Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż korektę deklaracji VAT-7 z tytułu zaniechania (...)

Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż korektę deklaracji VAT-7 z tytułu zaniechania realizacji inwestycji za styczeń 2002r. należy wykazać jako kwotę podlegającą wpłacie do Urzędu Skarbowego, natomiast kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji jak i kwota do przeniesienia na następny miesiąc pozostaje bez zmian.

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki z o.o. z dnia 11.04.2005 r., uzupełnionego w dniu 28.09.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. iż korektę deklaracji VAT-7 z tytułu zaniechania realizacji inwestycji należy wykazać jako kwotę podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego, natomiast kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji jak i kwota do przeniesienia na następny miesiąc pozostają bez zmian, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

Porady prawne

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że realizowała Ona inwestycję w zakresie budowy centrum handlowego, ponosząc wydatki związane z realizacją tego projektu. W oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) rozliczała podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową centrum handlowego. Na skutek okoliczności, na które Strona nie miała wpływu, rozpoczęta inwestycja nie została jednak zrealizowana. Wobec powyższego Strona podjęła decyzję o jej zaniechaniu od stycznia 2002 r.

W związku z tym Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż korektę deklaracji VAT-7 z tytułu zaniechania realizacji inwestycji za styczeń 2002r. należy wykazać jako kwotę podlegającą wpłacie do Urzędu Skarbowego, natomiast kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji jak i kwota do przeniesienia na następny miesiąc pozostaje bez zmian.

W postanowieniu z dnia 17.06.2005 r. nr 1471/NTR2/443-204/05/MŻ Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zajął stanowisko, iż aczkolwiek przepisy o podatku od towarów i usług nie określają wprost, kiedy (w rozliczeniu za który okres) wspomniana korekta powinna być dokonana, to przyjąć należy, iż w rozliczeniu podatku za okres, w którym przestały istnieć przesłanki odliczenia w świetle art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w związku z art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w miesiącu, w którym nastąpiło zaniechanie inwestycji. Korekta powinna być dokonana poprzez pomniejszenie podatku naliczonego, o który podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego za ten okres, o łączną kwotę uprzednio odliczonego podatku naliczonego związanego z zaniechaną inwestycją. W konsekwencji nie jest konieczne dokonywanie korekt deklaracji za poszczególne okresy rozliczeniowe, w których faktycznie dokonano odliczenia tego podatku.

W związku z powyższym w korekcie deklaracji VAT-7 za styczeń 2002 r. , złożonej na obowiązującym w tym okresie druku, kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji wykazana w poz. 39 nie ulegnie zmianie, natomiast kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług zaliczanych do środków trwałych należy pomniejszyć o łączną kwotę uprzednio odliczonego podatku naliczonego związanego z zaniechaną inwestycją.

Jeżeli po zsumowaniu odpowiednich pozycji deklaracji (tj. pozycji z wykazaną kwotą nadwyżki z poprzedniej deklaracji, kwotą podatku naliczonego dotyczącą zakupów towarów i usług nie rozliczonych w poprzednich miesiącach, kwotą podatku naliczonego związaną z zakupami towarów i usług podlegającą rozliczeniu w miesiącu, którego dotyczy deklaracja, w tym uwzględniającą kwotę podatku naliczonego dotyczącą zaniechanej inwestycji) okaże się, iż kwota podatku naliczonego do odliczenia jest kwotą ujemną, to będzie ona stanowiła wraz z kwotą ewentualnego podatku należnego kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego. W tej sytuacji kwota różnicy podatku do przeniesienia na następny miesiąc wykazana w deklaracji pierwotnej nie wystąpi i tym samym niezbędna stanie się odpowiednia korekta deklaracji za następny i ewentualnie kolejne okresy rozliczeniowe.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika