Kwalifikacja przychodów z najmu osiąganych przez spółkę cywilną do właściwego źródła przychodów.

Kwalifikacja przychodów z najmu osiąganych przez spółkę cywilną do właściwego źródła przychodów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 15.07.2010 r. (data wpływu 20.07.2010 r.) oraz piśmie (data nadania 20.09.2010 r., data wpływu 22.09.2010 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-668/10-2/RS z dnia 08.09.2010 r. (data nadania 09.09.2010 r., data doręczenia 13.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów z najmu osiąganych przez spółkę cywilną do właściwego źródła przychodów ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.07.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji przychodów z najmu osiąganych przez spółkę cywilną do właściwego źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie decyzji z dnia 20.10.2008 r. Prezydenta Miasta ustanowiono na rzecz sześciu osób wymienionych w decyzji, w tym na rzecz Wnioskodawcy, prawo wieczystego użytkowania nieruchomości przy ul. G. w W.

Wnioskodawca wraz z wymienionymi osobami planuje zawiązanie Spółki Cywilnej w celu wspólnego wynajmowania powyższej nieruchomości na cele mieszkalne i użytkowe. Przyszli wspólnicy nie planują rozpoczęcia (rejestracji) działalności gospodarczej i zamierzają traktować owe dochody, jako uzyskiwane ?prywatnie?.

W odpowiedzi na wezwanie organu Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego przedstawionego w przedmiotowym wniosku t. j. podał, iż:

  • W wyniku decyzji Prezydenta Miasta z dnia 20.10.2008 r. Wnioskodawca nabył udział w prawie wieczystego użytkowania nieruchomości.
  • W przypadku utworzenia spółki Wnioskodawca i wspólnicy nie palują wniesienia do niej udziału w nieruchomości w formie środków trwałych; udziały w nieruchomości będą traktować, jako majątek prywatny.
  • Zgodnie z przedstawionym wnioskiem Wnioskodawca i wspólnicy planują utworzenie spółki cywilnej, która będzie wynajmowała nieruchomość po to by osoby zamieszkujące w niej nie musiały wynajmować jej części składowych od kilku poszczególnych osób, ale od jednego podmiotu to jest właśnie od spółki.
  • Wnioskodawca i wspólnicy nie planują tworzenia przedsiębiorstwa zajmującego się najmem Odzyskanie udziałów stanowi dla nich odzyskanie majątku prywatnego, zamieszkiwanego przez inne osoby, co postawiło ich przed faktem dokonanym. Wnioskodawca nie może określić okresu prowadzenia najmu w tej formie, aczkolwiek uważa, że tego typu najem powinien być potraktowany jako wynajem majątku prywatnego.
  • Intencją zawiązania Spółki jest w zasadzie techniczne umożliwienie osobom zamieszkującym odzyskaną nieruchomość - wnoszenie opłat czynszowych za jej użytkowanie. W przeciwnym przypadku osoby zamieszkujące będę musiały podpisać kilka umów i w częściach ułamkowych wnosić opłaty na rzecz kilku właścicieli. Podwyższy to znacząco koszty dla mieszkańców oraz niebywale skomplikuje ich rozliczenia. Każda z osób z osobna ma prawo potraktować swoją indywidualną sytuację, jako najem majątku prywatnego a nie działalność gospodarczą. Spółka ma za zadanie ułatwić rozliczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W świetle zaprezentowanego wyżej stanu faktycznego powstaje pytanie o sposób opodatkowania dochodów Wnioskodawcy i innych osób w przyszłej Spółce z tytułu dochodów uzyskiwanych z najmu lokali. Czy powyższe dochody mogą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie oraz pytanie pierwsze w części dotyczącej kwalifikacji przychodów z najmu osiąganych przez spółkę cywilną do właściwego źródła przychodów odnoszącej się do Wnioskodawcy. W zakresie pytania pierwszego w części dotyczącej skutków podatkowych kwalifikacji przychodów z najmu osiąganych przez spółkę cywilną do właściwego źródła przychodów dla pozostałych wspólników spółki cywilnej zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl postanowień art. 860 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r., Nr 16, poz. 93 z późniejszymi zmianami), przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, w szczególności przez wniesienie wkładów. Spółka cywilna może zostać zawiązana w różnych celach gospodarczych, nie tylko w celach zarobkowych. W przypadku celu niezarobkowego spółka podlega rejestracji w urzędzie statystycznym oraz w urzędzie skarbowym, jako ewentualny podatnik VAT, wspólnicy jednak nie prowadzą w takich sytuacjach działalności gospodarczej, zatem nie rejestrują się w ewidencji działalności gospodarczej i urzędzie skarbowym, jako przedsiębiorcy.

W myśl postanowień art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r., Nr 144, poz. 930 z późniejszymi zmianami) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką?

Z kolei, w myśl postanowień art. 6, ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od dochodów wymienionych w art. 6, ust. 1a to jest m.in. uzyskiwanych z najmu wynosi 8,5 %? o czym stanowi art. 12, ust. 1, pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zaprezentowane wyżej przepisy prawa wyraźnie wskazują, że wspólnicy przyszłej Spółki cywilnej, w tym Wnioskodawca, zawiązanej w celu wynajmu nieruchomości, w przedstawionym stanie faktycznym mogą skorzystać z opodatkowania swoich dochodów - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 % podstawy opodatkowania.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie powyższego stanowiska w sprawie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zasady działania spółek cywilnych regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Najczęstsza postacią umowy spółki cywilnej jest umowa zawarta pomiędzy osobami fizycznymi.

Zgodnie z art. 860 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę spółki wspólnicy zobowiązują się dążyć do osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego przez działanie w sposób oznaczony, przy czym cel ten powinien być w umowie wyraźnie wskazany (skonkretyzowany). Cel gospodarczy nie musi być jednocześnie celem zarobkowym (np. cechy zarobkowości nie miałby cel polegający na wybudowaniu przez poszczególnych wspólników ? mieszkańców osiedla ? placu zabaw dla dzieci). Gdy jest to cel niezarobkowy, spółka podlega rejestracji w urzędzie statystycznym oraz w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT, natomiast jej wspólnicy, ponieważ nie prowadzą działalności, nie rejestrują swojej działalności zarówno w urzędzie w ewidencji działalności gospodarczej, jak i w urzędzie skarbowym jako przedsiębiorcy.

Umowa spółki cywilnej powinna wskazywać, w jaki sposób wspólnicy będą dążyli do osiągnięcia założonego celu gospodarczego. Działalnie wspólników może przede wszystkim przybrać postać wniesienia wkładów, jednakże może być tak, że wspólnicy nie zawrą w umowie postanowienia dotyczącego wniesienia wkładów. Zobowiązanie do wniesienia wkładu jest bowiem tylko jednym z możliwych sposobów działania, jakie wspólnicy mogą podjąć, aby wspólny cel gospodarczy osiągnąć, bowiem stosownie do art. 861 § 1 ww. Kodeksu, wkład wspólnika może polegać na wniesieniu do spółki własności lub innych praw albo na świadczeniu usług.

Należy podkreślić, że spółka cywilna nie posiada podmiotowości prawnej, jest wyłącznie stosunkiem o charakterze zobowiązaniowym (umową) zawartym pomiędzy co najmniej dwoma podmiotami. Spółka ta nie posiada także statutu przedsiębiorcy ani w rozumieniu art. 431 Kodeksu cywilnego, ani art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.). Za przedsiębiorców uważa się natomiast wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej (art. 4 ust. 2 ww. ustawy). Spółka ta nie posiada także własnej firmy w rozumieniu art. 432 § 1 Kodeksu cywilnego. Pod firmą działają natomiast poszczególni przedsiębiorcy będący wspólnikami spółki cywilnej. Spółka cywilna, w przeciwieństwie do spółek handlowych, nie podlega rejestracji w rejestrze przedsiębiorców. Nie podlega również wpisowi do ewidencji działalności gospodarczej. Wpisowi do ewidencji podlegają natomiast wspólnicy tej spółki będący osobami fizycznymi. Brak zgłoszenia wniosku o wpis do ewidencji wspólnika spółki cywilnej nie wywiera jednak żadnego wpływu na istnienie spółki cywilnej. Należy podkreślić, iż posiadanie statusu przedsiębiorcy w rozumieniu art. 431 Kodeksu cywilnego jest bowiem niezależne od wpisania danej osoby fizycznej do ewidencji działalności gospodarczej (wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z dnia 14.03.2006 r. sygn. akt I ACa 2057/05).

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Istotnym jest zatem ustalenie z jakiego źródła przychodu Wnioskodawca uzyskuje dochód.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową ? wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych ? prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy.

Treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ustawy daje podstawę by przyjąć, iż dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków, tj. wykonywanie tej działalności:

  1. w celu osiągnięcia dochodu ? przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  2. w sposób ciągły ? jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu. Przy czym o ciągłości, w przypadku najmu, nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  3. w sposób zorganizowany ? co oznacza, iż podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.



Stosownie do treści art. 5b ust. 2 ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Zgodnie z treścią przepisu art. 9a ust. 1 wyżej powołanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników z pozarolniczej działalności gospodarczej, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Co do zasady, wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, w tym: osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ? o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Z treści art. 6 ust. 1b ww. ustawy wynika, że przychody uzyskane z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1a, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych również, jeżeli są uzyskiwane przez podatników, o których mowa w art. 8 ust. 1.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W pozycji 10 tego załącznika wymieniono m.in. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (grupa 70.2 PKWiU), tj. usługi wynajmowania lub wydzierżawiania na własny rachunek pomieszczeń w budynkach o charakterze mieszkalnym i niemieszkalnym, z zastrzeżeniem, iż wyłączenie to nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wspólnie z innymi współwłaścicielami nieruchomości oddanej im w użytkowanie wieczyste decyzją Prezydenta Miasta W. zamierza utworzyć spółkę cywilną w celu wynajmu znajdujących się w niej lokali mieszkalnych i pomieszczeń użytkowych. Udziały poszczególnych wspólników w przedmiotowej nieruchomości nie zostaną wniesione do spółki w formie aportu. Wspólnicy spółki cywilnej nie planują tworzenia przedsiębiorstwa zajmującego się najmem. Intencją zawiązania Spółki miałoby być w zasadzie techniczne umożliwienie osobom zamieszkującym przedmiotową nieruchomość - wnoszenie opłat czynszowych za jej użytkowanie. Przyszli wspólnicy nie planują rozpoczęcia (rejestracji) działalności gospodarczej i zamierzają traktować dochody uzyskiwane z przedmiotowego najmu jaku uzyskiwane prywatnie.

Biorąc pod uwagę zaprezentowane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, iż zgodnie z cytowanym art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadzenie działalności w formie spółki niemającej osobowości prawnej (w tym spółki cywilnej) oznacza, że osoba fizyczna będąca wspólnikiem takiej spółki, w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznawana jest za osobę prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie czynności pozostających w związku z działalnością tej spółki. Dochody z udziału w spółce osobowej traktowane są zawsze jako dochody z działalności gospodarczej.

Ponadto, niewątpliwie zamiar prowadzenia przez Wnioskodawcę najmu będzie miał zarobkowy charakter, czyli nastawiony będzie na osiągnięcie zysku (dochodu), w postaci czynszu. Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym oznacza prowadzenie działalności w sposób metodyczny, systematyczny i uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działań i realizacją poszczególnych zamierzeń w sposób ciągły.

Istotnym przejawem działania w sposób zorganizowany jest również to, że najem ten niewątpliwie związany będzie z koniecznością podjęcia szeregu czynności, np. założenie wspólnego konta bankowego, prowadzenie dokumentacji księgowej określającej uzyskiwane przychody i uwzględniającej poniesione koszty, rozliczanie przychodów i kosztów proporcjonalnie do udziałów poszczególnych współwłaścicieli we współwłasności przedmiotowej nieruchomości. Tego rodzaju działania, nie mogą mieć ze swej istoty charakteru przypadkowego, incydentalnego. Wymagają one podejmowania szeregu zaplanowanych i przemyślanych działań i czynności. Ponadto cechą charakterystyczną działalności gospodarczej jest również jej ukierunkowanie na zbyt, na zaspakajanie potrzeb osób trzecich ? w opisanym przypadku ? osób wynajmujących lokale. Z wniosku wynika również, iż czynności związane z wynajmem pomieszczeń podejmowane będą w sposób ciągły, czyli w sposób stały, nie okazjonalny.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż opisany we wniosku wynajem nieruchomości nie stanowi źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podane we wniosku okoliczności świadczą o tym, że nie będzie to najem ?prywatny?, okazjonalny. Mając bowiem na uwadze fakt, iż współwłaściciele nieruchomości zamierzają założyć spółkę cywilną i w tej formie w sposób profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły prowadzić najem nieruchomości, należy stwierdzić, iż wykonywany w tych warunkach najem jest przedmiotem działalności gospodarczej. W związku z powyższym przychód uzyskiwany przez spółkę cywilną z najmu przedmiotowej nieruchomości, dla Wnioskodawcy jako wspólnika tej spółki, stanowić będzie przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Tym samym w związku z postanowieniami zawartymi w art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uzyskiwane przychody nie mogą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca w dniu 19.07.2010 r. opłacił wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w wysokości 75 zł, różnica w kwocie 35 zł zgodnie z art. 14 f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na adres wskazany w części B.3. przedmiotowego wniosku.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego, a zatem mając na uwadze pytanie zawarte we wniosku wyjaśnić należy, że interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do niego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika