1. Czy wyrażenie ?sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. (...)

1. Czy wyrażenie ?sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
2. Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przezRadę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
3. Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590) art. 14a § 1 - 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.06.2007 r. w indywidualnej sprawie ... Sp. z o.o. o interpretację, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie podatku od nieruchomości postanawiam.

1. Udzielić na wniosek podatnika pisemnej interpretacji dotyczącej następujących kwestii:
Czy wyrażenie ?sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru' użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przezRadę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?
Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

Porady prawne

2. Stwierdzić, że przedstawione we wniosku stanowiska są nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2007 r. ( data wniesienia wniosku na pocztę 28.06.2007 r.) ... Sp. z o.o. w ... złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowanego prawa podatkowego a dokładnie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Organ podatkowy zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonał oceny formalnej poprawności złożonego przez podatnika wniosku ustalając jednocześnie, że w wyżej wymienionej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że brak jest negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowanego prawa podatkowego.

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:

Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Stanowisko podatnika w sprawie:
Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opiatach lokalnych Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust 9 pkt 1 tego artykułu; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Zdaniem Spółki treść przepisu art. 6 ust. 13, w szczególności dalsza jego część ?w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości' przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji Spółka uważa, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opiatach lokalnych. W związku z powyższym biorąc pod uwagę dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości Spółka zainteresowana jest unifikacją tych formularzy, z zastrzeżeniem zawartym w przepisie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opiatach lokalnych, tj. w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez Spółkę polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określonych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem od nieruchomości. Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opiatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklaracje nie grozą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy. Zdaniem Spółki potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu nr 3 można również wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wymienione powyżej przepisy nie przewidują, bowiem żadnych konsekwencji (sankcji) w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

Ocena prawna stanowiska podatnika:

Według Wielkiej Encyklopedii PWN tom 7 str. 36 deklaracja podatkowa to przewidziane prawem oświadczenia (najczęściej w przypadkach, kiedy wysokość zobowiązania podatkowego ustala podatnik lub płatnik), zeznania (na podstawie, których wymiaru podatku dokonuje organ podatkowy), wykazy i informacje, do których składania są obowiązani dla celów podatkowych podatnicy, płatnicy, inkasenci. Deklaracje podatkowe zawierają dane potrzebne do stwierdzenia istnienia obowiązku podatkowego lub ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego. Deklaracje podatkowe stanowią dowód w postępowaniu podatkowym, mogą też być przedmiotem czynności sprawdzających organu podatkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Gminy określa, w drodze uchwały wzory formularzy informacji i deklaracji podatkowych. W formularzach zawarte będą dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Z przytoczonego przepisu prawnego jasno wynika, że jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru informacji i deklaracji jest Rada Gminy jako organ stanowiący tej jednostki. Jasnym jest, zatem, że jeżeli opisane wyżej deklaracje mają być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to jedynym organem kompetentnym do i uchwalenia jest właściwa Rada Gminy. Potwierdzenia tego faktu należy szukać w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) W art. 41 ust. 1 przytoczonej ustawy stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwały. Zatem jedynie uchwala może być aktem, w którym Rada Gminy określi obowiązujący wzór informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości. Wynika z tego, zatem, że organ podatkowy za obowiązującą na terenie gminy deklaracje czy informacje podatkowa może uznać jedynie ta, która została uchwalona przez organ stanowiący w tym wypadku przez właściwą Radę Gminy. Każdy inny wzór deklaracji czy to uchwalony przez organ stanowiący innej gminy, czy też wykonany samodzielnie przez podatnika nie jest aktem powszechnie obowiązującym na terenie gminy w związku z tym nie może służyć do dokonania prawidłowego wymiaru podatku ani do innych czynności, do których mocy prawa zobowiązany jest organ podatkowy. Ustawodawca w cytowanych przepisach posługuje się zwrotem ?Rada Gminy określa w drodze uchwały wzór...' w związku z tym gdyby organ podatkowy brat pod uwagę inne niż określone w uchwale Rady Gminy wzory deklaracji nie wypełniłby dyspozycji art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opiatach lokalnych uznać można byłoby, zatem, iż ten przepis prawny stałby się wówczas zbyteczny.

Odnosząc się do drugiego pytania podatnika tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, iż widzi możliwość podania większej liczby informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych w deklaracji na podatek od nieruchomości pod warunkiem, iż w obowiązującym na terenie gminy wzorze będzie odpowiednia do tego rubryka zatytułowana np. inne informacje. Jeżeli podatnik usilnie chce podać np. Nr KRS czy też wysokość miesięcznych rat podatku może to uczynić np. w piśmie przewodnim skierowanym wraz z deklaracją do organu podatkowego. Jeżeli natomiast podatnik poda większy zakres danych niż wynikający z uchwalonego wzoru przez właściwą Rade Gminy na nieobowiązującym na terenie gminy wzorze deklaracji organ podatkowy uzna deklaracje za niebyłą, czyli nie wywoła ona żadnych skutków prawnych.

Ostatnia podnoszona przez podatnika kwestia dotyczy sankcji, jakie grożą podatnikowi za złożenie deklaracji podatkowej na nieodpowiednim wzorze. Zgodnie z przyjętą przez organ podatkowy wykładnią, art. 6 ust.

9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych za nie złożenie deklaracji podatkowej a według organu podatkowego deklaracja podatkowa złożona na nieodpowiednim druku jest deklaracja niebyła grożą sankcje przewidziane w ustawie z dnia 10 września 1999 r. kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111 poz. 765 ze zm.) Zgodnie z art. 54 § 1 podatnik, który nie składa deklaracji podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karą łącznie. Wnioskodawca twierdzi, że w art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy ordynacja podatkowa brak jest konsekwencji prawnych za złożenie formularza, o którym mowa w trzecim zapytaniu organ podatkowy w takim wypadku stosuje art. 274 a ustawy ordynacja podatkowa, z którego wynika, że może żądać złożenia wyjaśnień sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji sporządzonej na druku formularza według ustalonego przez Radę Gminy wzoru. Zgodni, bowiem z przytoczonymi wyżej wywodami do obowiązku podatnika należy złożenie deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru a obowiązku tego podatnik nie wykona składając deklarację podatkową na innym formularzu.

Zgodnie z powyższym postanawia się jak w sentencji.

Pouczenie
Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Wójta Gminy Osiek w terminie 7 dni od dnia doręczenia mniejszego postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika