Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012r. (data wpływu 10 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zadaniem pn. ??? - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zadaniem pn. ???.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina L rozpoczęła realizację projektu pn. ??? współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W? na lata 2007-2013.

W projekcie tym założono realizację:

  • parkingów,
  • lodowiska wraz z niezbędnymi elementami towarzyszącymi, zlokalizowanego na płycie boiska i uruchamianego w okresie zimowym,
  • chodników,
  • ścieżek pieszo-rowerowych,
  • placu gospodarczego na potrzeby
  • toalet ogólnodostępnych,
  • placu zabaw,
  • elementów małej architektury,
  • zatoki i przystanku autobusowego,
  • placów pieszych, nasadzeń itp.

W projekcie założono następujący wariant funkcjonowania ww. infrastruktury:

  • wytworzony majątek będzie własnością Gminy,
  • placem targowym będzie administrował zakład budżetowy gminy, (jego zadaniem będzie inkaso opłaty targowej i odprowadzanie jej do budżetu gminy ),
  • lodowisko w okresie zimowym będzie udostępnione bezpłatnie zakładowi budżetowemu, korzystanie z lodowiska będzie odpłatne, a wartość sprzedaży będzie dochodem zakładu budżetowego,
  • parkingi, place zabaw, toalety oraz reszta infrastruktury będzie udostępniana bezpłatnie.

Reasumując należy stwierdzić, że ww. projekt będzie generował dochody z tytułu opłaty targowej oraz z udostępniania lodowiska. Jednakże opłata targowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jest opłatą pobieraną przez gminy na podstawie ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010r. Nr 95 poz. 613 ze zm.). Natomiast sprzedaż opodatkowana z tytułu udostępniania lodowiska wystąpi w zakładzie budżetowym, który jest jednostką organizacyjną gminy. Gmina w tym wypadku teren lodowiska w okresie zimowym udostępni bezpłatnie w użytkowanie zakładowi budżetowemu. Wobec powyższego towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja ww. projektu służyć ma zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców, co należy do zadań własnych Gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina L ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. ??? współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W.. na lata 2007-2013?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Dochody z tytułu opłaty targowej nie podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług natomiast bezpłatne udostępnienie terenu lodowiska przez Gminę jednostce organizacyjnej również nie stanowi czynności opodatkowanej zgodnie z art. 8 ww. ustawy. Projekt nie generuje dochodów, które będą stanowić sprzedaż opodatkowaną w gminie, wobec tego towary i usługi zakupione w celu realizacji tego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy targowisk i hal targowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, (art. 7 ust. 1 pkt 11 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina rozpoczęła realizację projektu pn. ??? współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Jak wskazał Wnioskodawca, sprzedaż opodatkowana z tytułu udostępniania lodowiska wystąpi w zakładzie budżetowym, który jest jednostką organizacyjną gminy. Gmina w tym wypadku teren lodowiska w okresie zimowym udostępni bezpłatnie w użytkowanie zakładowi budżetowemu. Natomiast opłata targowa (co wskazał Wnioskodawca) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż jest opłatą pobieraną przez gminy na podstawie ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010r. Nr 95 poz. 613 ze zm.). Wobec powyższego towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podkreślić tym miejscu należy, że odliczeniu podlega podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, które służą czynnościom opodatkowanym generującym podatek należny. Jak wskazuje treść wniosku w analizowanej sprawie sytuacja taka nie będzie miała miejsca. Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu pod nazwą ???.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wskazać należy, iż organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego związanego z realizowanym projektem. Organ nie wypowiada się w zakresie czy Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował dochody z tytułu opłaty targowej oraz bezpłatnego udostępniania terenu lodowiska jako czynności niepodlegające opodatkowaniu. Kwestie te nie były przedmiotem wniosku, nie zadano pytań w ich zakresie. Powyższe zostało potraktowane informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania mienia powstałego w wyniku realizacji projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika