Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013r., uzupełnionym pismem z 28 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2013r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ???.

Wniosek został uzupełniony pismem z 28 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 20 listopada 2013 r. nr IBPP3/443-1126/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina O. (Wnioskodawca) wraz z innymi Gminami powiatu oraz Powiatem M. przystąpiła do realizacji wspólnego projektu pn. ???. Celem ogólnym projektu jest rozwój regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania Internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i w UE. Natomiast celem bezpośrednim projektu jest: poprawa dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN poprzez budowę sieci na własne potrzeby jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. Realizacja projektu poprawi efektywność wymiany danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi i innymi instytucjami publicznymi. W odniesieniu do celu głównego projektu, należy wymienić następujące cele szczegółowe:

  • osiągnięcie warunków sprzyjających wyrównaniu dysproporcji w dostępie do informacji wszystkich mieszkańców;
  • obniżenie kosztów działalności jednostek samorządu terytorialnego;
  • umożliwienie wzrostu nowych inwestycji w zakresie IT w powiecie;
  • wzrost liczby usług publicznych świadczonych za pośrednictwem Internetu;
  • likwidacja barier technologicznych, wzrost możliwości wdrażania najnowszych rozwiązań technologicznych;
  • poprawa wizerunku poszczególnych gmin, powiatu i regionu.

Przedmiotem projektu jest zaprojektowanie i budowa linii światłowodowych wraz z adaptacją pomieszczeń węzłów telekomunikacyjnych na terenie powiatu tj. gmin: M., Ł., O., O., W. Zadanie obejmuje wykonanie:

  • projektów budowlanych i wykonawczych (wraz z niezbędnymi pozwoleniami budowlanymi) inwestycji celu publicznego dla budowy telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych wraz z telekomunikacyjnymi kablami światłowodowymi oraz adaptacji pomieszczeń na potrzeby węzłów telekomunikacyjnych;
  • uzyskanie wszystkich wymaganych prawem uzgodnień i decyzji administracyjnych;
  • budowę telekomunikacyjnej kanalizacji kablowej w postaci rurociągów kablowych;
  • budowę telekomunikacyjnych kabli światłowodowych wraz z zakończeniem w węzłach telekomunikacyjnych;
  • zakup i wyposażenie w osprzęt aktywny i pasywny węzłów w sieci.

W dniu 14 grudnia 2009 r. Powiat M. oraz gminy powiatu podpisały umowę partnerską w sprawie współdziałania przy budowie sieci szerokopasmowej na terenie powiatu w ramach projektu. W dokumencie tym, opisano obowiązki i dpowiedzialność Lidera i Partnerów. Powiat został Liderem Projektu. Partnerami projektu zostały Gminy Powiatu oraz sam Powiat. Lider Projektu będzie realizował projekt kompleksowo.

Na etapie planowania inwestycji założono, że celem bezpośrednim projektu będzie poprawa dostępu do sieci infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN budowanej wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co przyczyni się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego powiatu oraz poprawi warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy i z jednostkami samorządowymi. W wyniku realizacji projektu 59 instytucji publicznych oraz 10 szkół zostanie podłączonych do szerokopasmowego Internetu. Inwestycja ta, ma zatem charakter celu publicznego.

Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną partnerów projektu, a każdej ze stron będą przysługiwały udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków poniesionych na jej wybudowanie, a nie proporcjonalnie do wkładu własnego tych jednostek. Partnerzy projektu zostali zobowiązani do przekazywania środków finansowych w formie dotacji celowej na podstawie odrębnej umowy na konto Lidera Projektu. Nie ma tu więc mowy o ekwiwalentności pomiędzy dotacją przekazaną przez Partnera a kwotą która stanowić będzie majątek Partnera po zakończeniu inwestycji. Lider będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów projektu nad wybudowaną infrastrukturą, Partnerzy zaś pokryją wszystkie koszty w wysokości 1/6 na każdego Partnera, związanych z jego utrzymaniem.

Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną Partnerów projektu w okresie zapewnienia jego trwałości: tj. 6 jednostek samorządu: Powiat, Gminy. Oznacza to, że wybudowana sieć światłowodowa będzie stanowić jedną całość, we własności tej partycypują wszyscy Partnerzy w 1/6, ale sieć działa de facto, jako niepodzielna całość, nadzorowana przez Lidera (Powiat). Nie będzie przekazywania mienia przez Lidera ? Partnerom, gdyż nabywcami faktur oraz dóbr i usług będą wszyscy i Partnerzy.

Umowa o dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej została podpisana z Instytucją Zarządzającą RPO W 2007?2013 przez Lidera projektu, czyli Powiat. W związku z tym, dotacja w wysokości 85% kosztów projektu zostanie przez tę instytucję przekazana wyłącznie Liderowi, który również przed tą Instytucją będzie odpowiadał za prawidłowe wykorzystanie środków.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną udostępnione tylko i wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W projekcie nie są założone żadne usługi odpłatne. Sieć światłowodowa powstała w wyniku realizacji projektu w okresie jego trwałości nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie) opodatkowanych podatkiem VAT. W budżecie Gminy O. po stronie wydatków ujęta jest dotacja celowa dla Powiatu na pokrycie wkładu własnego Gminy w projekcie (tj. 1/6 z 15% wkładu własnego wszystkich Partnerów). Na mocy umowy partnerskiej z 14 grudnia 2009 r. Powiat jako Lider projektu odpowiada za koordynację całości projektu, w tym za przeprowadzenie procedur przetargowych i dokonywanie zakupów towarów i usług w imieniu wszystkich partnerów.

Należy dodać, że na mocy art. 64 i art. 69 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz.U. Nr 106 poz. 675 ) działalność w zakresie telekomunikacji stanowi zadanie własne zarówno gminy jak i powiatu. Jak już zaznaczono, środki z Unii Europejskiej w formie dotacji zostaną przekazane na konto Lidera, jednakże na każdej fakturze, jako nabywcy będą wymienieni wszyscy partnerzy, w tym Gmina O. a płatnikiem faktur będzie tylko Powiat, jako podmiot dysponujący dotacją z RPO W 2007-2013. Nabywcą towarów i usług będzie również Gmina O., przy czym faktury wystawiane będą na Urząd Miejski w O., który działa w imieniu Gminy O., jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej NIP i składający deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca informuje, że Powiat posiada stanowisko Instytucji Zarządzającej RPO WSL 2007-2013 (Urząd Marszałkowski Województwa), zgodnie z którym dopuszczalnym rozwiązaniem jest sytuacja, gdy wykonawca wystawia jedną fakturę za całość dostawy/usługi, gdzie nabywcami powinni być wszyscy Partnerzy projektu łącznie. Takie rozwiązanie zapewnia spełnienie warunku umowy partnerskiej mówiącej o współwłasności łącznej w projekcie. Nie nastąpi również przekazanie majątku na rzecz poszczególnych Partnerów, co gwarantuje kwalifikowalność podatku VAT i co za tym idzie jego sfinansowanie przez Instytucję Zarządzającą w wysokości 85 % jego wartości.

Wytworzona sieć światłowodowa, której współwłaścicielem będzie Gmina O., faktycznie nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, czyli będzie pozostawała bez związku z wykonywaniem przez Gminę O. czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca występując jako Partner, będąc ? wraz z pozostałymi Gminami powiatu ? nabywcą towarów i usług, nie będzie wykorzystywała wytworzonych w trakcie realizacji projektu produktów do działalności opodatkowanej, będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ????

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 listopada 2013 r.):

Gmina O. występując jako Partner i Nabywca towarów i usług nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. ???, gdyż wytworzona sieć światłowodowa, której współwłaścicielem będzie Gmina O., faktycznie nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, czyli będzie pozostawała bez związku z wykonywaniem przez Gminę O. czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust.4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2013 r., poz. 594 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). Jak stanowi natomiast art. 11a ust. 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta. W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy.

Urząd jest więc aparatem pomocniczym organu wykonawczego, który nie posiada podmiotowości prawnej. Powyższe oznacza, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności może być wyłącznie Gmina.

Należy zauważyć, iż z wyżej przedstawionych przepisów jednoznacznie wynika, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Gmina i Urząd Gminy nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle ze sobą związane podmioty. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Gmina i Urząd powinny składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675) wynika również, że jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina O.) wraz z innymi Gminami powiatu oraz Powiatem M. przystąpiła do realizacji wspólnego projektu pn. ???.

W wyniku realizacji projektu 59 instytucji publicznych oraz 10 szkół zostanie podłączonych do szerokopasmowego Internetu. Inwestycja ta, ma zatem charakter celu publicznego. Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną partnerów projektu, a każdej ze stron będą przysługiwały udziały we współwłasności wybudowanej infrastruktury proporcjonalnie do wysokości wydatków poniesionych na jej wybudowanie, a nie proporcjonalnie do wkładu własnego tych jednostek. Partnerzy projektu zostali zobowiązani do przekazywania środków finansowych w formie dotacji celowej na podstawie odrębnej umowy na konto Lidera Projektu. Nie ma tu więc mowy o ekwiwalentności pomiędzy dotacją przekazaną przez Partnera a kwotą która stanowić będzie majątek Partnera po zakończeniu inwestycji. Lider będzie pełnił nadzór właścicielski w imieniu Partnerów projektu nad wybudowaną infrastrukturą, Partnerzy zaś pokryją wszystkie koszty w wysokości 1/6 na każdego Partnera, związanych z jego utrzymaniem.

Wybudowana infrastruktura będzie stanowić współwłasność łączną Partnerów projektu w okresie zapewnienia jego trwałości: tj. 6 jednostek samorządu. Oznacza to, że wybudowana sieć światłowodowa będzie stanowić jedną całość, we własności tej partycypują wszyscy Partnerzy w 1/6, ale sieć działa de facto, jako niepodzielna całość, nadzorowana przez Lidera (Powiat M.). Nie będzie przekazywania mienia przez Lidera ? Partnerom, gdyż Nabywcami faktur oraz dóbr i usług będą wszyscy i Partnerzy.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu zostaną udostępnione tylko i wyłącznie na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego, w związku z tym, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W Projekcie nie są założone żadne usługi odpłatne. Sieć światłowodowa powstała w wyniku realizacji projektu w okresie jego trwałości nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym (najem, dzierżawa, wieczyste użytkowanie) opodatkowanych podatkiem VAT.

Wytworzona sieć światłowodowa, której współwłaścicielem będzie Gmina O., faktycznie nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, czyli będzie pozostawała bez związku z wykonywaniem przez Gminę O. czynności opodatkowanych.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę na podstawie faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym Wnioskodawcę, jako nabywców łącznie (w wysokości odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w poniesionych kosztach).

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że jak to już wskazano na wstępie prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68 poz. 360 ze zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) ? § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że wytworzona sieć światłowodowa, której współwłaścicielem będzie Gmina O., faktycznie nie będzie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym, czyli będzie pozostawała bez związku z wykonywaniem przez Gminę O. czynności opodatkowanych.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika