Istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi przez Wnioskodawcę wydatkami związanymi (...)

Istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi przez Wnioskodawcę wydatkami związanymi z realizacją Programu stosunkowo, w części przypadającej na uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy i którzy biorą udział w Programie a potencjalnymi lub zwiększonymi przychodami Wnioskodawcy. Wobec tego należy stwierdzić, że w momencie poniesienia, Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia w rozliczeniu podatkowym całości wydatków związanych z realizacją Programu refakturowanych na niego przez R. w charakterze kosztów uzyskania przychodów z tym ograniczeniem, że mogą to być jedynie wydatki rozliczane stosunkowo, w części przypadającej na uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy i którzy biorą udział w Programie. W tym miejscu należy zauważyć, iż wskazane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wydatków administracyjnych oraz kosztów finansowania nabycia akcji poniesionych w związku z refakturowaniem na Wnioskodawcę kosztów realizacji programu wypłat odroczonych? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów wydatków administracyjnych oraz kosztów finansowania nabycia akcji poniesionych w związku z refakturowaniem na Wnioskodawcę kosztów realizacji programu wypłat odroczonych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (dalej - ?Wnioskodawca?) jest podmiotem należącym do międzynarodowej grupy. Pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w przyjętym przez notowaną na giełdzie londyńskiej spółkę prawa brytyjskiego R. (dalej - .?R.?) Programie Wypłat Odroczonych (dalej - ?Program?) wprowadzonym jako element programu motywacyjnego dla pracowników spółek z grupy R., W tym pracowników Wnioskodawcy. Program został przyjęty na podstawie uchwały walnego zgromadzenia R. (ang. shareholders resolution) odpowiadającej uchwale, o której mowa w art. 24 ust. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - (dalej ?updof?).

W ramach Programu uczestnicy zamiast wypłaty rocznego bonusu w gotówce, mogą otrzymać warunkowe prawo do notowanych na giełdzie w Londynie akcji R. Warunkowe prawo do akcji jest niezbywalne, nie ma w związku z tym żadnej wartości majątkowej. Ponadto, uprawniony z tytułu warunkowego prawa do akcji nie będzie otrzymywał dywidendy, a także sama liczba otrzymywanych akcji może zostać zredukowana w części lub w całości, w trakcie trwania Programu, z uwagi na wyniki całej grupy R., poszczególnych podmiotów wchodzących w skład grupy R., w tym Wnioskodawcy, jak również grup, departamentów i poszczególnych uczestników Programu. W ramach Programu rozróżnia się przyznanie warunkowego prawa do akcji od jego realizacji. W dniu przyznania pracownik Wnioskodawcy otrzymuje jedynie niezbywalne, warunkowe prawo do nabycia w przyszłości akcji R.. Realizacja powyższego prawa jest możliwa dopiero po upływie zdefiniowanego w Programie okresu i polega na tym, że pracownicy Wnioskodawcy mogą akcje brytyjskiej spółki nabyć lub objąć nieodpłatnie. Pomiędzy przyznaniem a dniem realizacji warunkowego prawa do akcji R. istnieje wyraźny odstęp czasowy, a samo przyznanie warunkowego prawa nie skutkuje automatycznym nabyciem lub objęciem akcji R. w przyszłości.

Uczestnicy nabywają akcje istniejące w obrocie bądź obejmują nowo wyemitowane akcje R. w kilku transzach, W dniu realizacji warunkowego prawa do akcji uczestnicy nabywają lub obejmują akcje R. nieodpłatnie. W zależności od decyzji uczestnika akcje mogą być sprzedane przez biuro maklerskie bądź też uczestnik może podjąć decyzję o zatrzymaniu akcji R., nie dokonując ich sprzedaży bezpośrednio po realizacji warunkowego prawa. W przypadku wyboru pierwszego rozwiązania, akcje będą sprzedawane w pakietach w ciągu kilku dni od momentu uzyskania przez biuro maklerskie dyspozycji sprzedaży a uczestnicy otrzymają uśrednioną cenę sprzedaży akcji R., jaka przypadła na dany pakiet sprzedażowy, do którego należały akcje danego uczestnika. Uzyskane w ten sposób środki pieniężne zostaną przelane na rachunek bankowy uczestnika. W przypadku gdyby uczestnik nie zdecydował się na sprzedaż akcji R. bezpośrednio po ich nabyciu lub objęciu w wyniku realizacji warunkowego prawa, zostaną one zdeponowane na rachunku maklerskim uczestnika.

Program został przyjęty w drodze uchwały walnego zgromadzenia R. i jest realizowany przez R.. Wnioskodawca, jako podmiot z grupy R., może uczestniczyć w realizacji Programu od strony technicznej przekazując uczestnikom m.in. dokumentację, korespondencję, nadto Wnioskodawca jest stroną umowy o zwrot kosztów, ang. recharge agreement, na podstawie której R. będzie refakturował na Wnioskodawcę koszt realizacji Programu stosunkowo, w części przypadającej na uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy i którzy biorą udział w Programie. W praktyce oznacza to, iż Wnioskodawca otrzymuje informację o tym, którzy z jego pracowników są objęci Programem, Wnioskodawca jednak w żaden sposób nie ma wpływu na wybór pracowników uprawnionych do uczestnictwa w Programie - wszelkie decyzje w tym zakresie podejmowane są przez podmiot brytyjski - R.

Uprawnieni pracownicy Wnioskodawcy uczestniczą w Programie od roku 2010. Realizacja warunkowych praw wynikających z Programu nastąpiła w ciągu 2011 r. oraz będzie następowała w roku 2012. Dotychczas Wnioskodawca uznawał, że wartość akcji nabytych lub objętych przez pracowników w poszczególnych latach stanowi ich przychód ze stosunku pracy. Wobec powyższego, Wnioskodawca doliczał wartość nabytych lub objętych akcji do przychodów pracowników i obliczał odpowiednią zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przychody te były również obciążone składkami na rzecz systemu ubezpieczenia społecznego oraz składkami na ubezpieczenie zdrowotne.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy warunkowe prawa do akcji R. otrzymywane przez uczestników w ramach Programu nie stanowią przychodu ze stosunku pracy a Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie stanowią przychodu z innych źródeł a w związku z tym Wnioskodawca w szczególności nie jest zobowiązany do wystawienia uczestnikom deklaracji PIT-8C? oraz;
  2. Czy wartość rynkowa akcji R. nabywanych lub obejmowanych przez uczestników w ramach Programu, w wyniku realizacji przyznanego warunkowego prawa do akcji, nie będzie stanowiła przychodu ze stosunku pracy a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 31 updof, jak również nie będzie stanowiła przychodu z innych źródeł a w związku z tym Wnioskodawca w szczególności nie będzie zobowiązany do wystawienia uczestnikom deklaracji PIT-8C?
  3. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony w przyszłości do potrącenia jako kosztu uzyskania przychodów całkowitych wydatków administracyjnych oraz kosztów finansowania nabycia akcji poniesionych w związku z refakturowaniem przez R. na Wnioskodawcę kosztów realizacji Programu stosunkowo, w części przypadającej na uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy i którzy biorą udział w Programie?

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie trzecie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i drugiego, z uwagi że dotyczy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został rozpatrzony odrębną interpretacją z dnia 30 maja 2012 roku, nr IPPB2/415-234/12-2/MK.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony w przyszłości do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów całkowitych wydatków poniesionych w związku z refakturowaniem przez R. na Wnioskodawcę kosztów realizacji Programu, zarówno kosztów administracyjnych jak i finansowania nabycia akcji stosunkowo, w części przypadającej na uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy i którzy biorą udział w Programie. Koszty administracyjne są to koszty poniesione w związku z prowadzeniem Programu przez R. (dodatkowe wydatki i inne administracyjne wydatki związane z zarządzaniem Programem), natomiast koszty finansowania stanowią wydatki poniesione przez R. w związku z nabyciem/objęciem Akcji nabywanych przez pracowników Wnioskodawcy biorących udział w Programie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej - ?updop?), kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Z treści tego przepisu wynika, że dany wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli spełnione zostaną następujące warunki:

  • koszt zostanie poniesiony,
  • celem poniesienia kosztu jest osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • koszt nie został uwzględniony przez ustawodawcę na liście wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartej w art. 16 ust. 1 updop.


W doktrynie i orzecznictwie zostały określone dodatkowe kryteria uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów, w szczególności:

  • definitywny charakter poniesionego kosztu,
  • związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • odpowiednie udokumentowanie.




Ponadto wskazuje się, iż przepis art. 15 ust. 1 updop konstytuuje zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatników musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. Związek ten może być natomiast bezpośredni lub pośredni, tzn. kosztem uzyskania przychodu będą wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu oraz wydatki pośrednio związane z funkcjonowaniem podatnika. Warunkiem zakwalifikowania pewnych wydatków, jako tak pojmowanego kosztu, jest ich celowe ponoszenie przez podatnika dla osiągnięcia przychodów. Jak wskazuje się w orzecznictwie, ustawodawca nieprzypadkowo posłużył się pojęciem ?przychodów?, a nie ?przychodu?. Liczba mnoga, w której użyto tego słowa, wskazuje, że aby jakiś wydatek uznać za koszt w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, nie trzeba wykazywać zależności między nim a powstaniem lub powiększeniem konkretnego, poddającego się kwantyfikacji (mierzalnego) przychodu (zob. uchwała 7 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 czerwca 2007 r., sygn. akt II FPS 8/06).

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zawartym w niniejszym piśmie, Wnioskodawca jest stroną umowy o zwrot kosztów (ang. recharge agreement), na podstawie której R. będzie refakturował na Wnioskodawcę koszty realizacji Programu stosunkowo, w części przypadającej na uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy i którzy biorą udział w Programie. W opinii Wnioskodawcy, będzie on uprawniony (o ile dojdzie do poniesienia przez niego wydatków na podstawie umowy o zwrot kosztów) do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów realizacji Programu wynikających ze wskazanej powyżej umowy o zwrot kosztów. Ich poniesienie ma bowiem związek z ewentualnym przyznaniem uczestnikom akcji R. po cenie niższej jak rynkowa, stanowi więc swego rodzaju czynnik motywacyjny. Przyznanie akcji uczestnikom Programu stanowi nie tylko wyraz uznania dla uczestnika w związku z osiągnięciem określonych wyników przez całą grupę R., w tym Wnioskodawcę, jak również przez grupę, departament czy też poszczególnego uczestnika, lecz ma również na celu zachęcenie uczestnika do wysiłków na rzecz osiągania przez całą grupę R., w tym Wnioskodawcę, jak również przez grupę, departament czy też poszczególnego uczestnika dobrych wyników finansowych w przyszłości. Ponoszenie przez Wnioskodawcę kosztów związanych z Programem umotywowane jest poprawą efektywności oraz wyników osiąganych przez Wnioskodawcę wchodzącego w skład grupy R., zwiększeniem jego możliwości gospodarczych poprzez motywowanie pracowników do utrzymywania ściślejszego związku z Wnioskodawcą i poczucia osobistej odpowiedzialności za działalność i rezultaty finansowe Wnioskodawcy, a poprzez to całej grupy R..

A zatem pracownik Wnioskodawcy uprawniony do partycypowania w Programie jest konkretnie - bo finansowo - zainteresowany zwiększeniem efektywności swoich działań, co prowadzi w efekcie również do skuteczniejszej realizacji celów biznesowych Wnioskodawcy oraz całej grupy R., poprzez poprawę wyników finansowych oraz przychodu podatkowego. W opinii Wnioskodawcy ponoszone z tytułu Programu refakturowane koszty administracyjne oraz koszty finansowania nabycia/objęcia Akcji mieszczą się w definicji kosztów uzyskania przychodów.

Mając powyższe na uwadze niewątpliwie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesionymi przez Wnioskodawcę wydatkami związanymi z realizacją Programu stosunkowo, w części przypadającej na uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy i którzy biorą udział w Programie a potencjalnymi lub zwiększonymi przychodami Wnioskodawcy. Wobec tego należy stwierdzić, że w momencie poniesienia, Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia w rozliczeniu podatkowym całości wydatków związanych z realizacją Programu refakturowanych na niego przez R. w charakterze kosztów uzyskania przychodów z tym ograniczeniem, że mogą to być jedynie wydatki rozliczane stosunkowo, w części przypadającej na uczestników, którzy są pracownikami Wnioskodawcy i którzy biorą udział w Programie. W tym miejscu należy zauważyć, iż wskazane powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie w szeregu indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania trzeciego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika