Stowarzyszenie nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku (...)

Stowarzyszenie nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wyposażeniem świetlicy ? nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2010r. (data wpływu 13 maja 2010r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 1 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pt. ??? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją operacji pt. ???. Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 1 lipca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie działa w oparciu o ustawę o stowarzyszeniach (Dz. U. 2001r. Nr 79 poz. 855).

Celami statutowymi Stowarzyszenia jest:

  1. działanie na rzecz rozwoju i promocji Wsi,
  2. propagowanie walorów Wsi m. in. turystycznych i agroturystycznych oraz działania na rzecz ich ochrony,
  3. dokumentowanie i propagowanie historii Wsi,
  4. wszelkie działania na rzecz rozwoju społeczności lokalnej,
  5. kreowanie postaw patriotycznych oraz zasad moralnych i etycznych,
  6. integrowanie różnych środowisk społecznych wokół zagadnień dotyczących Wsi,
  7. współpraca z krajowymi i zagranicznymi jednostkami kultury i oświaty, współpraca z organami władzy państwowej i samorządowej, podmiotami gospodarczymi, osobami prawnymi i fizycznymi,
  8. organizowanie koncertów, wystaw, imprez kulturalnych, odczytów, spotkań,
  9. prowadzenie działalności publicznej, redagowanie, wydawanie i udział w publikacji wydawnictw, pism, gazetek,
  10. promowanie nowych rozwiązań technicznych i organizowanie kursów dla potrzeb społeczności lokalnej.

Dochodami Stowarzyszenia są składki członkowskie oraz świadczenia członków wspierających, dochody z funduszy, nieruchomości i ruchomości stanowiących własność Stowarzyszenia, dotacje, darowizny, korzyści z działalności publicznej, wpływy z działalności statutowej.

Rozpatrzony pozytywnie wniosek Stowarzyszenia Rozwoju Wsi o dofinansowanie operacji pt. ??? złożony w ramach konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania ?Y? w ramach działania ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 w zakresie małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.

Na podstawie § 15 statutu Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania ?Y? oraz art. 15 ustawy z 7 marca 2007r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64 poz. 427) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich z dnia 8 lipca 2008 r. (Dz. U. Nr 138 poz. 868 ze zm.), Wnioskodawca zamierza zaliczyć VAT do kosztów kwalifikowanych operacji, gdyż funkcjonowanie Stowarzyszenia Rozwoju Wsi w chwili obecnie ani w najbliższej przyszłości nie przewiduje prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1, 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z tym nie występują okoliczności wynikające z art. 5 ust. 1, tj. nie występuje odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Skoro nie występuje sprzedaż, ani działalność gospodarcza to jednostka nie jest zarejestrowana w ewidencji podatników podatku VAT.

Nie wykonując czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT Stowarzyszenie nie ma fizycznej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT.

Projekt ??? składa się z dwóch etapów.

Pierwszy etap to wyposażenie świetlicy jedynego miejsca w wiosce, w którym mają swoją siedzibę wszystkie organizacje Wsi w komputery, ksero, drukarkę oraz przyłącz do internetu gminnego, a także zakup biurek, regałów i krzeseł. Osiągnięcie tego celu poprawi funkcjonowanie poszczególnych organizacji, które do tej pory prace związane z wypełnieniem dokumentacji, pisaniem wniosków i rozliczaniem musiały wypełniać w domach. Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie również służył mieszkańcom wioski a szczególnie starszym osobom, gdyż to oni nie posiadają najczęściej komputerów i dostępu do internetu.

W drugim etapie projektu przewiduje się 40 godzin nieodpłatnych kursów komputerów dla osób po 40 roku życia mający na celu poznanie działania komputera oraz oprogramowania Windows i Office, a także zakładanie stron internetowych www. Na zakończenie projektu Wnioskodawca zamierza zorganizować warsztaty zapomnianych rzemiosł oraz rękodzieła ludowego. Działania te mają na celu przypomnienie i poznanie przez młodzież zapomnianych zawodów, które może w przyszłości będą kultywowane.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie które wpłynęło w dniu 1 lipca 2010r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji pt. ???...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje operację pt. ??? w ramach działania ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Projekt ??? składa się z dwóch etapów:

Pierwszy etap to wyposażenie świetlicy jedynego miejsca w wiosce, w którym mają swoją siedzibę wszystkie organizacje Wsi w komputery, ksero, drukarkę oraz przyłącz do Internetu gminnego a także zakup biurek, regałów i krzeseł. Osiągnięcie tego celu poprawi funkcjonowanie poszczególnych organizacji, które do tej pory prace związane z wypełnieniem dokumentacji, pisaniem wniosków i rozliczaniem musiały wypełniać w domach. Zakupiony w ramach projektu sprzęt będzie również służył mieszkańcom wniosku, a szczególnie starszym osobom, gdyż to oni nie posiadają najczęściej komputerów i dostępu do Internetu.

W drugim etapie projektu przewiduje się czterdziesto godzinny nieodpłatny kurs komputerowy dla osób po czterdziestym roku życia mający na celu poznanie działania komputera oraz oprogramowania Windows i Office, a także zakładanie stron internetowych www. Na zakończenie projektu Wnioskodawca zamierza zorganizować warsztaty zapomnianych rzemiosł oraz rękodzieła ludowego. Działania te mają na celu przypomnienie i poznanie przez młodzież zapomnianych zawodów, które może w przyszłości będą kultywowane.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji pt. ???.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika