Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur (...)

Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 31 października 2013 r. (data wpływu 5 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ?xxx? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ?xxx?. Wniosek został uzupełniony pismem z 31 października 2013 r. (data wpływu 5 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 23 października 2013 r. nr IBPP3/443-1184/13/AZ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 19 kwietnia 2010 roku została zawarta umowa pomiędzy Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia zwanym ?Instytucją Wdrażającą?, a Powiatem (Wnioskodawcą) zwanym ?Beneficjentem? na dofinansowanie nr x projektu nr x pn. ?xxx? w ramach działania 12.1 Rozwój systemu ratownictwa medycznego priorytetu XII Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007?2013.

Podmiotem ponoszącym wydatki w ramach realizacji projektu jest Beneficjent ? Wnioskodawca. W ramach projektu zostały zakupione ambulanse (2 szt.) wraz z wyposażeniem w celu zwiększenia bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców i turystów powiatu, a następnie przekazane Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej (zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projektu nr x) protokołem przekazania środka trwałego ?PT?.

Szpital jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej działającym na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz.U. z 2013 r. nr 217). Organem założycielskim jest powiat, w imieniu którego działa Zarząd Powiatu. Szpital obejmuje zasięgiem działanie powiatu. Świadczenia zdrowotne udzielane są na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 210 z 2004, poz. 2153 ze zm.). Szpital świadczy usługi na podstawie umów z NFZ.

Powyższy projekt służył interesowi publicznemu poprzez przyczynianie się do efektywnej realizacji celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, co uzasadnia przyznanie Beneficjentowi dofinansowania ze środków publicznych.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że zakupione w ramach projektu pod nazwą ?xxx? karetki nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ambulanse zostały przekazane Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej nieodpłatnie, protokołem przekazania środka trwałego ?PT?.

Przekazanie ambulansów nastąpiło na podstawie:

1.uchwały Rady Powiatu Nr xx z dnia 29 grudnia 2009 o przystąpieniu do projektu: ?xxx?. Rada Powiatu wyraziła zgodę, aby właścicielem zakupionych w projekcie karetek był szpital, dla którego podmiotem tworzącym jest Rada Powiatu, gdyż taki zapis znajdował się we wniosku aplikacyjnym/projekcie.

2.Na podstawie poniższych przepisów Zarząd Powiatu wykonał postanowienia Rady Powiatu podejmując w dniu 30 listopada 2010 r. decyzje o przekazaniu ambulansów na własność SPZOZ.

-ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), art. 32, ust. 1 Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa. Ust. 2 Do zadań zarządu powiatu należy w szczególności:

  1. przygotowywanie projektów uchwał rady;
  2. wykonywanie uchwał rady;
  3. gospodarowanie mieniem powiatu;
  4. wykonywanie budżetu powiatu;
  5. zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.


SPZOZ po otrzymaniu dokumentu PT, zgodnie z poniższym przepisem (majątek trwały ? otrzymany) przyjął karetki na własność do ewidencji środków trwałych i korzysta z ambulansów w celu udzielania świadczeń zdrowotnych w ramach umowy z NFZ, co zapewnia trwałość projektu. Świadczenia są bezpłatne dla pacjentów.

-ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 217) , art. 54 ust. 1 Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego oraz majątkiem własnym (otrzymanym lub zakupionym).

Organ założycielski (podmiot tworzący) nie jest zobowiązany przepisami prawa do wyposażania szpitala. Równocześnie zgodnie z zapisami art. 2 ustawy o działalności leczniczej, podmiot tworzący, jest to podmiot albo organ, który utworzył podmiot leczniczy w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej albo jednostki budżetowej. Natomiast art. 4 ww. ustawy stanowi, iż podmiotami leczniczymi są samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Samodzielne Publiczne Zakłady Opieki Zdrowotnej mogą być prowadzone zgodnie z art. 7 powyższej ustawy przez podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 2, tj. jednostki samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. promocji i ochrony zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące:

Czy w odniesieniu do projektu pn. ?...? Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją WW. projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie ustawy z 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym ( Dz.U. z 2001 Nr 142, poz. 1592 ze zm.) art. 2 ust. 1 ? powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność oraz posiada osobowość prawną. Zgodnie z art. 8 powyższej ustawy organami powiatu są: rada powiatu oraz zarząd powiatu. W myśl art. 4 ust. 1 powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in.: promocji i ochrony zdrowia.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przez działalność gospodarczą należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas , gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 5 ust 1. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W związku z powyższym zgodnie z art. 5 ust 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom tylko wówczas, gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadanie zrealizowane w ramach projektu pn.

?...? przez Wnioskodawcę nie ma żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż powiat nie wykonuje czynności (sprzedaży) opodatkowanych związanych ze świadczeniem usług przy wykorzystaniu karetek. Zakupione w ramach projektu karetki nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę. Karetki te zostały następnie przekazane w ramach projektu dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, który działa na podstawie ustawy o działalności leczniczej. Świadczenia zdrowotne udzielane przez SP ZOZ są na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18?20 ustawy o podatku od towarów i usług jako zwolnione od podatku. Należy dodać, iż Wnioskodawca w związku z realizacją ww. projektu nie uzyskał żadnych dochodów.

Z powyższego wynika iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, z których nabyciem podatek został naliczony oraz są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z odliczenia podatku jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup karetek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3?7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych regulacji wynika, że podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT). Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi czyli takimi, w wyniku których następuje określenie podatku należnego.

Zatem odliczenie podatku naliczonego to przysługujące zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku od towarów i usług prawo do obniżenia kwoty podatku należnego dotyczącego opodatkowanych dostaw towarów i świadczenia usług o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 595 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie promocji i ochrony zdrowia (art. 4 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą ?...?. W ramach projektu zostały zakupione ambulanse (2 szt.) wraz z wyposażeniem w celu zwiększenia bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców i turystów powiatu, a następnie w oparciu o uchwałę Rady Miasta uwzględniającą zapisy znajdujące się we wniosku aplikacyjnym, zostały nieodpłatnie przekazane Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej, który wykorzystuje je w celu udzielania świadczeń zdrowotnych. Powiat jest organem założycielskim szpitala. Zakupione w ramach projektu karetki nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z poczynionych na wstępie rozważań, odliczenie podatku naliczonego dotyczy podatku naliczonego zawartego w cenie towaru nabytego w celu wykonywania czynności opodatkowanych. Sformułowanie jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji nie pozostawia żadnych wątpliwości, że nabyty towar musi być wykorzystany, przynajmniej w sferze zamiaru, na potrzeby czynności opodatkowanych. Innymi słowy aby podatnik skutecznie mógł skorzystać z prawa do odliczenia niezbędny jest związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia. W rozpatrywanej sprawie taki związek nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że

zakupione w projektu pod nazwą ?...? karetki nie będą w żaden sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z opisu sprawy wynika, że już na etapie aplikowania o dofinansowanie zakupu przedmiotowych ambulansów Wnioskodawca zamierzał przekazać je SPZOZ.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą ?...?, polegającego na zakupieniu 2 ambulansów wraz z wyposażeniem.

Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Zatem ? z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego ? niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla innych podmiotów w tym Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej, dla którego Wnioskodawca jest organem założycielskim.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika