Czy wydatki na nabycie usług gastronomicznych (obiady i lunche biznesowe) oraz poczęstunki, napoje (...)

Czy wydatki na nabycie usług gastronomicznych (obiady i lunche biznesowe) oraz poczęstunki, napoje itp. ponoszone przez Spółkę w bezpośrednim związku i w trakcie typowych spotkań biznesowych z kontrahentami lub potencjalnymi klientami, prowadzonych (organizowanych ) w lokalach zewnętrznych (restauracjach itp.) lub w siedzibie Spółki, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu dla Spółki? Czy koszty nabycia towarów i usług, w szczególności, koszty nabycia alkoholu, artykułów spożywczych, gadżetów, koszty wyżywienia, zakwaterowania oraz ubrań dla hostess, ponoszone przez Spółkę w celu i w bezpośrednim związku ze świadczonymi przez Spółkę usługami kompleksowej organizacji i obsługi Imprez (różnego rodzaju ?eventów?, spotkań, pokazów mody, przyjęć i bankietów, konferencji i sympozjów), mogą stanowić koszty uzyskania przychodu dla Spółki i czy koszty takie należy zaliczyć do kosztów bezpośrednich, związanych (bezpośrednio) z przychodami osiąganymi przez Spółkę z tytułu świadczenia powyższych usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2014 r. (data wpływu 7 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na nabycie usług gastronomicznych, poczęstunki, napoje ponoszonych w trakcie spotkań biznesowych ? jest prawidłowe;
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami wydatków dotyczących wykonania usług organizacji i obsługi Imprez ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie: możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na nabycie usług gastronomicznych, poczęstunki, napoje ponoszonych w trakcie spotkań biznesowych, możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami wydatków dotyczących wykonania usług organizacji i obsługi Imprez.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski, podlegającą w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia szerokiej gamy usług marketingowych, w tym reklamowo - promocyjnych.

W celu i w związku z prowadzoną działalnością, Spółka inicjuje szereg kontaktów (spotkań) gospodarczych z potencjalnymi kontrahentami, zmierzającymi do nawiązania z nimi regularnej współpracy - przedstawienia oferty Spółki, omówienia zasad i warunków współpracy itp., jak również prowadzi rozmowy biznesowe i negocjacje z obecnymi kontrahentami (spotkania robocze) w zakresie dotyczącym omówienia wszelkich spraw i kwestii związanych z aktualnie realizowanymi kontraktami lub przyszłymi zleceniami, w tym określenia zakresu i harmonogramu prac/czynności wykonywanych w ramach realizacji danych zleceń, analizy i oceny skuteczności podejmowanych działań, rozwiązania ewentualnych spornych kwestii lub problemów związanych z realizowanymi kontraktami, przedyskutowania wszelkich innych bieżących zagadnień związanych z aktualnymi kontraktami.

Powyższe spotkania organizowane są przez Spółkę zarówno w siedzibie Spółki jak i poza nią - zazwyczaj w restauracjach (lub innych punktach gastronomicznych), w zależności od okoliczności faktycznych (np. możliwości lokalowych, miejsca (miasta) lokalizacji danego kontrahenta bądź miejsca, w którym Spółka świadczy na rzecz kontrahenta usługi) lub woli samych kontrahentów.

W przypadku spotkań organizowanych w restauracjach, odbywają się one w porach zwyczajowo przyjętych jako pory posiłków (np. lunch, obiad), w zależności od ustaleń z danym kontrahentem. Posiłki, które finansuje Spółka obejmują standardowe pozycje z menu, w tym napoje, włączając, sporadycznie, napoje alkoholowe w ilościach symbolicznych i w celach zwyczajowych (toast symbolizujący zamknięcie negocjacji, zawarcie kontraktu, nawiązanie współpracy itp.).

W przypadku spotkań biznesowych odbywających się w siedzibie Spółki, Spółka zamawia u zewnętrznego podmiotu posiłki i napoje, w tym także napoje alkoholowe, w ilościach i w celach wspomnianych wyżej.

Posiłki (lunche i obiady biznesowe) i poczęstunki zapewniane kontrahentom w trakcie spotkań biznesowych nie noszą znamion wystawności, a ich zaserwowanie kontrahentom nie jest w żadnym wypadku celem takich spotkań lecz powszechnie przyjętym standardem i nie wykracza poza zwyczajowe ramy przyjęte przy okazji zapraszania partnerów biznesowych w celu prowadzenia rozmów biznesowych.

Wysokość wydatków ponoszonych przez Spółkę na nabycie usług gastronomicznych i cateringowych w związku z zapewnieniem posiłku lub poczęstunku kontrahentom w trakcie spotkań biznesowych uwarunkowana jest, w szczególności, liczbą osób biorących udział w takich spotkaniach, długotrwałością spotkań i miejscem oraz porą prowadzenia takich rozmów.

Wśród usług świadczonych przez Spółkę na rzecz podmiotów trzecich są usługi kompleksowej organizacji i obsługi pokazów mody, przyjęć i bankietów, konferencji i sympozjów, firmowych spotkań integracyjnych i okolicznościowych oraz różnego rodzaju innych imprez i tzw. ?eventów?, dalej łącznie zwanych ?Imprezami". W celu wykonania tego rodzaju usług Spółka zatrudnia (angażuje) hostessy do obsługi Imprez, zapewnia im zakwaterowanie i wyżywienie, jeżeli podyktowane to jest uzasadnionymi przesłankami, w szczególności, okolicznościami faktycznymi (miejscem organizacji Imprezy, czasem jej trwania itp.), jednolite ubrania (kostiumy itp.), niekiedy nabywa, obok usług gastronomicznych lub cateringowych, artykuły spożywcze i napoje, w tym alkohole, które zużywane są podczas Imprez przez uczestników, jak również zamawia i nabywa gadżety i materiały, które w ramach wykonania danego zlecenia, rozdawane są uczestnikom Imprez. Wspomniane wyżej nabywanie przez Spółkę artykułów spożywczych i alkoholu, odrębnie od usług gastronomicznych czy cateringowych, wynika z konieczności minimalizacji kosztów w celu bycia konkurencyjnym na rynku.

Koszty nabycia powyższych towarów i usług przenoszone są, w ostatecznym rozrachunku, na kontrahentów, na rzecz których świadczone są usługi organizacji i obsługi Imprez - koszty te składają się na cenę tych usług, stanowiąc jej integralny element kalkulacyjny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wydatki na nabycie usług gastronomicznych (obiady i lunche biznesowe) oraz poczęstunki, napoje itp. ponoszone przez Spółkę w bezpośrednim związku i w trakcie typowych spotkań biznesowych z kontrahentami lub potencjalnymi klientami, prowadzonych (organizowanych ) w lokalach zewnętrznych (restauracjach itp.) lub w siedzibie Spółki, mogą stanowić koszt uzyskania przychodu dla Spółki?
  2. Czy koszty nabycia towarów i usług, w szczególności, koszty nabycia alkoholu, artykułów spożywczych, gadżetów, koszty wyżywienia, zakwaterowania oraz ubrań dla hostess, ponoszone przez Spółkę w celu i w bezpośrednim związku ze świadczonymi przez Spółkę usługami kompleksowej organizacji i obsługi Imprez (różnego rodzaju ?eventów?, spotkań, pokazów mody, przyjęć i bankietów, konferencji i sympozjów), mogą stanowić koszty uzyskania przychodu dla Spółki i czy koszty takie należy zaliczyć do kosztów bezpośrednich, związanych (bezpośrednio) z przychodami osiąganymi przez Spółkę z tytułu świadczenia powyższych usług?


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Wydatki na nabycie posiłków i poczęstunków zapewnianych w trakcie spotkań biznesowych z kontrahentami.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. W świetle natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

W ocenie Spółki ponoszone przez nią wydatki na obiady i lunche biznesowe oraz poczęstunki i napoje serwowane kontrahentom Spółki podczas spotkań biznesowych nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Nie stanowią one wydatków na reprezentację, gdyż ich nadrzędnym celem nie jest osiągnięcie efektu w postaci stworzenia dobrego bądź poprawy wizerunku Spółki na zewnątrz.

Zgodnie bowiem z wytycznymi wskazanymi w Interpretacji Ogólnej Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2013 r., za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop uznaje się te wydatki, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Stosownie do przedmiotowej Interpretacji Ogólnej, nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów i negocjacji z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc., dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.

Z uwagi, że ponoszone przez Spółkę wydatki na posiłki lub poczęstunki, w tym napoje, podawane w związku i w trakcie spotkań biznesowych, są w (bezpośrednim lub pośrednim) związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą w celu zdobycia nowych zleceń, skutecznego, efektywnego i zgodnego z oczekiwaniami kontrahentów wykonania bieżących i przyszłych kontraktów, a w końcowym rezultacie w celu osiągnięcia przychodów, przedmiotowe wydatki wypełniają dyspozycję art. 15 ust. 1 updop i w konsekwencji stanowią, w ocenie Spółki, koszty uzyskania przychodu.


  1. Wydatki ponoszone w związku ze świadczonymi przez Spółkę usługami organizacji i obsługi Imprez


W świetle art. 15 ust. 4 updop, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4b i 4c upodp. Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów.

Jeżeli brak jest obiektywnych, racjonalnie uzasadnionych przesłanek do przyporządkowania danego kosztu do danego przychodu, czyli do stwierdzenia istnienia bezpośredniego związku danego kosztu z osiągnięciem konkretnego przychodu, wówczas koszt taki zaliczany jest w poczet pośrednich kosztów uzyskania przychodu w dacie jego poniesienia.

Odnosząc powyższe do omawianego stanu faktycznego, ponoszone przez Spółkę wydatki na zakwaterowanie, wyżywienie i ubrania hostess, nabycie artykułów spożywczych i napojów, gadżetów, pozostają w bezpośrednim związku i wpływie na właściwą i efektywną realizację zobowiązań Spółki w przedmiocie organizacji i obsługi Imprez. Związek przyczynowo- skutkowy jaki istnieje między ponoszeniem tych wydatków a ich wpływem na osiąganie przez Spółkę przychodów z organizacji i obsługi Imprez jest niewątpliwie bezpośredni. Co do zasady, mają one bowiem bezpośrednie przełożenie na przychody osiągane przez Spółkę ze świadczenia przedmiotowych usług i na wysokość tych przychodów.

Z perspektywy art. 15 ust. 4 updop istnieją zatem obiektywne podstawy do przyporządkowania tych wydatków (kosztów) do (konkretnego) przychodu, jaki będzie osiągnięty przez Spółkę z tytułu wykonania usług organizacji i obsługi Imprez, w związku z którymi i bezpośrednio dla których wydatki takie zostały poniesione.

Reasumując, przedmiotowe wydatki ponoszone są przez Spółkę w związku i w celu prawidłowego i zgodnego z ustaleniami z kontrahentami wykonania usług organizacji obsługi Imprez, stąd winne one, co do zasady, w świetle art. 15 ust. 1 updop, stanowić koszt uzyskania przychodu w Spółce. Z uwagi, że wydatki takie mogą być przypisane bezpośrednio osiąganym przez Spółkę przychodom ze świadczenia ww. usług, stanowią one koszty bezpośrednie w rozumieniu art. 15 ust. 4 updop. Możliwe jest tu bowiem definitywne i jednoznaczne ustalenie jakich konkretnych przychodów one dotyczą, tj. w związku z którymi i w celu realizacji których kontraktów (zleceń na organizację i obsługę Imprez) zostały one poniesione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Ad. 1

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Z 2011 r., Nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej jako: ?updop?).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.


A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest by wydatek łącznie spełniał następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Koszty ponoszone przez podatnika należy zatem ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanymi w art. 16 ust. 1 ustawy - wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Kosztami uzyskania przychodów będą zatem wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, jeżeli są one racjonalnie uzasadnione, a każdy wydatek powinien być oceniany przede wszystkim z tego punktu widzenia. Wszystkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione koszty pozwalają na normalne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a w sensie podatkowym zabezpieczają źródło przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop.

W myśl art. 9 ust. 1 updop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.

W rozpatrywanej sprawie należy mieć na względzie, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje przy tym terminu ?reprezentacja?, ani też nie odsyła do innych przepisów prawa. Z uwagi na powyższe każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny.

Zasadne jest w tym miejscu odwołanie się do etymologii tego terminu. Wyraz ?reprezentacja? pochodzi od łacińskiego ?repraesentatio? oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że ,,reprezentacja? w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów.

W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie ?reprezentacji? kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w celu i w związku z prowadzoną działalnością, Spółka inicjuje szereg kontaktów (spotkań) gospodarczych z potencjalnymi kontrahentami, zmierzającymi do nawiązania z nimi regularnej współpracy - przedstawienia oferty Spółki, omówienia zasad i warunków współpracy itp., jak również prowadzi rozmowy biznesowe i negocjacje z obecnymi kontrahentami (spotkania robocze) w zakresie dotyczącym omówienia wszelkich spraw i kwestii związanych z aktualnie realizowanymi kontraktami lub przyszłymi zleceniami, w tym określenia zakresu i harmonogramu prac/czynności wykonywanych w ramach realizacji danych zleceń, analizy i oceny skuteczności podejmowanych działań, rozwiązania ewentualnych spornych kwestii lub problemów związanych z realizowanymi kontraktami, przedyskutowania wszelkich innych bieżących zagadnień związanych z aktualnymi kontraktami.

Powyższe spotkania organizowane są przez Spółkę zarówno w siedzibie Spółki jak i poza nią - zazwyczaj w restauracjach (lub innych punktach gastronomicznych), w zależności od okoliczności faktycznych (np. możliwości lokalowych, miejsca (miasta) lokalizacji danego kontrahenta bądź miejsca, w którym Spółka świadczy na rzecz kontrahenta usługi) lub woli samych kontrahentów. W przypadku spotkań organizowanych w restauracjach, odbywają się one w porach zwyczajowo przyjętych jako pory posiłków (np. lunch, obiad), w zależności od ustaleń z danym kontrahentem. Posiłki, które finansuje Spółka obejmują standardowe pozycje z menu, w tym napoje, włączając, sporadycznie, napoje alkoholowe w ilościach symbolicznych i w celach zwyczajowych (toast symbolizujący zamknięcie negocjacji, zawarcie kontraktu, nawiązanie współpracy itp.). W przypadku spotkań biznesowych odbywających się w siedzibie Spółki, Spółka zamawia u zewnętrznego podmiotu posiłki i napoje, w tym także napoje alkoholowe, w ilościach i w celach wspomnianych wyżej.

Posiłki (lunche i obiady biznesowe) i poczęstunki zapewniane kontrahentom w trakcie spotkań biznesowych nie noszą znamion wystawności, a ich zaserwowanie kontrahentom nie jest w żadnym wypadku celem takich spotkań lecz powszechnie przyjętym standardem i nie wykracza poza zwyczajowe ramy przyjęte przy okazji zapraszania partnerów biznesowych w celu prowadzenia rozmów biznesowych. Wysokość wydatków ponoszonych przez Spółkę na nabycie usług gastronomicznych i cateringowych w związku z zapewnieniem posiłku lub poczęstunku kontrahentom w trakcie spotkań biznesowych uwarunkowana jest, w szczególności, liczbą osób biorących udział w takich spotkaniach, długotrwałością spotkań i miejscem oraz porą prowadzenia takich rozmów.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Spółkę na zakup usług gastronomicznych oraz poczęstunki, napoje itp. nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Wydatki te ponoszone są bowiem w bezpośrednim związku i w trakcie typowych spotkań biznesowych z kontrahentami lub potencjalnymi klientami, zmierzającymi do nawiązania z nimi regularnej współpracy - przedstawienia oferty Spółki, omówienia zasad i warunków współpracy itp. Spółka prowadzi rozmowy biznesowe i negocjacje z obecnymi kontrahentami (spotkania robocze) w zakresie dotyczącym omówienia wszelkich spraw i kwestii związanych z aktualnie realizowanymi kontraktami lub przyszłymi zleceniami, w tym określenia zakresu i harmonogramu prac/czynności wykonywanych w ramach realizacji danych zleceń, analizy i oceny skuteczności podejmowanych działań, rozwiązania ewentualnych spornych kwestii lub problemów związanych z realizowanymi kontraktami, przedyskutowania wszelkich innych bieżących zagadnień związanych z aktualnymi kontraktami.

Celem spotkań Wnioskodawcy z kontrahentami nie jest zatem wyłącznie stworzenie dobrego wizerunku firmy Wnioskodawcy czy też wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Poniesione wydatki na nabycie usług gastronomicznych oraz poczęstunki, napoje, ponoszone w bezpośrednim związku i w trakcie typowych spotkań biznesowych z kontrahentami lub potencjalnymi klientami, spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop - są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Na marginesie zaznaczyć należy (na co zwracano uwagę powyżej), że dla oceny wskazanych we wniosku wydatków nie są istotne takie cechy jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków. Nie ma bowiem możliwości skonstruowania miernika dla określenia poziomu wystawności, wytworności, okazałości czy przepychu jednakowego dla wszystkich podmiotów gospodarczych.


Ad. 2

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu (ewentualnie zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów), przy czym każdy wydatek poza wyraźnie wskazanym w ustawie - wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania dla osiągnięcia przychodu. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także racjonalność wydatków, to znaczy ich adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności oraz konieczność ich poniesienia dla osiągnięcia przychodu.

Wyrażenie ?w celu osiągnięcia przychodu? zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie ?w celu? należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot ?celowości?. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka świadczy na rzecz podmiotów trzecich usługi kompleksowej organizacji i obsługi pokazów mody, przyjęć i bankietów, konferencji i sympozjów, firmowych spotkań integracyjnych i okolicznościowych oraz różnego rodzaju innych imprez i tzw. ?eventów?, dalej łącznie zwanych ?Imprezami".

W celu wykonania tego rodzaju usług Spółka zatrudnia (angażuje) hostessy do obsługi Imprez, zapewnia im zakwaterowanie i wyżywienie, jeżeli podyktowane to jest uzasadnionymi przesłankami, w szczególności, okolicznościami faktycznymi (miejscem organizacji Imprezy, czasem jej trwania itp.), jednolite ubrania (kostiumy itp.), niekiedy nabywa, obok usług gastronomicznych lub cateringowych, artykuły spożywcze i napoje, w tym alkohole, które zużywane są podczas Imprez przez uczestników, jak również zamawia i nabywa gadżety i materiały, które w ramach wykonania danego zlecenia, rozdawane są uczestnikom Imprez.

Koszty nabycia powyższych towarów i usług przenoszone są, w ostatecznym rozrachunku, na kontrahentów, na rzecz których świadczone są usługi organizacji i obsługi Imprez - koszty te składają się na cenę tych usług, stanowiąc jej integralny element kalkulacyjny.

W przedstawionych okolicznościach sprawy nie znajdzie zastosowania powołany powyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym do katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów zaliczają się koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Wnioskodawca ponosi wydatki m.in. na: nabycie usług gastronomicznych lub cateringowych, artykuły spożywcze i napoje, w tym alkohole, gadżety. Spółka angażuje hostessy do obsługi Imprez, zapewnia im zakwaterowanie i wyżywienie, jednolite ubrania. Ponoszenie ww. wydatków związane jest z wykonywaniem przez Wnioskodawcę usługi kompleksowej organizacji i obsługi różnego rodzaju imprez na rzecz podmiotów trzecich, a nie w celu reprezentacji Wnioskodawcy, a w konsekwencji za będące poza hipotezą normy prawnej określonej w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiotowe koszty będą stanowiły integralny element kalkulacyjny ceny świadczonych usług.

A zatem stwierdzić należy, iż wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę związane ze świadczeniem usług organizacji i obsługi imprez na rzecz podmiotów trzecich spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ww. ustawy - są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast w świetle art. 15 ust. 4d ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Kierując się kryterium stopnia powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami i koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), różnicując moment ich potrącalności (art. 15 ust. 4, 4b - 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Do pierwszej z wymienionych kategorii należą takie wydatki, których poniesienie ma bezpośrednio na celu uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, iż wydatki jakie ponosi w związku ze świadczeniem na rzecz podmiotów trzecich usług kompleksowej organizacji i obsługi imprez, w ostatecznym rozrachunku, przenoszone są na kontrahentów. Koszty te składają się bowiem na cenę tych usług, stanowiąc jej integralny element kalkulacyjny.

Co do zasady, mają one bezpośrednie przełożenie na przychody osiągane przez Spółkę ze świadczenia przedmiotowych usług i na wysokość tych przychodów.

Mając zatem powyższe na względzie stwierdzić należy, iż ponoszone przez Spółkę wydatki na zakwaterowanie, wyżywienie i ubrania hostess, nabycie artykułów spożywczych i napojów, gadżetów stanowią koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika