Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013r. (data wpływu 5 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT w związku z realizacją projektu pn. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT w związku z realizacją projektu pn. ???.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) szczegółowo określa rolę i zadania gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a w szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. W myśl art. 9 ust. l ustawy o samorządzie gminnym gmina w celu wykonywania zadań może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Działając na podstawie tych przepisów Gmina - Uchwałą nr ? Rady Miejskiej z dnia 29 września 1993r. - podjęła decyzję o utworzeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dla prowadzenia działalności wodno-kanalizacyjnej i ciepłowniczej. W myśl tej uchwały utworzono jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Przedsiębiorstwo ... Spółka z o.o. (dalej: P. Sp. z o.o.), której przedmiotem działania jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy w zakresie dostarczania wody, ciepła, odbioru i oczyszczania ścieków komunalnych, gospodarki odpadami oraz innych usług komunalnych.

Działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f i g ustawy o samorządzie gminnym - stanowiącym o tym, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich oraz dotyczący określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta - Uchwałą nr ? Rady Miejskiej z dnia 18 maja 1994r. Gmina P. zatwierdziła Akt Założycielski (Statut) Przedsiębiorstwa ... spółka z o.o.

P. Sp. z o.o. jest spółką prawa handlowego, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym ... Wydział Gospodarczy w K. Spółka posiada odrębną osobowość prawną i jest niezależnym od Gminy podatnikiem. W czerwcu 2004r. Gmina złożyła Wniosek o dofinansowanie w ramach Funduszu Spójności w zakresie gospodarki wodno-ściekowej miasta P sołectwa Pa i kolonii A. W treści Wniosku wskazano, iż ?ze względów formalno-organizacyjnych nie może być rozważane inne rozwiązanie niż powierzenie eksploatacji systemu odbioru i oczyszczania ścieków do Przedsiębiorstwa ... Sp. z o.o.?, ?eksploatacja systemów odbioru i oczyszczania ścieków zostanie powierzona Przedsiębiorstwu ... ?. Dnia 13 sierpnia 2004r. Polska przedłożyła Wniosek o przyznanie pomocy dla Gminy w ramach Funduszu Spójności, ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr ? projektu ??? projekt został zatwierdzony Decyzją Komisji Europejskiej nr ? z dnia 17 grudnia 2004r.

W okresie od 14 października 2005r. do 31 grudnia 2012 r. Gmina realizowała Projekt ??? nr ?, dofinansowany ze środków Funduszu Spójności. W ramach tego projektu wybudowano nowy system kanalizacji sanitarnej w mieście P, Sołectwie Pa i nieskanalizowanej części Sołectwa Ł o łącznej długości 130 km (123,2 km grawitacyjnej i 6,8 km ciśnieniowej) doprowadzający ścieki na oczyszczalnię ścieków, poddano renowacji 2,8 km kolektorów ogólnospławnych, które zostały adaptowane jako kolektory deszczowe, zmodernizowano 164 km sieci wodociągowej oraz doposażono oczyszczalnię ścieków w zakresie gospodarki osadowej.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia Beneficjent nabywał prawa własności składników majątku dofinansowywanego ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.

Gmina, która jest Beneficjentem Projektu oraz podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu (J.) poniosła wydatki związane z realizacją kwalifikowanego zakresu inwestycji, zawierające kwotę podatku VAT w wysokości 23.706.464 zł, co dokumentują zapłacone faktury VAT.

Mając to na uwadze, podatek VAT jako niepodlegający odliczeniu w okresie realizacji inwestycji i trwałości projektu, był wydatkiem kwalifikowanym. Stosowne oświadczenie w sprawie braku możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT oraz przekazania wytworzonego majątku Beneficjent przesłał do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Instytucji Zarządzającej, odpowiedzialnej za zarządzanie i koordynację Funduszu Spójności na szczeblu krajowym - za pośrednictwem NFOŚiGW w W. dnia 10 sierpnia 2005r. Oświadczenie to stanowiło załącznik do Umowy o dofinansowanie Projektu.

W oświadczeniu kierowanym do Instytucji Zarządzającej z dnia 18 maja 2009r. Gmina P. zobowiązała się do przekazania wytworzonego majątku do P. Sp. z o.o. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia celem prawidłowej eksploatacji i utrzymania wytworzonego majątku. Przedsiębiorstwo ... Sp. z o.o., stało się operatorem przekazanego majątku. Prawo własności wytworzonego majątku od chwili jego nabycia do chwili obecnej przysługuje Gminie.

Pierwsza umowa bezpłatnego użyczenia została zawarta pomiędzy Gminą a P. Sp. z o.o. w dniu 8 grudnia 2008r., a ostatnia w dniu 16 sierpnia 2010r. Cały majątek wytworzony w ramach Projektu w całości jest własnością i będzie przez okres trwałości projektu pozostawał własnością Beneficjenta, tj. Gminy i struktura własnościowa nie ulegnie zmianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko, że Gminie, która jest Beneficjentem Projektu oraz podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu (J.) w przypadku nieodpłatnego użyczenia przez Gminę majątku powstałego w trakcie realizacji Projektu, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT, ponieważ Gmina nie prowadzi sprzedaży usług zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków i ich oczyszczania, co oznacza że - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wykonuje czynności opodatkowanych dających prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego, a tym samym Gmina P. nie może odliczyć VAT od zakupów inwestycyjnych służących realizacji tych usług, w tym zakupów dokonywanych w ramach Projektu ???.

Równocześnie Wnioskodawca wskazuje, że analogiczne pytanie przy bardzo zbliżonym stanie faktycznym było przedmiotem wydanej indywidualnej interpretacji z wniosku IBPP4/443-748/09/KG z dnia 5 sierpnia 2009r.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie prowadzi sprzedaży usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków i ich oczyszczania, co oznacza, że zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie wykonuje czynności opodatkowanych dających prawo do odliczeń lub zwrotów podatku naliczonego, a zatem Gmina nie może odliczyć VAT od zakupów inwestycyjnych służących realizacji tych usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, o których mowa w art. 86 cyt. ustawy są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Wytworzony w ramach Projektu majątek, będący własnością Beneficjenta został przekazany do P. Sp. z o.o. na podstawie nieodpłatnych umów użyczenia, które to umowy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych.

Stosowne Oświadczenia Burmistrza w sprawie braku możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT oraz przekazania wytworzonego majątku Beneficjent przesłał do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Instytucji Zarządzającej, odpowiedzialnej za zarządzanie i koordynację Funduszu Spójności na szczeblu krajowym - za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w W.

dnia 10 sierpnia 2005r. Oświadczenie to stanowiło załącznik do Umowy o dofinansowanie Projektu. Beneficjent podjął decyzje o pozostawieniu majątku wytworzonego w swoim władaniu. Stosowne oświadczenie w sprawie nieodpłatnego przekazania wytworzonego majątku do P. Sp. z o.o. zostało przesłane od Instytucji Zarządzającej w dniu 18 maja 2009r. W oświadczeniu tym Gmina P. zobowiązała się do przekazania wytworzonego majątku do P. sp. z o.o. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia celem jego prawidłowej eksploatacji i utrzymania. Pierwsza umowa bezpłatnego użyczenia została zawarta pomiędzy Gminą a P. Sp. z o.o. w dniu 8 grudnia 2008r., a ostatnia w dniu 16 sierpnia 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina podjęła decyzję o utworzeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dla prowadzenia działalności wodno-kanalizacyjnej i ciepłowniczej. W myśl tej uchwały utworzono jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Przedsiębiorstwo ... Spółka z o.o. (dalej: P. Sp. z o.o.), której przedmiotem działania jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy w zakresie dostarczania wody, ciepła, odbioru i oczyszczania ścieków komunalnych, gospodarki odpadami oraz innych usług komunalnych. Spółka ta posiada odrębną osobowość prawną i jest niezależnym od Gminy podatnikiem. W czerwcu 2004r. Gmina złożyła Wniosek o dofinansowanie w ramach Funduszu Spójności w zakresie gospodarki wodno-ściekowej miasta P sołectwa Pa i kolonii A.

W okresie od 14 października 2005r. do 31 grudnia 2012r. Gmina realizowała Projekt ?...?. W ramach tego projektu wybudowano nowy system kanalizacji sanitarnej w mieście P, Sołectwie Pa i nieskanalizowanej części Sołectwa Ł. doprowadzający ścieki na oczyszczalnię ścieków, poddano renowacji 2,8 km kolektorów ogólnospławnych, które zostały adaptowane jako kolektory deszczowe, zmodernizowano 164 km sieci wodociągowej oraz doposażono oczyszczalnię ścieków w zakresie gospodarki osadowej.

W trakcie realizacji przedsięwzięcia Gmina nabywała prawa własności składników majątku dofinansowywanego ze środków pochodzących z Funduszu Spójności.

Gmina, która jest Beneficjentem Projektu oraz podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu poniosła wydatki związane z realizacją kwalifikowanego zakresu inwestycji, zawierające kwotę podatku VAT w wysokości 23.706.464 zł, co dokumentują zapłacone faktury VAT.

Gmina zobowiązała się do przekazania wytworzonego majątku do P. Sp. z o.o. na podstawie umowy nieodpłatnego użyczenia. Spółka stała się operatorem przekazanego majątku. Prawo własności wytworzonego majątku od chwili jego nabycia do chwili obecnej przysługuje Gminie. Pierwsza umowa bezpłatnego użyczenia została zawarta pomiędzy Gminą a P. Sp. z o.o. w dniu 8 grudnia 2008r., a ostatnia w dniu 16 sierpnia 2010r. Cały majątek wytworzony w ramach Projektu w całości jest własnością i będzie przez okres trwałości projektu pozostawał własnością Gminy.

Odnosząc się do powyższego, należy zauważyć że umowa użyczenia jest umową uregulowaną w art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Użyczenie jest umową, w której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy (art. 710 Kodeksu Cywilnego). Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas i nieodpłatność.

W takim przypadku na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem usług.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się ? zgodnie z art. 8 ust. 1 ? każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się ? również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r.) ? nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Od dnia 1 kwietnia 2011r. do dnia 31 marca 2013r. przepis art. 8 ust. 2 posiadał następujące brzmienie:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu gospodarki komunalnej, dotyczące kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, tj. budowa systemu kanalizacji sanitarnej i infrastruktury oczyszczania ścieków oraz jej wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania w nieodpłatne użytkowanie infrastruktury Spółce, która te zadania wykonuje w imieniu Gminy, jest czynnością świadczoną do celów związanych z działalnością gospodarczą. Gmina bowiem w ten sposób zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty.

Mając na uwadze powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku nieodpłatne udostępnianie przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej i oczyszczania ścieków na cele gminne, tj.

na rzecz lokalnej społeczności, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu, gdyż jak wynika z opisu sprawy świadczenie to odbywa się do celów związanych z działalnością gospodarczą, Gmina bowiem w ten sposób zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty. W przedmiotowej sprawie nieodpłatne udostępnianie infrastruktury kanalizacyjnej nie stanowi więc nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, w konsekwencji czynność ta - jako nieobjęta zakresem art. 5 ustawy - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, nieodpłatne przekazanie przez Gminę, Spółce, infrastruktury kanalizacyjnej i oczyszczania ścieków powstałej w ramach realizacji zadań własnych, nie podlega opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu współfinansowanego ze środków pochodzących z Funduszy Spójności Unii Europejskiej, a polegającego na budowie infrastruktury kanalizacyjnej, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W omawianym przypadku towary te i usługi będą bezpośrednio związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (tj. nieodpłatne użyczenie).

W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. ???.

Tym samym nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż powstała w efekcie realizacji projektu infrastruktura kanalizacyjna zostanie przez Wnioskodawcę użyczona do eksploatacji na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia, a więc nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego (np. oddanie infrastruktury w użytkowanie na podstawie umowy dzierżawy), udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie bez znaczenia pozostaje fakt, iż Gmina nie prowadzi sprzedaży usług zaopatrzenia w wodę, odbioru ścieków i ich oczyszczania, bowiem nie jest to jedyny przypadek w jakim może u Wnioskodawcy wystąpić sprzedaż usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług z wykorzystaniem sieci kanalizacyjnych lub wodociągowych, a zatem fakt ten nie może bezwzględnie warunkować prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice,, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika