Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku (...)

Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 201 lr. (data wpływu 10 listopada 201lr.) uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 201 lr. (data złożenia 13 grudnia 201 lr.) oraz pismem z dnia 4 stycznia 2012r. (data złożenia 5 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pod tytułem ?xxx" ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 201 lr. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pod tytułem ?xxx". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 20lir. (data złożenia 13 grudnia 201lr.) oraz pismem z dnia 4 stycznia 2012r. (data złożenia 5 stycznia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Dnia 26 lipca 2011 Wnioskodawca złożył wniosek w ?zzz" o dofinansowanie projektu w ramach programu wzmocnienia konkurencyjności i utrzymania atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony i trafił do oceny samorządu województwa wydziału terenów wiejskich. W wydziale tym zakwestionowano możliwość uznania wartości podatku VAT jako koszt kwalifikowany operacji. Chodzi o przyszły podatek VAT od w przyszłości zakupionych materiałów i usług będących przedmiotem dofinansowania projektu.

Dnia 4 listopada 2011r. Wnioskodawca otrzymał listem poleconym następującą odpowiedź z Urzędu Marszałkowskiego dotyczącą kwoty VAT: ?podatek VAT uznaje się co do zasady za niekwalifikowalny w ramach Programu Operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", za wyjątkiem sytuacji gdy podatek ten został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony i nie podlega zwrotowi. Jeżeli Wnioskodawca zamierza włączyć podatek VAT do kosztów kwalifikowanych niezbędne jest dostarczenie opinii urzędu skarbowego czy w ramach danego projektu, nie istnieje żadne prawdopodobieństwo że zostanie on odzyskany.".

Razem z zapytaniem Wnioskodawca załączył kopię wniosku o dofinansowanie wraz z ofertami dostawców towarów i usług gdzie opisane są szczegółowe operacje objęte dofinansowaniem.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą właścicielem niewielkiego gospodarstwa rolnego zajmującego się również hodowlą karpia nieprowadzącą pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie jest płatnikiem podatku VAT. Dodatkowo Wnioskodawca jest zatrudniony również w innym przedsiębiorstwie jako pracownik na umowę o pracę. W ramach projektu opisanego w wniosku Wnioskodawca planuje utworzenia łowiska wypoczynkowego ? w ramach tego projektu nie będzie zakładał również pozarolniczej działalności gospodarczej w czasie realizacji inwestycji od stycznia 2012 do lipca 2012 ? gdyż jako rolnik może sprzedawać swoje produkty rolne w tym wypadku dotyczy to ryb hodowanych w gospodarstwie. Projekt zakłada udostępnienie możliwości bezpłatnego wędkowania oraz sprzedaży złapanych ryb klientom łowiska w tym okresie.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym płatnikiem VAT ani nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tytuł projektu to ?xxx" ? okres realizacji inwestycji i przeprowadzenia zakupów w ramach projektu to miesiące od stycznia do lipca roku 2012 -w tym okresie nastąpią zakupy będące opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie będzie podejmował działalności pozarolniczej w okresie inwestycji -w oryginalnym wniosku niejednoznacznie wskazano iż ?projekt zakłada udostępnienie możliwości bezpłatnego wędkowania oraz sprzedaży złapanych ryb klientom łowiska w tym okresie". W związku z tym wyjaśniono, iż projekt zakłada udostępnienie możliwości bezpłatnego wędkowania oraz sprzedaży złapanych ryb klientom łowiska po zakończeniu okresu inwestycji ? gdyż zakończenie inwestycji jest jednym z warunków rozpoczęcia sprzedaży na łowisku.

Efekty projektu (sprzedaż ryb na gospodarstwie klientom) nie będą opodatkowane podatkiem VAT. Będą sprzedawane wyprodukowane produktu rolne (ryby) a wartość roczna sprzedaży ryb nie przekroczy pułapu obrotów wymaganych do rejestracji jako podatnik VAT.

Faktury, które będą wystawiane przez dostawców towarów i usług w trakcie realizacji projektu będą wystawione na Wnioskodawcę imiennie (osobę fizyczną).

Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie artykułu 43 ust. 1 punkt 3 ustawy o VAT.

W związku z realizacją projektu planuje ponieść wydatki na następujące działania; ogrodzenie terenu, utwardzenie terenu placu manewrowego oraz placu dla 10 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, zakup pomostów pływających, wyposażenie terenu w altany, ścieżki i ławki z zadaszeniami, zakup materiałów do systemu monitoringu, zakup namiotu rozkładanego, zakup wagi wraz z szalką rybną, zakup zestawu 30 wędek, zakup 3 łódek wędkarskich wraz z 3 pokrowcami oraz 6 wiosłami i jednej przyczepy do transportu łódek, zakup 5 łódek turystycznych jedno i dwu osobowych w kształcie kanu oraz 12 kamizelek ratunkowych, zakup komputera pod oprogramowanie strony Internetowej, zakup rur PCV do wymiany w rurociągu napływowym do stawów, przygotowanie operatu szacunkowego wyceny nieruchomości.

Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione dnia 30 listopada 201lr.):

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w przyszłości zapłaconego za zakupione materiały i usługi w ramach realizacji projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 listopada 2011r.):

Nie będzie miał Wnioskodawca możliwości odliczenia w przyszłości zapłaconego za zakupione materiały i usługi w ramach realizacji projektu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl generalnej zasady, wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 201 lr., Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z zawartych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca posiadający status rolnika ryczałtowego i niebędący podatnikiem VAT czynnym realizuje projekt inwestycyjny pod tytułem ?xxx".

W związku z realizacją projektu planuje ponieść wydatki na następujące działania; ogrodzenie terenu, utwardzenie terenu placu manewrowego oraz placu dla 10 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, zakup pomostów pływających, wyposażenie terenu w altany, ścieżki i ławki z zadaszeniami, zakup materiałów do systemu monitoringu, zakup namiotu rozkładanego, zakup wagi wraz z szalką rybną, zakup zestawu 30 wędek, zakup 3 łódek wędkarskich wraz z 3 pokrowcami oraz 6 wiosłami i jednej przyczepy do transportu łódek, zakup 5 łódek turystycznych jedno i dwu osobowych w kształcie kanu oraz 12 kamizelek ratunkowych, zakup komputera pod oprogramowanie strony Internetowej, zakup rur PCV do wymiany w rurociągu napływowym do stawów, przygotowanie operatu szacunkowego wyceny nieruchomości.

Faktury, które będą wystawiane przez dostawców towarów i usług w trakcie realizacji projektu będą wystawione na Wnioskodawcę imiennie (osobę fizyczną).

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie artykułu 43 ust. 1 punkt 3 ustawy o VAT.

Wskazano, że wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego na tle powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż w omawianej sprawie nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod tytułem ?xxx", gdyż nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem w całości projekt związany będzie ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia w przyszłości zapłaconego za zakupione materiały i usługi w ramach realizacji projektu podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika