W zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku (...)

W zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku sprzedaży węgla zwolnionego od podatku akcyzowego znajdującego się na hałdzie w obrębie jednego placu magazynowego na inną hałdę znajdującą się na terenie tego samego składu (bez zmiany adresu)

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku nieopatrzonym datą sporządzenia, a który wpłynął do tut. organu 15 czerwca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku sprzedaży węgla zwolnionego od podatku akcyzowego znajdującego się na hałdzie w obrębie jednego placu magazynowego na inną hałdę znajdującą się na terenie tego samego składu (bez zmiany adresu) ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku sprzedaży węgla zwolnionego od podatku akcyzowego znajdującego się na hałdzie w obrębie jednego placu magazynowego na inną hałdę znajdującą się na terenie tego samego składu (bez zmiany adresu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest Pośredniczącym Podmiotem Węglowym (PPW) zajmującym się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem i eksportem wyrobów węglowych. Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW a następnie sprzedaje te wyroby do kolejnych pośredniczących podmiotów węglowych jak i podmiotów zwolnionych od podatku akcyzowego.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na produkcji wyrobów węglowych w postaci suszenia mokrego mułu węglowego i sprzedaży do swoich kontrahentów wysuszonego mułu jako gotowego produktu. Spółka zgodnie z art. 31a ust. 1 w zw. z ust. 3 uopa:

  1. Dokonała zgłoszenia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako PPW;
  2. Otrzymała stosowne potwierdzenie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako PPW od naczelnika urzędu celnego;
  3. Wnioskodawca dołącza do przemieszczanych wyrobów węglowych dokument dostawy wyrobów węglowych.

Spółka posiada depozyty mułu węglowego (CN 2701, właścicielem mułu jest Wnioskodawca), z których pobiera muł węglowy i transportuje go (usługi transportowe świadczy firma zewnętrzna) do podmiotu świadczącego na rzecz Wnioskodawcy usługi suszenia mułu (muł pozostaje własnością Wnioskodawcy, z uwagi na cykl procesu produkcji muł może być składowany na wydzielonej części placu). Na odcinek depozyt - miejsce suszenia mułu - Spółka wystawia dokument dostawy wyrobów węglowych (dalej: DDWW) w czterech egzemplarzach, z których:

1. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu wystawiającego DDWW;
2. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu wydającego muł węglowy (na terenie kopalni znajduje się depozyt mułu);
3. i 4. przeznaczony jest dla Wnioskodawcy jako podmiotu, który odbiera wyroby węglowe i dla podmiotu, do którego zwracany jest jeden z egz. DDWW po potwierdzeniu odbioru wyrobów węglowych.

Następnie po wysuszeniu - muł suchy (CN 2701) jest przemieszczany transportem kolejowym do odbiorców Spółki. Do każdego transportu mułu suchego wystawiany jest DDWW zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W przyszłości Spółka planuje utworzyć magazyny wyrobów węglowych na terenie Polski (obecnie Spółka jest pośrednikiem - węgiel transportowany jest bezpośrednio od producenta do podmiotu zużywającego). Po utworzeniu magazynów istnieje również możliwość przemieszczania - w obrębie jednego placu magazynowego znajdującego się pod jednym adresem, wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy - z jednej hałdy węgla na inną hałdę węgla z równoczesną sprzedażą oraz właściwym udokumentowaniem (faktury, WZ) ale bez zmiany adresu miejsca składowania, lub też sprzedaży części lub całej hałdy bez przemieszczania znajdującego się na tej hałdzie węgla.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży węgla zwolnionego od podatku akcyzowego znajdującego się na hałdzie w obrębie jednego placu magazynowego na inną hałdę znajdującą się na terenie tego samego składu (bez zmiany adresu) - transport węgla odbywać się będą samochodami, które są ważone, do samochodu dołączane będą dokumenty WZ, a węgiel sprzedawany będzie na rzecz innego PPW lub podmiotu zwolnionego na podstawie art. 31a. ust. 2, - celem zachowania prawa do zwolnienia w podatku akcyzowym konieczne będzie dołączanie do transportowanego węgla dokumentu dostawy wyrobów węglowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku planowanej sprzedaży węgla zwolnionego od podatku akcyzowego znajdującego się na hałdzie w obrębie jednego placu magazynowego na inną hałdę znajdującą się na terenie tego samego składu (bez zmiany adresu) - transporty węgla odbywać się będą samochodami, które są ważone, do samochodu dołączane będą dokumenty WZ, a węgiel sprzedawany będzie na rzecz innego PPW lub podmiotu zwolnionego na podstawie art. 31a ust. 2 nie należy wystawiać i dołączać dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

Argumentując swoje stanowisko Spółka pragnie wskazać, iż (...) dokument dostawy wyrobów węglowych wystawia pośredniczący podmiot węglowy w przypadku spełnienia następujących przesłanek:

  1. sprzedaż musi być dokonana przez pośredniczący podmiot węglowy;
  2. w wyniku sprzedaży musi dojść do przemieszczenia wyrobów węglowych;
  3. sprzedaż musi być dokonana na rzecz pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Analizując powyższy przepis wskazać należy, iż przesłanki wymienione w pkt 1 i 3 są bez wątpienia spełnione, jednak należy zastanowić się na definicją przemieszczenia. Zgodnie ze słownikowym i potocznym znaczeniem przemieszczać coś - to zmieniać położenie danego ciała. W analizowanym przykładzie dochodzi do przemieszczenia w znaczeniu potocznym jednak do przemieszczenia w znaczeniu prawnym nie dochodzi. Zgodnie bowiem ze wzorem DDWW pole 5 ?Adres miejsca wydania do przemieszczenia wyrobów węglowych? będzie tożsame z polem 11 ?Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych?. W dokumencie dostawy wyrobów węglowych prawodawca posługuje się pojęciem adres (zarówno przy wydaniu pole 5 jak i przy odbiorze pole 11 DDWW) jak wynika z opisanego stanu faktycznego adres pod którym znajdują się wyroby węglowe, pomimo przemieszczenia, z hałdy na hałdę nie ulegnie zmianie. W związku z powyższym zdaniem Spółki do przemieszczenia w rozumieniu zapisów w dokumencie dostawy wyrobów węglowych, nie dochodzi.

Reasumując zdaniem Wnioskodawcy w tak opisanym przypadku aby zachować prawo do zwolnienia w podatku akcyzowym Spółka nie jest zobligowana do wystawiania i dołączania dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 2 stycznia 2012r., zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 oC lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

  1. 23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;
  2. 8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;
  3. 27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl ustępu 2 cytowanego artykułu, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem tego zwolnienia jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 160 poz. 1075 ze zm.) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy ? w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 6a ww. rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy,
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Jednocześnie w tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż w ww. rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy zostało w dniu 3 kwietnia 2012r. znowelizowane rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 marca 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. poz. 307).

Stosownie do § 2 ust. 6f znowelizowanego rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2010r., jeżeli, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, przemieszczenie wyrobów węglowych jest dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych, do nabywającego te wyroby:

  1. pośredniczącego podmiotu węglowego,
  2. podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy

-dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach. Przepisy ust. 6a pkt 1, 2 i 4 stosuje się.

A zatem w przypadku przemieszczania sprzedanych przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, w sposób bezpośredni do nabywcy, dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach, zaś ?pominiętym? egzemplarzem jest ten, który w myśl § 2 ust. 6a pkt 3 był przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe.

Ponadto zgodnie z § 2 ust. 6g znowelizowanego rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, może być wystawiony dokument dostawy w formie uproszczonej, jeżeli nabywane wyroby węglowe:

  1. nie są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia;
  2. są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia, a wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych została dołączona do tego dokumentu.

Przy czym w myśl § 2 ust. 6j znowelizowanego rozporządzenia, dokument dostawy w formie uproszczonej wystawia się w dwóch egzemplarzach, z których:

  1. jeden jest przeznaczony dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia nabywającego wyroby węglowe;
  2. drugi, na którym podmiot korzystający ze zwolnienia nabywający wyroby węglowe potwierdza ich odbiór, jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił ten dokument.

Dodatkowo zwrócić należy uwagę na przepis § 2 ust. 6h znowelizowanego z dniem 3 kwietnia 2012r. rozporządzenia.

Przepis ten bowiem stanowi, że w przypadku gdy została wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, dokumentem dostawy może być ta faktura VAT, jeżeli zawiera w szczególności nazwę, kod CN i ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie.

Zgodnie z § 2 ust. 9a znowelizowanego rozporządzenia, przepisy ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy dokumentem dostawy jest faktura VAT.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że od dnia 3 kwietnia 2012r., w przypadku dokonywania sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju na rzecz innych podmiotów pośredniczących lub podmiotów korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 2 ustawy, kiedy odbiór tych wyrobów następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, za dokument dostawy uprawniający do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, może zostać uznana wystawiona przez pośredniczący podmiot węglowy faktura, spełniająca warunki wymienione w § 2 ust. 9a znowelizowanego rozporządzenia, w tym zawierająca informację o przeznaczeniu wyrobów węglowych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest Pośredniczącym Podmiotem Węglowym (PPW) zajmującym się sprzedażą na terytorium kraju, dostawą wewnątrzwspólnotową, nabyciem wewnątrzwspólnotowym, importem i eksportem wyrobów węglowych. Spółka kupuje wyroby węglowe objęte kodem CN 2701 zwolnione od akcyzy od innych PPW, a następnie sprzedaje te wyroby do kolejnych pośredniczących podmiotów węglowych jak i podmiotów zwolnionych od podatku akcyzowego.

W przyszłości Spółka planuje utworzyć magazyny wyrobów węglowych na terenie Polski (obecnie Spółka jest pośrednikiem - węgiel transportowany jest bezpośrednio od producenta do podmiotu zużywającego). Po utworzeniu magazynów istnieje również możliwość przemieszczania - w obrębie jednego placu magazynowego znajdującego się pod jednym adresem, wyrobów węglowych zwolnionych z akcyzy - z jednej hałdy węgla na inną hałdę węgla z równoczesną sprzedażą oraz właściwym udokumentowaniem (faktury, WZ) ale bez zmiany adresu miejsca składowania.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku takiej sprzedaży węgla, w której przedmiot dostawy jest przemieszczany w obrębie jednego placu magazynowego składu (bez zmiany adresu) pomiędzy odrębnymi hałdami.

Argumentację przedstawioną przez Wnioskodawcę należy uznać za nieprawidłową. Dołączenie dokumentu dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych jest jednym z wymaganych warunków zastosowania zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy. Warunek jest ten wskazany literalnie w art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy.

Jednocześnie, jak wskazano we wcześniejszej części niniejszej interpretacji, stosownie do § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, dokument dostawy musi zostać wystawiony przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku wyrobów węglowych, które po pierwsze były przedmiotem sprzedaży przez ten pośredniczący podmiot węglowy, po drugie zaś zostały poddane przemieszczaniu przez tego sprzedawcę.

W przedmiotowej sprawie dochodzi do sprzedaży wyrobów węglowych, co pozostaje jednak poza kwestią wątpliwości. Wnioskodawca w sposób nieuprawniony dokonuje jednak rozszerzenia pojęcia ?przemieszczenia?, o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy.

Wnioskodawca na wstępie prawidłowo wskazuje, iż ?dochodzi do przemieszczenia w znaczeniu potocznym?, lecz później stwierdza, iż istnieje dodatkowe znaczenie tego pojęcia, o szerszym niż potoczne znaczeniu, a mianowicie ?przemieszczenie w znaczeniu prawnym.? Następnie Wnioskodawca wskazuje, iż dopiero zaistnienie właśnie tego ?przemieszczenia w znaczeniu prawnym? jest pojęciem, o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy, a zatem sama fizyczna zmiana miejsca położenia wyrobów węglowych za ?przemieszczenie?, o którym mowa w ww. przepisie, uznana być nie może.

W odniesieniu do powyższego stwierdzić należy, iż z przepisów dotyczących podatku akcyzowego nie wynika, aby pojęciu ?przemieszczenia?, zastosowanemu w art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy, lub też w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy, miało być wolą legislatora przypisywane znaczenie inne, niż potocznie przyjęte, w szczególności zaś z regulacji tych nie wynika, aby miało być to znaczenie takie, jak proponowane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z powszechnie przyjętym znaczeniem przedmiotowego pojęcia, ?przemieścić ? przemieszczać?, to ? w ślad za definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., wydanie internetowe http://sjp.pwn.pl/szukaj/przemieścić, data odczytu 6 września 2012r.) - ??przenieść kogoś, coś lub przesunąć coś na inne miejsce.??.

A zatem, skoro regulacje dotyczące podatku akcyzowego, nie zawierają definicji pojęcia ?przemieszczenia? wyrobów węglowych, jak również brak jest wskazówek co do nadania temu pojęciu znaczenia proponowanego przez Wnioskodawcę, brak jest podstaw do zaakceptowania argumentacji Wnioskodawcy. Zdaniem tut. organu, pojęcie ?przemieszczenia?, o którym mowa w art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy oraz w § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy w przedmiotowej sprawie powinno być rozumiane z potocznym rozumieniem tego pojęcia w sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, tj. w sytuacji, w której dochodzi do jednoczesnej sprzedaży oraz zmiany miejsca położenia wyrobów węglowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę. A zatem Wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć do przemieszczanych wyrobów węglowych dokument dostawy.

Wyjaśnić również dodatkowo należy, iż w przypadku sprzedaży opisanej we wniosku dokonywanej na rzecz podmiotów zużywających wyroby węglowe na cele zwolnione na podstawie art. 31a. ust. 2 ustawy, obowiązek dołączenia do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy wynika również z faktu, iż dokument dostawy jest jedynym potwierdzeniem dla Wnioskodawcy, iż dokonał on sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia na cele objęte zwolnieniem.

Dokument dostawy stanowić będzie dla Wnioskodawcy potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych do określonych w dokumencie dostawy celów objętych zwolnieniem. Brak dokumentu dostawy określającego podstawy prawne zwolnienia świadczyć będzie, iż u Wnioskodawcy brak będzie podstaw do uznania, iż wyroby węglowe zostały sprzedane (dostarczone) nabywcy korzystającemu ze zwolnienia na podstawie art. 31a. ust. 2 ustawy.

Na ocenę stanowiska Wnioskodawcy bez wpływu pozostaje przywołanie przez Wnioskodawcę załącznika Nr 1a (wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych) do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010r. w sprawie dokumentu dostawy. Wnioskodawca bowiem w przypadku sprzedaży węgla, w wyniku której przedmiot dostawy jest przemieszczany w obrębie jednego placu magazynowego składu (bez zmiany adresu) pomiędzy odrębnymi hałdami, winien w rubrykach oznaczonych Nr 5 ?Adres miejsca wydania do przemieszczenia wyrobów węglowych? oraz Nr 11 ?Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych?, podać adres składu wyrobów węglowych.

Jednocześnie podkreślić należy, że na Wnioskodawcy leży obowiązek rzetelnego wypełnienia rubryk w kolumnie oznaczonej Nr 5 ww. wzoru dokumentu dostawy: ?Przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podstawa prawna).?

Ponadto również z treści uzasadnienia do projektu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2011r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2011r. Nr 292, poz. 1717) wynika, iż brak przemieszczenia wyrobów węglowych powinien być rozumiany w sposób literalny. W dokumencie tym bowiem pojęcie ?przemieszczenia? jest stosowane konsekwentnie w jednolity sposób, i tak za brak ?przemieszczenia? uznać można np. sytuację, do której dochodzi podczas pierwszych transakcji kupna/sprzedaży podczas tak zwanej transakcji łańcuchowej, w której to kilka podmiotów dokonuje sprzedaży tych samych wyrobów węglowych, zaś ich fizyczne przemieszczenie następuje dopiero na ostatnim etapie obrotu.

W powołanym dokumencie wprost zastrzeżono, iż ?W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy podmiotami pośredniczącymi, z którą nie jest związane ich wydanie i przemieszczenie, również nie ma obowiązku wystawienia dokumentu dostawy, a potwierdzeniem dokonania sprzedaży jest faktura?, nie wskazując jednocześnie, iż pojęciu ?przemieszczenia? należy nadawać specyficzne, szczególne znaczenie.

Również z uzasadnienia do projektu kolejnego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2012r. zmieniającego ww. rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy (Dz. U. z 2012, poz. 307) nie wynika, aby pojęcie ?przemieszczenia? miało być rozumiane w znaczeniu proponowanym przez Wnioskodawcę.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w sytuacji opisanej we wniosku zachodzą dwie przesłanki, które występując łącznie, nakładają na Wnioskodawcę obowiązek wystawienia dokumentu dostawy - Wnioskodawca dokonuje sprzedaży oraz przemieszczenia sprzedawanych wyrobów węglowych.

Reasumując powyższe, w przypadku sprzedaży węgla zwolnionego od podatku akcyzowego znajdującego się na hałdzie w obrębie jednego placu magazynowego na inną hałdę znajdującą się na terenie tego samego składu (bez zmiany adresu) na rzecz innego podmiotu pośredniczącego lub też podmiotu zużywającego zwolnionego z opodatkowania akcyzą z tytułu ich zużycia na cele wskazane w art. 31a. ust. 2 ustawy, dla zachowania warunków zwolnienia z akcyzy wyrobów węglowych, Wnioskodawca zobowiązany jest wystawić dokument dostawy.

Jednakże w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez nabywcę następuje bezpośrednio od Wnioskodawcy, to zgodnie z § 2 ust. 6h rozporządzenia w sprawie dokumentu dostawy, dokumentem dostawy może być faktura zawierająca elementy wymienione w tym przepisie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie obowiązku wystawiania przez Wnioskodawcę dokumentu dostawy wyrobów węglowych w przypadku sprzedaży węgla zwolnionego od podatku akcyzowego znajdującego się na hałdzie w obrębie jednego placu magazynowego na inną hałdę znajdującą się na terenie tego samego składu (bez zmiany adresu). Ocena stanowiska Wnioskodawcy w pozostałym zakresie została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika