Jakie warunki muszę spełnić, aby w myśl §18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 (...)

Jakie warunki muszę spełnić, aby w myśl §18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966, Nr 181, poz. 1875 i Nr 248, poz. 2492), zużywając aromaty spożywcze i substancje aromatyczne będące wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi do swojej produkcji mógłbym skorzystać ze zwolnienia od akcyzy?

Na podstawie art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika bez numeru z dnia 24.01.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 02.02.2005r.),

POSTANAWIAM

ocenić stanowisko podatnika, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, za prawidłowe w punktach 1 - 8, a za nieprawidłowe w punkcie 9 - 10.

Porady prawne

UZASADNIENIE

1) Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę : Podatnik, jest producentem wyrobów cukierniczych świeżych oraz o przedłużonej trwałości. W procesie produkcji zużywa aromaty i substancje aromatyczne zawierające w swym składzie alkohol etylowy zwolniony od akcyzy. Wnioskodawca zamierza nabywać aromaty i substancje aromatyczne zawierające alkohol etylowy zwolnione z akcyzy. 2) Stanowisko Podatnika : Podatnik, uważa że : 1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na produkcji artykułów spożywczych, w ramach której zużywa aromaty spożywcze wyprodukowane na bazie alkoholu etylowego, staje się podmiotem uprawnionym do zwolnienia od akcyzy, z racji wykonywanej działalności oraz zużycia aromatów spożywczych i substancji aromatycznych zgodnie z przeznaczeniem; 2) w myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, chcąc nabywać aromaty i substancje aromatyczne będące wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi zwolnionymi z akcyzy, przed wykonaniem pierwszej czynności, o której mowa, muszę dokonać zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu, dla podatnika, naczelnikowi urzędu celnego na druku AKC-R; 3) nabywanie oraz zużywanie do właściwej produkcji aromatów i substancji aromatycznych zawierających alkohol etylowy nie musi odbywać się w składzie podatkowym oraz nie muszę spełniać warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych; 4) chcąc nabyć olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierające w swym składzie alkohol etylowy zwolnione od akcyzy w momencie ich zakupu muszę spełnić warunki określone w §18 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy oraz art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, tj. : a. posiadać zamówienie na przedmiotowe wyroby potwierdzona przez właściwego naczelnika urzędu celnego wraz z oświadczeniem stwierdzającym, że zakupione wyroby zostaną zużyte do produkcji artykułów spożywczych, b. prowadzić ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych; 5) jeżeli chodzi o udział pracowników szczególnego nadzoru podatkowego w obrocie aromatami zwolnionymi od podatku należy podkreślić, że w art. 6g ustawy z dnia 24.07.1999r. o Służbie Celnej upoważniono Ministra Finansów do określenia wykazu wyrobów akcyzowych, których produkcja, przemieszczanie i obrót są objęte szczególnym nadzorem podatkowym; realizację tej delegacji stanowi rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 07.04.2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, w którym to, w §4 określono wyroby akcyzowe objęte przedmiotowym nadzorem; z uwagi na fakt, iż we wspomnianym wykazie nie ujęto olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych zawierających w swym składzie alkohol etylowy o symbolu PKWiU ex 24.63.10 należy rozumieć, że przy przyjęciu, jak i ich zużyciu nie jest wymagane sprawowanie szczególnego nadzoru podatkowego, jak również potwierdzenie przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego; 6) przyjmowanie wyrobów zharmonizowanych wymaga posiadania składu podatkowego zgodnie z art. 30 ust.

1 ustawy o podatku akcyzowym jedynie w przypadku ich produkcji, przetwarzania lub magazynowania z zamiarem dalsze wysyłki, natomiast przyjmowanie celem ich zużycia do wyrobów nie będących wyrobami zharmonizowanymi zgodnie z deklarowanym przeznaczeniem nie wymaga składu podatkowego; 7) skoro w cukierniach i zakładach cukierniczych korzystających z procedury zwolnienia z akcyzy, nie przewidziano sprawowania szczególnego nadzoru podatkowego oraz zakłady te nie zostały objęte składami podatkowymi nie jest również wymagane składanie akt weryfikacyjnych na wykorzystanie aromatów i substancji aromatycznych do produkcji wyrobów cukierniczych; 8) w myśl §9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych potwierdzenia odbioru wyrobów, o których mowa, dokonuje bezpośrednio podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na kartach 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego; 9) obowiązek składania oświadczeń do właściwego naczelnika urzędu celnego o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego od akcyzy wyrobu zharmonizowanego, jakim są aromaty i substancje aromatyczne, dotyczy w myśl §18 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, jedynie podmiotów wykorzystujących w ramach własnej działalności wyroby akcyzowe zwolnione przez siebie wcześniej wyprodukowane, w związku z tym, nabywając aromaty i substancje aromatyczne od innego producenta nie mam takiego obowiązku; 10) zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w momencie zużycia aromatów i substancji aromatycznych zawierających alkohol etylowy, które są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie w produkcji cukierniczej i odnotowaniu w kartotece zużycia. 3) Pytanie : 1) Jakie warunki muszę spełnić, aby w myśl §18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966, Nr 181, poz. 1875 i Nr 248, poz. 2492), zużywając aromaty spożywcze i substancje aromatyczne będące wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi do swojej produkcji mógłbym skorzystać ze zwolnienia od akcyzy? 4) Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego : Odpowiadając na Państwa pytanie w sprawie stosowania przepisów dotyczących podatku akcyzowego bez numeru z dnia 24.01.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Gliwicach dnia 25.01.2005r.), działając zgodnie z art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z dnia 14 stycznia 2005r.), informuję, co następuje : Przepisy dotyczące podatku akcyzowego zostały zawarte w ustawie z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późniejszymi zmianami), oraz aktach wykonawczych wydanych na jej podstawie. Zgodnie z art. 1 cytowanej ustawy 'Ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej 'akcyzą', oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy'. Ad. 1) Przepisy dotyczące 'Zwolnień' ustawodawca zawarł w Dziale I Rozdziale 6 'Zwolnienia' cytowanej ustawy, w szczególności art. 25. Zgodnie z ust. 1 art. 25 'Zwolnienie od akcyzy stosuje się również : 1) gdy uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa lub ochroną środowiska; 2) gdy wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej; 3) gdy wynika to z umów międzynarodowych; 4) wobec organizacji międzynarodowych, przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz członków personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie maja stałego pobytu na terytorium kraju - w zakresie, jaki wynika z porozumień międzynarodowych i zasady wzajemności; 5) gdy wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych'.

Na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966, Nr 181, poz. 1875 i Nr 248, poz. 2492). Zgodnie z §18 ust. 1b przedmiotowego rozporządzenia 'Zwalnia się od akcyzy olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości'. Ustęp 2a paragrafu 18 cytowanego rozporządzenia stanowi, iż 'Warunki określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do zwolnień, o których mowa w ust. 1a i 1b'. 'Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, maja zastosowanie pod warunkiem, że : 1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów określonych w ust. 1; 2) podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenie o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego; 3) podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy; 4) nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy; 5) podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych ', §18 ust.2. Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że po spełnieniu powyższych wymagań, wnioskodawca stanie się podmiotem uprawnionym do zwolnienia. Ad. 2) W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym 'Podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej 'podatnikami''. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym 'Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Zgłoszenie rejestracyjne zawiera w szczególności dane identyfikacyjne podatnika, jego siedzibę i adres (adres zamieszkania), oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej'. Czynności podlegające opodatkowaniu zostały określone w art. 4 cytowanej ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 'Opodatkowaniu akcyzą podlegają : 1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego; 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju; 4) eksport i import wyrobów akcyzowych; 5) nabycie wewnątrzwspólnotowe'. 'Za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również : 1) przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy; 2) przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników; 3) zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu; 4) wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności; 5) wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego; 6) darowiznę wyrobów akcyzowych; 7) wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu; 8) świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy; 9) zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej; 10) zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy', art. 4 ust.

2 cytowanej ustawy. Z powyższego wynika, że wnioskodawca, zużywając zakupione wyroby akcyzowe na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu, a zatem jest podatnikiem akcyzy. W związku z powyższym, przed dniem wykonana pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu, wnioskodawca musi złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. Ad. 3) Ustawodawca, w art. 2 ustawy zawarł słowniczek pojęć używanych w ustawie. Zgodnie z art. 2 pkt 12 'Użyte w ustawie określenia oznaczają : skład podatkowy - miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami'. Przepisy szczegółowe dotyczące 'Składów podatkowych' ustawodawca zawarł w Dziale II Rozdziale 2 ustawy o podatku akcyzowym, w art. 30 - 36. Zgodnie z art. 30 ust. 1 cytowanej ustawy 'W składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce'. 'Produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym'. Artykuł 31 ust. 1 pkt 1 stanowi natomiast, że 'Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunku : prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych'. Z powyższego wynika, iż wnioskodawca, który będzie zużywał aromaty spożywcze i substancje aromatyczne, czyli wyroby akcyzowe zharmonizowane, do produkcji wyrobów spożywczych nie będących wyrobami akcyzowymi (akcyzowymi zharmonizowanymi), nie musi tego dokonywać w składzie podatkowym. Podmiot nie musi również spełniać warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz. U. Nr 35, poz. 311). Ad. 4) Zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym 'Warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest zaświadczenie potwierdzające zamówienie na odbiór przez podatnika wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego'. Zatem należy stwierdzić, iż podatnik chcąc nabywać przedmiotowe towary w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie), muszą spełnić wszystkie warunki określone w art. 27 ust. 3 ustawy oraz §18 ust. 2 odpowiednio (poruszono też w punkcie 1). Naczelnik Urzędu Celnego zauważa również, iż w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie również przepisy art. 43 ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 'Prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe'. Ad. 5) Przepisy dotyczące szczególnego nadzoru podatkowego zostały zawarte w ustawie z dnia 24 lipca 1999r. o Służbie Celnej (tekst jednolity Dz. U. Nr 156, poz. 1641 z 2004r.). Zgodnie z art. 6a ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy 'Szczególnemu nadzorowi podatkowemu, z zastrzeżeniem ust. 4, podlega : produkcja, przemieszczanie i obrót, w tym eksport i import, niektórymi wyrobami akcyzowymi'. Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 6g ust. 1 pkt 1 Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wyroby akcyzowe, które w związku z wykonywaniem działalności w zakresie, o którym mowa w art. 6a ust.

2 pkt 1, są objęte szczególnym nadzorem podatkowym. Na podstawie powyższej delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598). Wyroby akcyzowe, które są objęte szczególnym nadzorem podatkowym zostały wymienione w §4 ust. 1 cytowanego rozporządzenia. Wśród wymienionych wyrobów akcyzowych nie figurują aromaty spożywcze i substancje aromatyczne (PKWiU ex 24.63.10). Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wyroby te nie podlegają szczególnemu nadzorowi podatkowemu, a co za tym idzie pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego nie uczestniczą w jego obrocie. Ad. 6) Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym 'W składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce'. W zakresie, o jakim pisze wnioskodawca, tj. przyjmowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przeznaczonych do ich zużycia do wyprodukowania wyrobów nie będących wyrobami akcyzowymi nie wymaga posiadania składu podatkowego. Ad. 7) Przepisy dotyczące 'Szczegółowego zakresu i sposobu przeprowadzania urzędowego sprawdzenia podmiotów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu', zostały zawarte w paragrafach od 48 do 51 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598). Zgodnie z §48 rozporządzenia 'W celu przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiot jest obowiązany co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem czynności podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu przesłać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenie rozpoczęcia albo wznowienia działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu, z zastrzeżeniem §51 ust. 1, ...'. Do zgłoszenia należy dołączyć dokumenty określone w punktach 1 do 5. Z powyższego wynika, że skoro podatnik nie wykonuje żadnych czynności podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu, nie składa również zgłoszenia rozpoczęcia albo wznowienia działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Ad. 8) Zgodnie z art. 36 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym 'W przypadku wyprowadzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy prowadzący skład podatkowy jest obowiązany wystawić administracyjny dokument towarzyszący'. Zgodnie z delegacją ustawową zawarta w art. 36 ust. 7 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi m. in. wzór i obieg kart ADT oraz sposób potwierdzania odbioru. Na podstawie powyższej delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744). Zgodnie z §5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia 'Prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję administracyjnych dokumentów towarzyszących, na podstawie których wysyła wyroby akcyzowe zharmonizowane'. 'W przypadku wysłania wyrobów do podmiotów upoważnionych do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy, prowadzi się odrębną ewidencję; ...', paragraf 5 ust. 3 przedmiotowego rozporządzenia. Zgodnie z §9 ust. 4 'W przypadku gdy odbiorca jest podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, potwierdzenie odbioru wyrobów dokonywane jest bezpośrednio przez ten podmiot na kartach 2, 3 i 4 administracyjnego dokumentu towarzyszącego'. Z powyższego wynika, iż to wnioskodawca, czyli podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, potwierdza odbiór przedmiotowych towarów. Ad. 9) Zgodnie z §18 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r.

w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego 'Zwalnia się od akcyzy olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości'. Zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot wypełni postanowienia punktów 1 do 5 cytowanego przepisu. Zgodnie z ust. 2a §18 rozporządzenia 'Warunki określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do zwolnień, o których mowa w ust. 1a i ust. 1b'. Zatem, należy stwierdzić, iż podatnik dokonał niewłaściwej interpretacji niniejszego przepisu. Należy podkreślić, że wnioskodawca, w myśl §18 ust. 2 pkt 2 przedmiotowego rozporządzenia, stosowanego odpowiednio, musi składać oświadczenia do właściwego naczelnika urzędu celnego o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionych towarów. Ad. 10) Zgodnie z art. 28 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadkach określonych w punktach od 1 do 5 przedmiotowego artykułu. Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 3 'Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku : wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jeżeli wyroby te zostały zużyte w innym celu; obowiązek podatkowy powstaje z dniem ich zużycia'. Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 28 ust. 2 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, inne przypadki, w których następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, ... . Na podstawie powyższej delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U Nr 89, poz. 849, Nr 181, poz. 1876 i Nr 248, poz. 2493). Inne przypadki zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zostały określone w Rozdziale 4 cytowanego rozporządzenia w paragrafach od 19 do 24k. Zgodnie z §24a cytowanego rozporządzenia 'W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych dostarczanych na terytorium kraju do podmiotów uprawnionych do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w chwili ich zużycia zgodnie z przeznaczeniem, z zastrzeżeniem §24b - 24k'. Zatem przypadek przytoczony przez wnioskodawcę będzie dotyczył jedynie sytuacji, w której podatnik zużyje wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niezgodnie z tym przeznaczeniem. Sytuacja niniejsza nie powinna dotyczyć podatnika. Zatem, w przypadku wnioskodawcy, który będzie zużywał wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie zgodnie z przeznaczeniem, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy nastąpi w chwili ich zużycia zgodnie z przeznaczeniem.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika