne.

Jak wynika ze statystyk warszawskiego ZTM ataki na kontrolerów zdarzają się coraz częściej. O ile w 2013 roku miało miejsce 9 przypadków, już w kilku pierwszych miesiącach b.r. odnotowano 16 zdarzeń, m. in. uderzenie łokciem czy pięścią w twarz a nawet złamanie palców kontrolerowi.

Co może kontroler?

Oczywiście może wylegitymować, jeśli nie masz ważnego biletu.

Może ująć, jeśli nie masz biletu i nie okażesz dokumentu. „Ująć” czyli przytrzymać, spowodować, że gapowicz wysiądzie, ale tak, aby nie naruszyć nietykalności cielesnej pasażera – wówczas to kontroler może odpowiadać przed sądem. Co więcej, może zatrzymać, aż do pojawienia się policji czy straży miejskiej, które ustalą tożsamość gapowicza.

Jeśli mu natomiast uciekniesz, możesz dostać grzywnę – od 20 do 5.000 zł.

(pg)

 

Komentarze: Nie zdążysz kupić biletu? MPK może Cię ukarać, ale Ty nie możesz ugryźć kontrolera

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 7
  • 9
  • 2
  • 6
  • 9
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Ewa

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję, opinia sporządzona w wyznaczonym terminie podparta obowiązującymi przepisami - profesjonalna. Z pewnością w przyszłości będę korzystać z Państwa usług bo to ogromna wygoda i oszczędność czasu. Ewa
  • Piotr i Małgorzata

    ocena usługi:

    Porady prawne na najwyższym poziomie. Wszystko klarowne i przejrzyste. Na pewno skorzystamy w przyszłości.
  • BW

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona. Opinia była rzetelna i przemyślana
  • Zdzisława

    ocena usługi:

    Witam serdecznie.Dziękuję za profesjonalną opinię.Polecam.Korzystam już drugi raz. z Państwa pomocy.Pozdrawiam.
  • Urszula

    ocena usługi:

    Opinia rzetelna, profesjonalna, szybka i bardzo pomocna. Dziękuję
  • Sławek

    ocena usługi:

    Mimo, iż opinia tylko potwierdziła moje przekonanie o słuszności moich wątpliwości, to dodała mi pewności w dochodzeniu swoich praw. Na pewno jeszcze będę korzystał z pomocy e-prawnika. Polecam
  • Janusz

    ocena usługi:

    Profesjonalna usługa. Polecam!
  • Janusz

    ocena usługi:

    Profesjonalna usługa. Polecam!
  • Anna

    ocena usługi:

    Korzystam pierwszy raz, ale jestem zadowolona. Sprawnie ,konkretnie, POLECAM!
  • Edward

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuje za profesjonalną opinie prawną.
  • Krzysztof

    ocena usługi:

    Opinia mi pomogła, choć nie była w pełni wyczerpująca. Otrzymałem upewnienie dla wiedzy która juz wcześniej posiadałem, ale mam nadzieję że to mi wystarczy. Jesteście potrzebni.
  • Dorota

    ocena usługi:

  • Jan

    ocena usługi:

    Dziękujemy na razie za Państwa pomoc, myślę, że bardzo ta opinia nam się przyda ,do dalszego rozwoju sprawy, jeżeli będzie taka konieczność to możliwe , że skorzystamy raz jeszcze z państwa pomocy.
  • Beata

    ocena usługi:

    Wyczerpująco i profesjonalnie. Dziękuję i polecam.
  • Marian

    ocena usługi:

    Jestem zadowolony z opinii, Rzeczowa , jednoznaczna . W przyszłości prawdopodobnie jeszcze co najmniej raz skorzystam z usług serwisu. Pozdrawiam dziękuję.
  • Jan

    ocena usługi:

    Korzystam drugi raz i potwierdzam konkretnie i profesjonalnie.
  • Elżbieta

    ocena usługi:

    Po raz kolejny wystąpiłam o opinię , uzyskałam konkretną odpowiedź.Polecam.


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane