Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z (...)

Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z pomocą stypendialną dla uczniów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2010r. (data wpływu 26 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu pn. ?Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części zawartego w fakturach związanych z realizacją projektu pn. ?Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007?.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina w dniu 14 lipca 2006r. w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. ?Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007? współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Realizacja ww. projektu wynika z wykonywanych zadań własnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. Nr 142 poz. 1591 z 2001r. ze zm.).

Projekt zakładał wypłatę 23 beneficjentom stypendium unijnego.

W dniu 21 marca 2007r. do Urzędu Marszałkowskiego został złożony zaktualizowany wniosek, w którym zgodnie z przedstawionym kosztorysem projektu, w ramach kategorii kosztu ?Inne wydatki? poz. 6.1.1.3 zaplanowano zakup materiałów biurowych na potrzeby projektu w tym m.in. papier, długopisy, segregatory, teczki. Materiały biurowe na rzecz realizacji projektu zostały zakupione i rozliczone zgodnie z założeniami projektu. W ramach realizacji projektu dokonano zakupów tylko wskazanych we wniosku materiałów biurowych.

Dokonane na potrzeby projektu zakupy nie były i nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Celem dopełnienia formalności oraz zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej do złożonego w dniu 14 lipca 2006r.

wniosku o dofinansowanie zostało załączone Oświadczenie o kwalifikowalności VAT z dnia 10 lipca 2006r. podpisane przez ówczesnego Prezydenta Miasta oraz Skarbnika Miasta mówiące o braku możliwości odzyskania w ramach realizacji niniejszego projektu poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane w Tabeli nr 6 pkt 6.1.1.3 wniosku o dofinansowanie.

Wydatki poniesione na zakup materiałów biurowych wynosiły 878,71 PLN w tym VAT ? 158,46 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do niniejszego projektu pn. ?Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007? istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach zrealizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia zawartego w zakupach podatku VAT.

Urząd Miejski w Z. jest czynnym podatnikiem VAT, składający miesięczne deklaracje VAT-7 do Urzędu Skarbowego w Z.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.

U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało powtórzone w tym samym brzmieniu w obowiązującym od 1 grudnia 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r. § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zostało ono również przewidziane w § 12 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują między innymi sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w dniu 14 lipca 2006r. w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa, złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. ?Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007? współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionatnego2004-2006.

Projekt zakładał wypłatę 23 beneficjentom stypendium unijnego oraz zakup materiałów biurowych, w tym m.in. papier, długopisy, segregatory, teczki.

Dokonane na potrzeby projektu zakupy nie były i nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. ?Stypendia na wspieranie rozwoju edukacyjnego młodzieży wiejskiej pobierającej naukę w szkołach ponadgimnazjalnych na rok szkolny 2006/2007?.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika