Skutki podatkowe wniesienia udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) (...)
Skutki podatkowe wniesienia udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2012 r. (data wpływu 18.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych wniesienia udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
U. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) jest spółką należącą do Grupy Kapitałowej U. i prowadzącą działalność deweloperską. Wnioskodawca zamierza utworzyć cypryjską spółkę prawa handlowego z siedziba na Cyprze, odpowiadającą formą polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka Cypryjska). Wnioskodawca będzie posiadał 100% udziałów Spółki Cypryjskiej. Spółka Cypryjska będzie rezydentem podatkowym na Cyprze.
W ramach swojej działalności Wnioskodawca m.in. posiada również 100% udziałów w innych spółkach kapitałowych (spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością) realizujących inwestycje developerskie (dalej: Spółki Operacyjne).
Obecnie Wnioskodawca rozważa restrukturyzację swojej działalności z udziałem Spółki Cypryjskiej. Jeden z rozważanych wariantów zakłada wykorzystanie w tej działalności konstrukcji polskiego Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych (dalej: FIZ) prowadzonego przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (dalej: TFI). Na obecnym etapie nie jest jeszcze wybrany ostateczny przebieg tej restrukturyzacji i rozpatrywanych jest kilka możliwych scenariuszy jej przeprowadzenia.
W ramach jednego z możliwych scenariuszy (Scenariusz Pierwszy) Spółka Cypryjska zamierza dokonać inwestycji w FIZ poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych w formie pieniężnej.
Alternatywnie, w ramach innego rozpatrywanego scenariusza (Scenariusz Drugi), rozważane jest wniesienie przez Spółkę Cypryjską nabytych przez nią udziałów Spółek Operacyjnych do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne.
Spółka Cypryjska jako uczestnik Funduszu będzie wykonywała swoje uprawnienia i obowiązki na Zgromadzeniu Inwestorów FIZ osobiście lub przez pełnomocnika. Do uprawnień Zgromadzenia Inwestorów będzie należało m.in.:
- rozwiązanie FIZ,
- zatwierdzenie sprawozdań finansowych FIZ,
- wyrażanie zgody na:
- zmianę Depozytariusza,
- emisję obligacji przez FIZ,
- emisję nowych certyfikatów inwestycyjnych,
- zmiany Statutu w zakresie wyłączenia prawa pierwszeństwa do nabycia nowej emisji certyfikatów inwestycyjnych,
- wypłatę dochodu przez FIZ,
- wypłatę przez FIZ na rzecz TFI dodatkowego wynagrodzenia za zarządzanie FIZ.
- zmianę Depozytariusza,
- wykup certyfikatów inwestycyjnych.
Jednocześnie, przewidywane jest, że w przyszłości Spółka Cypryjska będzie realizowała wypłaty z FIZ w ramach przewidzianych w ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146 poz. 1546; dalej: ustawa o FI), tj. w formie wypłaty dochodów lub wypłaty przychodów ze zbycia lokat. Rozważana jest również wypłata z FIZ w formie wynagrodzenia za umorzenie całości lub części posiadanych certyfikatów inwestycyjnych; możliwa jest również likwidacja FIZ i wypłata majątku polikwidacyjnego do Spółki Cypryjskiej.
Niniejszy wniosek dotyczy oceny planowanych zdarzeń/operacji wyłącznie w zakresie skutków podatkowych dla Spółki Cypryjskiej, której utworzenie (jako 100% udziałowiec) planuje Wnioskodawca.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym fakt uczestnictwa Spółki Cypryjskiej w FIZ i posiadania przez tę spółkę certyfikatów inwestycyjnych w FIZ spowoduje powstanie w Polsce zakładu Spółki Cypryjskiej w rozumieniu art. 5 Konwencji?
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wpłata środków pieniężnych do FIZ lub wniesienie udziałów Spółek Operacyjnych do FIZ przez Spółkę Cypryjską w zamian za certyfikaty inwestycyjne w FIZ będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce na podstawie przepisów ustawy o PDOP w związku z przepisami Konwencji?
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskiwane przez Spółkę Cypryjską przychody z tytułu wypłat dochodów FIZ (bez wykupywania certyfikatów inwestycyjnych), o których mowa w art. 18 ust. 2 pkt 12 ustawy o FI, powinny być kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o PDOP, i w konsekwencji, nie będą podlegały opodatkowaniu PDOP w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 Konwencji, a FIZ nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła od dokonywanych wypłat z tego tytułu?
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskiwane przez Spółkę Cypryjską przychody ze zbycia lokat FIZ, o których mowa w art. 198 ustawy o FI, powinny być kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o PDOP, i w konsekwencji, nie będą podlegały opodatkowaniu PDOP w Polsce na podstawie art. 7 ust. 1 Konwencji, a FIZ nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła od dokonywanych wypłat z tego tytułu?
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskiwane przez Spółkę Cypryjską przychody z tytułu wykupu certyfikatów inwestycyjnych przez FIZ (umorzenia certyfikatów) powinny być kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o PDOP, i w konsekwencji, nie będą podlegały opodatkowaniu PDOP w Polsce na podstawie art. 13 ust. 4 Konwencji, a FIZ nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła od dokonywanych wypłat z tego tytułu?
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskiwane przez Spółkę Cypryjską przychody z tytułu likwidacji FIZ powinny być kwalifikowane jako przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o PDOP i w konsekwencji, nie będą podlegały opodatkowaniu PDOP w Polsce na podstawie art. 13 ust. 4 Konwencji, a FIZ nie będzie zobowiązany do pobrania podatku u źródła od dokonywanych wypłat z tego tytułu?
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wniesienie udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne będzie opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych?
- Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wniesienie udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług?
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC, podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
- umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
- umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
- (uchylona),
- umowy darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- (uchylona),
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki.
Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o PCC).
Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest zamknięty. W rezultacie dokonanie czynności niewymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o PCC nie wiąże się z powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.
Zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych ustawodawca dodatkowo wzmocnił zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji, o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.
W konsekwencji, aby uznać, że transakcja objęcia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za udziały/akcje wniesione do FIZ podlega PCC, należałoby ją zakwalifikować jako jedną z czynności wymienionych w zamkniętym katalogu w art. 1 ust. 1 ustawy o PCC - w szczególności jako umowę sprzedaży bądź zamiany, które potencjalnie są najbardziej zbliżone do omawianej transakcji.
W myśl przepisu art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę, przy czym stosownie do art. 555 ww. ustawy przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio miedzy innymi do sprzedaży praw majątkowych. Z kolei przez, umowę zamiany rozumie się taką umowę, na mocy której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy (art. 603 KC).
Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o FI, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Objecie certyfikatów inwestycyjnych co do zasady następuje w wyniku dokonania wpłat do funduszu w formie pieniężnej (art. 7 ust. 1 ustawy o FI). zgodnie z art. 7 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 3 ustawy o FI, jako wpłaty na objęcie certyfikatów inwestycyjnych do funduszu mogą być jednak również wniesione papiery wartościowe (np. akcje w spółkach SKA lub udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością). Stosownie do zapisu art. 128 ust. 1 ustawy o FI, statut funduszu inwestycyjnego zamkniętego może przewidywać dokonywanie wpłat na certyfikaty inwestycyjne m.in. papierami wartościowymi, udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.
Spółka Cypryjska, zamierza wnieść do FIZ udziały Spółek Operacyjnych. W zamian, spółka ta otrzyma certyfikaty inwestycyjne stanowiące emitowane przez Fundusz papiery wartościowe na okaziciela, będące niezdemateializowanymi certyfikatami inwestycyjnymi reprezentującymi określone statutem prawa majątkowe, w szczególności prawo do udziału w aktywach FIZ i prawa związane z FIZ.
W tym kontekście, z cywilnoprawnego punktu widzenia dokonanie wpłat na certyfikaty inwestycyjne w formie niepieniężnej nie może być postrzegane jako sprzedaż papierów wartościowych lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, czy też jako ich zamiana na certyfikaty inwestycyjne. Opisana w stanie faktycznym transakcja nie została zatem odrębnie wymieniona wprost w zamkniętym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu PCC. Trudno taką transakcję byłoby zakwalifikować jako umowę sprzedaży - nie opiera się ona bowiem na postanowieniach kodeksu cywilnego, zaś na art. 7 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 3 ustawy o FI. Istota tej czynności polega na tym, że obejmujący certyfikaty mają możliwość wykorzystania posiadanych udziałów w spółkach lub innych papierów wartościowych w celu uzyskania członkowstwa w FIZ. Fakt odrębnego uregulowania przedmiotowej transakcji w ustawie o FI podkreśla odrębność transakcji od umowy sprzedaży i na tej samej zasadzie ? umowie zamiany. Z uwagi na znaczne różnice miedzy czynnościami sprzedaży i zamiany a czynnością wniesienia udziałów do funduszu w zamian za certyfikaty inwestycyjne (w szczególności ze względu na inne cele przyświecające tym czynnościom), jak również z uwagi na fakt odrębnego uregulowania przedmiotowej transakcji w ustawie o FI, które podkreśla jej specyficzny charakter prawny i funkcję ekonomiczną, przedmiotową transakcję należałoby zaklasyfikować jako odrębną czynność niestanowiącą żadnej z czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ust. 1 ustawy o PCC.
Z uwagi na to, że FIZ nie jest ani spółką kapitałową ani spółką osobową, nie ulega wątpliwości, że będąca przedmiotem niniejszego wniosku transakcja nie jest też umową spółki lub jej zmianą, o której mowa odpowiednio w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k oraz art. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 w związku z art. 1a pkt 1 i 2 ustawy o PCC.
W konsekwencji, transakcję wniesienia udziałów będącą przedmiotem wniosku należy zaklasyfikować, jako specyficzną czynność nie stanowiącą żadnej z czynności określonej w art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, transakcja ta nie skutkuje opodatkowaniem Spółki Cypryjskiej podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stanowisko powyższe zostało potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: z 30 lipca 2010 r. (Nr IPPB2/436-201/10-3/AF), z 4 października 2010 r. (Nr IPPB2/436-249/10-4/AF), z 27 września 2011 r. (Nr IPPB2/436-264/11-5/MZ), z 17 października 2011 r. (Nr IPPB2/436-300/11-2/AF).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
- umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
- umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
- (uchylona),
- umowy darowizny ? w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności ? w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- (uchylona),
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki;
Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne ( art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).
Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie ustawowe wyliczenie zostało wzmocnione zasadą, zgodnie z którą o kwalifikacji określonej czynności prawnej, a w konsekwencji o jej podleganiu opodatkowaniu tym podatkiem decyduje jej treść (elementy przedmiotowo istotne), a nie nazwa. Tym samym, jeżeli strony zawierają umowę i układają stosunki w jej ramach w określony sposób to dla oceny, czy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z dokonaniem wskazanej w ustawie czynności, miarodajne będą rzeczywiste prawa i obowiązki stron tej umowy pozwalające na ich kwalifikację pod względem prawnym.
W myśl przepisu art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę, przy czym stosownie do art. 555 ww. ustawy przepisy o sprzedaży rzeczy stosuje się odpowiednio między innymi do sprzedaży praw majątkowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546 ze zm.) fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.
Stosownie do zapisu art. 128 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych statut funduszu inwestycyjnego zamkniętego może przewidywać dokonywanie wpłat na certyfikaty inwestycyjne m.in. papierami wartościowymi, udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż U. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) jest spółką należącą do Grupy Kapitałowej U. i prowadzącą działalność deweloperską. Wnioskodawca zamierza utworzyć cypryjską spółkę prawa handlowego z siedziba na Cyprze, odpowiadającą formą polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka Cypryjska). Wnioskodawca będzie posiadał 100% udziałów Spółki Cypryjskiej. Spółka Cypryjska będzie rezydentem podatkowym na Cyprze. W ramach swojej działalności Wnioskodawca m.in. posiada również 100% udziałów w innych spółkach kapitałowych (spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością) realizujących inwestycje developerskie (dalej: Spółki Operacyjne). Obecnie Wnioskodawca rozważa restrukturyzację swojej działalności z udziałem Spółki Cypryjskiej. Jeden z rozważanych wariantów zakłada wykorzystanie w tej działalności konstrukcji polskiego Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego Aktywów Niepublicznych (dalej: FIZ) prowadzonego przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych (dalej: TFI). Na obecnym etapie nie jest jeszcze wybrany ostateczny przebieg tej restrukturyzacji i rozpatrywanych jest kilka możliwych scenariuszy jej przeprowadzenia. W ramach jednego z możliwych scenariuszy (Scenariusz Pierwszy) Spółka Cypryjska zamierza dokonać inwestycji w FIZ poprzez nabycie certyfikatów inwestycyjnych w formie pieniężnej. Alternatywnie, w ramach innego rozpatrywanego scenariusza (Scenariusz Drugi), rozważane jest wniesienie przez Spółkę Cypryjską nabytych przez nią udziałów Spółek Operacyjnych do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne.
Reasumując należy stwierdzić, iż wniesienie udziałów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (bądź akcji SKA) do FIZ w zamian za certyfikaty inwestycyjne nie należy do katalogu czynności cywilnoprawnych wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Czynności tego typu nie można również zakwalifikować jako umowy sprzedaży wymienionej w tym katalogu. A zatem przedstawiona we wniosku transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.