Czy Zainteresowany może odzyskać podatek od towarów i usług zapłacony w związku z realizacją operacji (...)

Czy Zainteresowany może odzyskać podatek od towarów i usług zapłacony w związku z realizacją operacji pn. ?Remont budynku kościoła (?)??

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2014 r. (data wpływu 6 sierpnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2014 r. (data wpływu 13 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją operacji pn. ?Remont budynku kościoła (?)? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją operacji pn. ?Remont budynku kościoła (?)?. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 października 2014 r. (data wpływu 13 października 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego i stanowiska własnego Wnioskodawcy oraz przeformułowania pytania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w okresie od 31 marca 2014 r. do 30 maja 2014 r. przeprowadził remont budynku kościoła ? wykonanie konstrukcji dachu wraz z orynnowaniem. Remont kościoła prowadzony był przez określoną firmę zgodnie z projektem zatwierdzonym przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego. Firma wykonująca remont budynku kościoła po zakończeniu prac i odbiorze robót za wykonane prace oraz zakupione materiały budowlane wystawiła fakturę VAT dnia 13 czerwca 2014 r. na kwotę brutto (?) zł. Zainteresowany ubiega się o środki pomocowe w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania ?Odnowa i rozwój wsi? objętego PROW na lata 2007-2013.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że realizuje projekt w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania ?Odnowa i rozwój wsi? objętego PROW na lata 2007-2014. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji pn. ?Remont budynku kościoła (?)? nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy Wnioskodawca może odzyskać podatek od towarów i usług zapłacony w związku z realizacją operacji pn. ?Remont budynku kościoła (?)??

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług. Zainteresowany może zaliczyć do kosztów kwalifikowanych naliczony podatek od towarów i usług za wykonane prace i materiały budowlane z tytułu przeprowadzonego remontu budynku kościoła ? wymiana konstrukcji dachu z pokryciem i orynnowaniem, do rozliczenia środków pomocowych w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania ?Odnowa i rozwój wsi? objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) − zwanej dalej ustawą − podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy ? działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy ? w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy ? kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy ? obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (?) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie od 31 marca 2014 r. do 30 maja 2014 r. realizując operację pn. ?Remont budynku kościoła (?)? przeprowadził remont budynku kościoła ? wykonanie konstrukcji dachu wraz z orynnowaniem. Remont kościoła prowadzony był przez określoną firmę zgodnie z projektem zatwierdzonym przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, kierownika budowy i inspektora nadzoru budowlanego. Firma wykonująca remont budynku kościoła po zakończeniu prac i odbiorze robót za wykonane prace i zakupione materiały budowlane wystawiła fakturę VAT. Zainteresowany ubiega się o środki pomocowe w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? w zakresie operacji odpowiadających warunkom przyznania pomocy w ramach działania ?Odnowa i rozwój wsi? objętego PROW na lata 2007-2013. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca ? na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług ? nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zapłaconego w związku z realizacją operacji pn. ?Remont budynku kościoła (?)?. Powyższe wynika z tego, że Zainteresowany nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakupione w związku z realizacją ww. operacji towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ wskazuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika