Czy od zwróconych nienależnie pobranych składek od pracowników Wnioskodawca powinien pobrać podatek (...)

Czy od zwróconych nienależnie pobranych składek od pracowników Wnioskodawca powinien pobrać podatek dochodowy od osób fizycznych i wpłacić na konto Urzędu Skarbowego w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty tych składek, a tym samym potraktować je jako przychód ze stosunku pracy oraz czy powinien dokonywać korekt deklaracji i uiszczać odsetki za zwłokę?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Katowicach Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej 18 maja 2009 r.), uzupełnionym w dniach 6 lipca 2009 r. oraz 27 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaty nienależnie pobranych składek od pracowników ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością złożyła do Dyrektora Izba Skarbowej w Katowicach Biura Krajowej Informacji w Bielsku-Białej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaty nienależnie pobranych składek od pracowników.

Pismem nr IBPBII/1/415-439/09/HK Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach ? działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ? przekazał celem załatwienia według właściwości ? stosownie do § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) ? wniosek Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, iż w analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji ? w myśl § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego ? jest Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zamierza skorygować imienne raporty miesięczne o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach ZUS RCA oraz deklaracje rozliczeniowe ZUS DRA za lata 2004-2008 w związku z nienależnie naliczonymi składkami na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od wypłaconego ekwiwalentu za poczęstunek z okazji ?(?)'. Wypłata nienależnie pobranych od pracowników składek za lata 2004-2008 zostanie wypłacona w miesiącu lipcu 2009 roku. Średnio dla każdego pracownika za wszystkie lata jest to kwota łączna ok.80 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka będzie zobowiązana do korekty rocznych informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za pracowników, jak również miesięcznych i rocznych deklaracji PIT-4, PIT 4R za lata 2004-2008...
  2. Czy z uwagi na konieczność korekty podstawy opodatkowania Spółka będzie zobowiązana do zapłaty odsetek za zwłokę za lata 2004-2008...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do korygowania rocznych informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za pracowników jak również miesięcznych i rocznych deklaracji PIT-4, PIT-4R za lata 2004 -2008, ponieważ przychodami w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W związku z tym zaliczki na podatek dochodowy za ubiegłe lata zostały naliczone i zapłacone przez Spółkę zgodnie ze stanem faktycznym, zatem po stronie Spółki jako płatnika podatku nie powstała zaległość podatkowa i Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty odsetek od zaliczki na podatek za lata 2004-2008. Przyjęcie takiego sposobu rozliczenia nadpłaconych składek potwierdzają interpretacje organów skarbowych (Izba Skarbowa w Rzeszowie, 17 kwietnia 2005, IS.1/2-4151/8/05; Pierwszy Urząd Skarbowy w Kielcach, 27 czerwca 2006, OG/005/89/PDII/415-50/06; Urząd Skarbowy Poznań-Jeżyce, 13 maja 2005, SD/415-22/05).

Ponadto Spółka uważa, że kwota nadpłaconych składek na ubezpieczenie społeczne w latach 2004-2008 z tytułu ekwiwalentu za poczęstunek z okazji ?(?)' będzie stanowiła dla pracownika przychód ze stosunku pracy, od którego Spółka będzie zobowiązana naliczyć zaliczkę na podatek dochodowy w miesiącu dokonanego zwrotu zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez konieczności korygowania podstawy opodatkowania i zapłaty odsetek za wyżej wymienione lata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie art. 11 ust. 1 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. ? przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) cyt. ustawy wynika, że podstawę obliczania podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika (...) od przychodu podlegającego opodatkowaniu. Odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z treścią art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej 'zakładami pracy', są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Przepis art. 32 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy.

Z przedstawionych we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego informacji wynika, że u Wnioskodawca dokona zwrotu pracownikom, nienależnie naliczonych i pobranych składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Mając na względzie powyższe oraz przytoczone powyżej przepisy prawa wyjaśnić należy, iż kwota nadpłaconych składek stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy.

Stąd też kwotę zwróconych składek pracodawca powinien doliczyć do przychodów uzyskanych przez pracownika w miesiącu zwrotu i pobierać zaliczkę na podatek dochodowy, stosownie do postanowień art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwrócone pracownikom kwoty składek ubezpieczeniowych i pobrany podatek powinny być ujęte w rozliczeniu rocznym pracowników jako przychody ze stosunku pracy. Ponadto należy je również ująć w deklaracji PIT-4R za bieżący rok podatkowy.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywania korekty deklaracji PIT-4, PIT-4R oraz do zapłaty odsetek za lata 2004-2008.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika