Czy Spółka nie sporządzając informacji CIT-7 oraz deklaracji CIT-6R w przypadku wypłaty dywidendy (...)

Czy Spółka nie sporządzając informacji CIT-7 oraz deklaracji CIT-6R w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariuszy korzystających ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach opisanych powyżej prawidłowo zrealizuje obowiązek nałożony na nią jako na płatnika podatku dochodowego od osób prawnych - przez przepisy art. 26 ust. 1 i 3 oraz art. 26a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 74 poz. 397 z późn. zm.)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14.11.2011 r. (data wpływu 17.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji CIT-7 i deklaracji CIT-6R ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W 17.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie obowiązku sporządzenia informacji CIT-7 i deklaracji CIT-6R.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej zwany ?Spółką?) jest dostawcą usług telekomunikacyjnych. Do akcjonariatu Spółki należą między innymi akcjonariusze - osoby prawne - mający siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka ma zamiar wypłacić akcjonariuszom wypracowaną za poprzedni rok podatkowy dywidendę. Spółka zakłada, że część akcjonariuszy, którym zostanie wypłacona dywidenda, skorzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 74 poz. 397 z późn. zm.), zwanej dalej ?Ustawą? (np. fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne) lub ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy po spełnieniu nałożonych przez Ustawodawcę warunków.

W związku z wypłatą należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy Spółka realizując obowiązki płatnika zobowiązana jest do przekazania kwoty pobranego podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek (art. 26 ust. 3 Ustawy) na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika oraz do spełnienia obowiązków dokumentacyjnych tj.:

  • sporządzenia według określonego wzoru informacji o wysokości pobranego podatku dochodowego od dochodów z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (CIT-7) oraz przekazania jej podatnikowi;
  • sporządzenia według określonego wzoru deklaracji o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatnika mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-6R) oraz przesłania jej do właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku akcjonariuszy korzystających ze zwolnienia, o którym mowa powyżej Spółka nie ma obowiązku sporządzania oraz przesyłania informacji CIT-7 oraz CIT-6R.Na tych samych zasadach Spółka zamierza wykonywać obowiązki nałożone na płatnika w latach następnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka nie sporządzając informacji CIT-7 oraz deklaracji CIT-6R w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariuszy korzystających ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach opisanych powyżej prawidłowo zrealizuje obowiązek nałożony na nią jako na płatnika podatku dochodowego od osób prawnych - przez przepisy art. 26 ust. 1 i 3 oraz art. 26a ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. nr 74 poz. 397 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie sporządzając informacji CIT-7 i deklaracji CIT-6R oraz nie przekazując tych dokumentów odpowiednio do podatnika oraz do właściwego urzędu skarbowego w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariusza korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 oraz 22. ust. 4 Ustawy prawidłowo realizuje obowiązek nałożony na nią jako na płatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 26 ust. 3 Ustawy Spółka, wykonując obowiązki płatnika, po dokonaniu wypłaty z tytułu dywidendy, zobowiązana jest przekazać kwotę podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla siedziby podatnika w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 1 Ustawy oraz na rachunek urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 Ustawy.

Spółka zobowiązana jest także do sporządzenia według wzoru oraz do przesłania podatnikom, o których mowa w:

  • art. 3 ust. 1 Ustawy - informacji o wysokości pobranego podatku,
  • art. 3 ust. 2 Ustawy, oraz urzędowi skarbowemu - informacji o dokonanych wypłatach i pobranym podatku.

Jednocześnie art. 26 ust. 3d Ustawy nakłada na Spółkę, dokonującą wypłat należności z tytułu dywidendy na rzecz podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązek sporządzenia informacji, o której mowa w art. 26 ust. 3 pkt 2 Ustawy także w sytuacji, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie jest obowiązana do poboru podatku. Ustawodawca nie wprowadził analogicznego unormowania w zakresie informacji CIT-7, dlatego też zdaniem Spółki płatnik, który nie jest obowiązany do poboru podatku od wypłat należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych dokonywanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy nie ma obowiązku sporządzania tej informacji i przesyłania jej podatnikom. Stosownie do art. 26a Ustawy do końca miesiąca następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku Spółka dokonująca wypłat należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy - jako płatnik jest zobowiązana przesłać do urzędu skarbowego, właściwego dla siedziby podatnika deklaracje o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatnika mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-6R). Zdaniem Spółki, podobnie jak w przypadku informacji CIT-7, obowiązek sporządzenia przez płatnika oraz przesłania do właściwego urzędu skarbowego deklaracji CIT-6R jest związany z pobraniem i przekazaniem na rachunek urzędu skarbowego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat. W związku z powyższym, gdy płatnik nie jest obowiązany do poboru podatku od wypłat należności z tytułu udziału w zyskach osób prawnych dokonywanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1 Ustawy nie ma obowiązku sporządzania deklaracji CIT-6R i przesyłania jej do właściwego organu podatkowego.

Ponadto, zdaniem Spółki, już sama nazwa zarówno deklaracji CIT-6R (Deklaracja o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego...) jak iw informacji CIT-7 (Informacja o wysokości pobranego podatku dochodowego...) sugeruje, że dokumenty te sporządza się jedynie w sytuacji, gdy nastąpił pobór podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika