Jeżeli w Zakładzie, który jest samorządowym zakładem budżetowym wystąpi na koniec 2012r. nadwyżka (...)

Jeżeli w Zakładzie, który jest samorządowym zakładem budżetowym wystąpi na koniec 2012r. nadwyżka środków obrotowych a organ stanowiący (Rada Miejska) podejmie w 2013 r. uchwałę o zwolnieniu zakładu z wpłaty nadwyżki do budżetu gminy, to czy kwota tej nadwyżki będzie stanowiła dla Zakładu w 2013 r. przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 13 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zwolnienia Zakładu z wpłaty nadwyżki do budżetu gminy ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych zwolnienia Zakładu z wpłaty nadwyżki do budżetu gminy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Zakład) jest samorządowym zakładem budżetowym. Zakład odpłatnie wykonuje zadania z zakresu wodociągów, zaopatrzenia w wodę i kanalizacji, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zakład jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Podstawą gospodarki finansowej Wnioskodawcy jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostki samorządu terytorialnego. Zakład, zgodnie z § 43 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. Nr 241 poz. 1616), ustala na koniec roku ustala stan środków obrotowych jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością, a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym Zakładu. Jeżeli wystąpi na koniec okresu sprawozdawczego nadwyżka środków obrotowych, to zgodnie z art. 15 ust. 7 ustawy o finansach publicznych Zakład wpłaca ją do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, chyba że organ stanowiący postanowi inaczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jeżeli w Zakładzie, który jest samorządowym zakładem budżetowym wystąpi na koniec 2012r. nadwyżka środków obrotowych a organ stanowiący (Rada Miejska) podejmie w 2013 r. uchwałę o zwolnieniu zakładu z wpłaty nadwyżki do budżetu gminy, to czy kwota tej nadwyżki będzie stanowiła dla Zakładu w 2013 r. przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakład jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W ciągu prowadzonej działalności zakład rozpoznaje przychody opodatkowane i koszty uzyskania przychodu i w zależności od tego czy wystąpił dochód czy strata wpłaca miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych. Na koniec roku sporządza zeznanie roczne CIT -8. Nadwyżka środków obrotowych powstaje z dochodu uzyskiwanego przez zakład, który jest odpowiednio rozliczany podatkowo więc w przypadku powstania nadwyżki środków obrotowych na koniec 2012 roku pojawi się również w zakładzie dochód podlegający opodatkowaniu. Nadwyżka środków obrotowych zostanie opodatkowana w roku jej wystąpienia tj. 2012 r. Jeżeli organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmie w 2013 r. uchwałę zwalniającą Zakład z wpłaty nadwyżki środków obrotowych za 2012 r. do budżetu gminy, to kwota nadwyżki będzie dla zakładu przychodem nieopodatkowanym, w przeciwnym razie nadwyżka byłaby podwójnie opodatkowana (tj. w roku 2012 i 2013).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ?updop?), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 updop). W art. 12 updop zawarto katalog przysporzeń z wystąpieniem których ustawodawca wiąże osiągnięcie przychodów. Katalog ten nie jest katalogiem zamkniętym o czym świadczy użyty w treści art. 12 ust. 1 updop zwrot ?w szczególności?. Stosownie do art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (?).

W art. 18 ust. 1 updop, zdefiniowano natomiast podstawę opodatkowania, którą stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7, po dokonaniu odliczeń przewidzianych w art. 18.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, który w 2012 roku osiągnął dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Stosownie do brzmienia art. 15 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. ustawy o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), samorządowy zakład budżetowy wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych, ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej. Z treści wniosku wynika, że możliwe jest, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmie w 2013 r. uchwałę zwalniajacą Wnioskodawcę z wpłaty nadwyżki środków obrotowych za 2012 r. do budżetu gminy. Pozostawienie nadwyżki w Zakładzie będzie dla Wnioskodawcy zdarzeniem neutralnym podatkowo. Należy bowiem mieć na względzie, że ?nadwyżka? była już przez Wnioskodawcę opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, a zatem nie może zostać ponownie ujęta w rachunku podatkowym. Jak słusznie zauważa Wnioskodawca przyjęcie odmiennego punktu widzenia skutkowałoby podwójnym opodatkowaniem.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Na marginesie powyższych rozważań należy stwierdzić, że błędne jest przekonanie Wnioskodawcy, iż ?kwota nadwyżki będzie dla zakładu przychodem nieopodatkowanym?. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie posługuje się pojęciem ?przychód nieopodatkowany?. W art. 12 ust. 4 updop wymienione zostały co prawda przysporzenia, które nie zostały przez ustawodawcę zaliczane do przychodów, jednakże w katalogu tym nie została wymieniona nadwyżka pozostawiona w samorządowym zakładzie budżetowym.

Powyższa wadliwość pozostaje jednak bez wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy. Zarówno bowiem neutralność podatkowa opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, jak i wystąpienie ?przychodu nieopodatkowanego? o jakim pisze we wniosku Zakład nie mają wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego, ani nie generują nowych obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika