Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z (...)

Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z termomodernizacją placówek oświatowo-wychowawczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010r. (data wpływu 7 kwietnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. ?...? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. ?...?.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. ?...? ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach I naboru wniosków do działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Przedmiotem projektu są prace termo modernizacyjne obiektów oświatowo-wychowawczych Gminy G.:

  • budynku Liceum Ogólnokształcącego,
  • budynku Publicznego Gimnazjum nr 1,
  • budynku Publicznego Gimnazjum nr 2,
  • budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1,
  • budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2,
  • budynku filii Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2,
  • budynku Żłobka Miejskiego.

Prace termomodernizacyjne obejmują: docieplenie ścian i stropów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż instalacji geotermalnej w Żłobku Miejskim na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Koszty całkowity ? 5 596 976 PLN,

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ? 4 363 719 PLN,

Środki budżetu jednostek samorządu terytorialnego ? 1 233 257 PLN.

Budynki będące przedmiotem wniosku o dofinansowanie wykorzystywane są do realizacji zadań własnych gminy w zakresie oświaty i wychowania dzieci i młodzieży. Budynki stanowią własność Gminy G. Do wniosku o dofinansowanie Gmina złożyła oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, to znaczy że Gmina w trakcie realizacji oraz po jej zakończeniu nie będzie miała możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT.

W trakcie realizacji inwestycji oraz po jej zakończeniu budynki (lub ich części) objęte zakresem inwestycji nie będą wykorzystywane do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług (m. in. najmu, dzierżaw).

Gmina G. posiada numer NIP oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa deklarację podatkową VAT-7. Gmina G. jest podatnikiem podatku VAT w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (głownie sprzedaż nieruchomości gminnych oraz najem lokali użytkowych).

Wykonawca za wykonane roboty budowlane wystawi faktury VAT na Gminę G.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. ??? ? zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w przyszłości skorzystać z możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust. 1 podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w sytuacji w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym wypadku, taka sytuacja nie będzie miała miejsca, ponieważ Gmina nie będzie wykonywała czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem VAT w budynkach, które zostaną objęte zakresem inwestycji pn. ???.

Zmodernizowane budynki nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (m. in. wynajmowane, dzierżawione).

Czyli nie zostanie spełniony niezbędny warunek do skorzystania z możliwości obniżenie podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. ??? ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach I naboru wniosków do działania 4.3 Ochrona powietrza, odnawialne źródła energii Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

Przedmiotem projektu są prace term modernizacyjne obiektów oświatowo-wychowawczych Gminy G.:

  • budynku Liceum Ogólnokształcącego,
  • budynku Publicznego Gimnazjum nr 1,
  • budynku Publicznego Gimnazjum nr 2,
  • budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1,
  • budynku Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2,
  • budynku filii Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2,
  • budynku Żłobka Miejskiego.

Prace termomodernizacyjne obejmują: docieplenie ścian i stropów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż instalacji geotermalnej w Żłobku Miejskim na potrzeby przygotowania ciepłej wody użytkowej.

Budynki będące przedmiotem wniosku o dofinansowanie, wykorzystywane są do realizacji zadań własnych gminy w zakresie oświaty i wychowania dzieci i młodzieży. Budynki stanowią własność Gminy G.

W trakcie realizacji inwestycji oraz po jej zakończeniu budynki (lub ich części) objęte zakresem inwestycji nie będą wykorzystywane do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarowi usług (m. in. najmu, dzierżaw).

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (budynki nie będą wykorzystywane do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), to nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację projektu pn. ???.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika