czy stanowisko Izby o zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup posiłków na spotkania (...)

czy stanowisko Izby o zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup posiłków na spotkania opłatkowe oraz posiedzenia i zjazdy członków zarządu z nie koliduje z Ustawą o podatku dochodowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

  • wydatków na zakup posiłków serwowanych na posiedzeniach zarządu, prezydium zarządu - jest prawidłowe,
  • wydatków na zakup posiłków na spotkania opłatkowe dla przedstawicieli podmiotów zrzeszonych w Izbie ? jest prawidłowe,
  • wydatków na zakup posiłków na spotkania opłatkowe na rzecz osób zaproszonych z zewnątrz ? jest nieprawidłowe,
  • wydatków na zakup posiłków na spotkania członków prezydium zarządu izby z przedstawicielami władz województwa, powiatów miast i gmin ? jest nieprawidłowe,
  • wydatków na zakup posiłków na spotkania biznesowe z szefami różnych podmiotów gospodarczych w siedzibie Izby ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem posiłków na posiedzenia Członków Zarządu, Zjazdy i spotkania opłatkowe.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 31 grudnia 2009 r. znak: IBPBI/2/423-1319/09/JS wezwano do ich uzupełnienia. Braki formalne uzupełniono w dniu 14 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ostatnim okresie w Gazecie ukazały się publikacje łącznie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie odnośnie wydatków reprezentacyjnych. Uwzględniając cytat z wyroku sądu ?wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów w tym alkoholowych nie oznacza, że wydatki te nigdy nie będą kosztami. W każdej sytuacji indywidualnej należy ustalić, do jakiego rodzaju wydatków należą wydatki poniesione na catering i czy mają charakter wydatków reprezentacyjnych.'

Do chwili obecnej wydatki na obiady dla:

  • członków Zarządu Izby na odbywających się posiedzeniach (taki obowiązek nakłada Statut Izby i są to maksymalnie 4 posiedzenia w roku)
  • na Zjeździe (raz w roku)
  • oraz wydatki na coroczne spotkania opłatkowe dla przedstawicieli wszystkich zrzeszonych w Izbie cechów, spółdzielni, jednostek gospodarczych i zaproszonych gości (podawane potrawy wigilijne) nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. spotkania opłatkowe (ca 100 osób) odbywają się wyłącznie w budynku D. a posiłki są realizowane przez bar gastronomiczny, podawane na salę obrad, który działa w budynku D.
  2. posiedzenia zarządu (ca 40 osób) odbywają się (max 4 razy w roku):
    a. w D. a obiady w barze (jak w pkt 1)b. w zrzeszonym cechu, gdzie posiłki w formie cateringu zamawiane są w jednostce gastronomicznej,
    c. w zrzeszonym bezpośrednio w izbie zakładzie prowadzącym działalność gospodarczą, a obiady wydawane są przez stołówkę lub zakład gastronomiczny tego zakładu.
  3. posiedzenia prezydium zarządu (ca 12 osób) odbywają się: w identycznych formach jak posiedzenie zarządu izby, tj. w/w pkt 2,a,b i c.
  4. spotkania członków prezydium zarządu izby z przedstawicielami władz województwa, powiatów miast i gmin oraz szefami różnych podmiotów gospodarczych w D. równoczesnym korzystaniem z posiłków z baru. Są to spotkania o tematyce społeczno-gospodarczej (bez reklamy) w gronie 5-8 osób; 10-15 spotkań w roku.

Ustalone formy spotkań dotyczą okresu aktualnego i na lata następne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko Izby o zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w/w wydatków nie koliduje z Ustawą o podatku dochodowym... Wspomniane wydatki nie mają w żadnym przypadku charakteru reprezentacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, podanie obiadu czy posiłku na w/w spotkaniach (Zjazd, Posiedzenia Zarządu i Spotkania Opłatkowe) winno być kosztem uzyskania przychodu. Zjazd i posiedzenia Zarządu są organizowane zgodnie ze Statutem Izby, na których podejmowane są ważne uchwały. Natomiast organizowane Spotkania Opłatkowe pozwalają na konsolidację ze wszystkimi zrzeszonymi jednostkami i współpracującymi z Izbą.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

Nie każdy koszt poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje terminu ?reprezentacja?, dlatego też należy posłużyć się wykładnią językową. Przez reprezentację rozumie się ?okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną? - Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2007).

Przenosząc tę definicję na grunt ustawy podatkowej, należy uznać, że reprezentacja to każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika ułatwiającego zawarcie umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenia swojej zasobności, profesjonalizmu. Wydatki te jednocześnie w sposób pośredni promują firmę. Pojęcie reprezentacji dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej przez podatnika działalności.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że wydatki poniesione na zakup posiłków na posiedzenia zarządu, prezydium zarządu, podawane na salę obrad, czy to w D. czy też w zrzeszonym cechu lub zrzeszonym bezpośrednio w Izbie zakładzie prowadzącym działalność gospodarczą, jeśli nie noszą znamion wystawności, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Spotkania takie z reguły mają na celu podejmowanie decyzji związanych z funkcjonowaniem Wnioskodawcy i nie służą jej promowaniu.

Podobnie, koszty zakupu posiłków na spotkania opłatkowe, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jeśli biorą w nich udział przedstawiciele podmiotów zrzeszonych w Izbie. W przypadku udziału w spotkaniach opłatkowych osób zaproszonych z zewnątrz, wówczas wydatki na organizację spotkania w części proporcjonalnie przypadającej na te osoby, nie stanowiłyby kosztów podatkowych - jako wydatki reprezentacyjne, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Następne z wymienionych wydatków, to zakup posiłków na spotkania członków prezydium zarządu Izby z przedstawicielami władz województwa, powiatów miast i gmin oraz szefami różnych podmiotów gospodarczych w D.

Wydatki poniesione na spotkania z przedstawicielami władz mają charakter reprezentacji, wobec czego podlegają wyłączeniu z kategorii kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Spotkania mają charakter oficjalny, a ich poniesienie nie ma związku z uzyskaniem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu. W przypadku spotkań z szefami różnych podmiotów gospodarczych, to o ile dotyczą one oficjalnych kontaktów biznesowych i odbywają się w siedzibie Izby, wydatki na nabycie posiłków mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż stanowisko Izby w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów:

  • wydatków na zakup posiłków serwowanych na posiedzeniach zarządu, prezydium zarządu ? jest prawidłowe,
  • wydatków na zakup posiłków na spotkania opłatkowe dla przedstawicieli podmiotów zrzeszonych w Izbie ? jest prawidłowe,
  • wydatków na zakup posiłków na spotkania opłatkowe na rzecz osób zaproszonych z zewnątrz ? jest nieprawidłowe,
  • wydatków na zakup posiłków na spotkania członków prezydium zarządu izby z przedstawicielami władz województwa, powiatów miast i gmin ? jest nieprawidłowe,
  • wydatków na zakup posiłków na spotkania biznesowe z szefami różnych podmiotów gospodarczych w siedzibie Izby ? jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika