Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wynajmem i utrzymaniem (...)

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wynajmem i utrzymaniem mieszkania dla pracownika Spółki będącego jednocześnie członkiem Rady Nadzorczej Spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2011r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 16 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wynajmem i utrzymaniem mieszkania dla pracownika Spółki będącego jednocześnie członkiem Rady Nadzorczej Spółki (pytanie wymienione we wniosku jako 1) ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie m.in. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z wynajmem i utrzymaniem mieszkania dla pracownika Spółki będącego jednocześnie członkiem Rady Nadzorczej Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 17 listopada 2011r. została podpisana umowa na podstawie której Skarb Państwa sprzedał swoje udziały (85%) na rzecz prywatnego podmiotu. Pozostało do dyspozycji 15% udziałów nieodpłatnie udostępnionych pracownikom określonych w odrębnych przepisach. Sprawa dotyczy art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych oraz organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Właściciel Spółki wybrał pracownika, który miejsce stałego zamieszkania ma poza UE jako członka Rady Nadzorczej, jednocześnie osoba ta zostanie przyjęta do pracy w Spółce na umowę o pracę (na czas określony) na warunkach nie wykluczających zasiadanie tego pracownika w Radzie Nadzorczej w rozumieniu postanowień Kodeksu Spółek Handlowych. Spółka ponosić będzie wydatki związane z utworzeniem stanowiska pracy dla tej osoby wraz z funkcją jaką będzie miała w Radzie Nadzorczej a także na funkcjonowanie Rady Nadzorczej jako organu tj. wydatki na zakup sprzętu biurowego (np. komputer, drukarka, biurko, telefon itp), wydatki na opłaty za połączenia telefoniczne, zakup prasy, doradztwo prawne, tłumaczenie dokumentów, wydatki z tytułu zakupu kawy, herbaty, słodyczy serwowanych podczas posiedzeń Rady Nadzorczej, artykuły biurowe. Spółka uważa, że powyższe koszty może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, gdyż będą związane z funkcjonowaniem Rady Nadzorczej do których nie ma zastosowania wyłączenie z kosztów na podstawie ww. przepisu.

Jednocześnie Spółka pragnie wynająć mieszkanie za które będzie ponosiła opłaty, ale będzie ono wykorzystane przez osobę, która będzie jednocześnie pracownikiem i członkiem Rady Nadzorczej. Spółka uważa, że koszty związane z wynajmem nie będą stanowiły kosztów uzyskania gdyż mają one charakter osobowy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy koszty związane z wynajmem mieszkania dla jednej osoby która jest zarówno pracownikiem jak i członkiem Rady Nadzorczej nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu...

(pytanie wymienione we wniosku jako 1)

Zdaniem Spółki, koszty związane z wynajmem i utrzymaniem mieszkania dla ww. osoby nie stanowią kosztów uzyskania przychodu ponieważ są to typowe koszty osobowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W celu zapewnienia właściwego funkcjonowania spółek kapitałowych przepisy ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: ?ksh?) przewidują powołanie odpowiednich organów tych spółek, w tym organów kontroli i nadzoru. W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością prawo kontroli przysługuje każdemu wspólnikowi, jednak umowa spółki może przewidywać ustanowienie w tym celu rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej albo obu tych organów (art. 213 § 1 ksh). W przypadku gdy kapitał zakładowy przekroczy kwotę 500 000 zł, a wspólników jest więcej niż dwudziestu pięciu, rada nadzorcza lub komisja rewizyjna, zgodnie z art. 213 § 2 ksh, powinna być ustanowiona. Rada Nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności (art. 219 § 1 ksh), z zastrzeżeniem zawartym w art. 219 § 2 ksh, zgodnie z którym nie ma ona prawa wydawania zarządowi wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki. Ponadto Zgromadzenie Wspólników może uchwalać regulamin rady nadzorczej, określający jej organizację i sposób wykonywania czynności (art. 222 § 6 ksh).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm. dalej ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. W myśl tego przepisu, wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie, zachowanie lub zabezpieczenie tego przychodu). W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika ? brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

W niniejszej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a updop który stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Powyższy przepis, dotyczy wydatków o charakterze osobowym, które stanowią trwałe przysporzenie majątkowe osób będących członkami organów spółki wskazanych w tym przepisie tj. m.in. Rady Nadzorczej. W konsekwencji, w przypadku gdy wydatki Spółki stanowią przysporzenie majątkowe dla osób będących członkami Rady Nadzorczej, niebędące wynagrodzeniem z tytułu pełnionych funkcji, to podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie powyższego artykułu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka wybrała pracownika, który ma miejsce stałego zamieszkania poza UE jako członka Rady Nadzorczej, jednocześnie osoba ta zostanie przyjęta do pracy w Spółce na podstawie umowy o pracę (na czas określony) na warunkach nie wykluczających zasiadanie tego pracownika w Radzie Nadzorczej. Spółka zamierza wynająć mieszkanie za które będzie ponosiła opłaty. Wynajęte mieszkanie będzie wykorzystane przez osobę która będzie jednocześnie pracownikiem i członkiem Rady Nadzorczej.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż wydatki związane z wynajmem i utrzymaniem mieszkania dla pracownika będącego jednocześnie członkiem Rady Nadzorczej Spółki nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, gdyż poniesione wydatki służą celom osobistym członka Rady Nadzorczej i na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a updop podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy podatkowe i przedstawiony we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż stanowisko Wnioskodawcy ? jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z przystosowaniem i funkcjonowaniem stanowiska pracy wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika