opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta z Holandii

opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta z Holandii

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30.09.2010 r. (data wpływu 18.10.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14.12.2010 r. (data wpływu 20.12.2010 r.) z dnia 06.12.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta z Holandii - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta z Holandii.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14.12.2010 r. (data wpływu 20.12.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 06.12.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - firma jednoosobowa: 81.30.Z - Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni, i 49.32.Z - Działalność taksówek osobowych. W Polsce Wnioskodawca posiada nr NIP i NIP-PL oraz jest zgłoszony do podatku VAT i VAT-UE. W Holandii Wnioskodawca posiada nr BTW (VAT), gdyż tam odprowadza podatek VAT (19%)

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał iż:

Przychody z taksówki uzyskuje pracując w kraju około 7 miesięcy w roku. Odprowadza podatek VAT w wys. 3% i składa deklarację VAT ? 12 w którym wykazuje wartość świadczonych usług i kwotę zryczałtowanego podatku. Natomiast przychody z usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, uzyskuje w Holandii. Wnioskodawca jest tam zatrudniany jako polska firma przez około 5 miesięcy w roku. Podatek BTW (VAT) w wysokości 19% jest płacony w Holandii. Ponieważ w kraju Wnioskodawca nie uzyskuje z tego rodzaju działalności przychodów składa deklaracje VAT ? 7 wpisując 0.

W związku z powyższym zadano następujące pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku:

  1. Czy Wnioskodawca prawidłowo odprowadza podatki VAT...
  2. Czy Wnioskodawca musi być zgłoszony do VAT-UE...
  3. Na fakturze wystawianej dla kontrahenta w Holandii nie wpisuje nr NIP-PL, tylko swój nr BTW. Czy jest to prawidłowe...
  4. Czy w deklaracji VAT-7 powinienem wykazywać przychody i wys. podatku, który odprowadzam w Holandii...
  5. Wnioskodawca nie składa formularza kwartalnego VAT-UE. Czy jest to prawidłowe...
  6. Jeśli Wnioskodawca nie będzie podatnikiem VAT (skorzysta ze zwolnienia), a faktury dla kontrahenta w Holandii Wnioskodawca będzie wystawiał z podatkiem BTW (VAT), czy będzie to prawidłowe...

Zdaniem Wnioskodawcy

ad. 1 Tak, ponieważ VAT jest terytorialny.

ad. 2 Nie, ponieważ BTW (VAT) z dochodów uzyskanych w Holandii odprowadzam w Holandii (gdzie jestem zarejestrowany jako podatnik BTM.

ad. 3 Tak, gdyż pod nr BTW odprowadza podatek.

ad. 4 Nie, gdyż podatek BTW (VAT) rozlicza w Holandii.

ad. 5 Jest to prawidłowe, ponieważ Wnioskodawca nie płaci w kraju podatku VAT od przychodów uzyskanych w Holandii...

ad. 6. Tak, ponieważ podatek BTW musi być uwzględniony, mimo iż nie jest płacony w kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów

Należy zwrócić uwagę, że podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, bowiem opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni, jak również działalność taksówek osobowych. Przychody z działalności taksówek Wnioskodawca uzyskuje pracując w Polsce przez około 7 miesięcy w roku. Natomiast przychody z działalności związanej z zagospodarowaniem terenów zieleni, Wnioskodawca uzyskuje pracując jedynie w Holandii, gdzie jest zatrudniany jako polska firma przez około 5 miesięcy w roku.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepis art. 5 ust. 1 ustawy należy stwierdzić, że czynnościami opodatkowanymi na terytorium kraju, wykonywanymi przez Wnioskodawcę są niewątpliwie usługi taksówek osobowych.

W celu określenia, czy usługi związane z zagospodarowaniem terenów zielonych, świadczone przez Wnioskodawcę, podlegają również opodatkowaniu na terytorium kraju należy ustalić miejsce ich świadczenia, które jest równocześnie miejscem opodatkowania danej usługi

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług, dla potrzeb podatku od towarów i usług, określona została w art. 28b ustawy, zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, miejscem świadczenia jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Wśród zastrzeżeń do zasady ogólnej został wymieniony art. 28e ustawy, stanowiący, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach i obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5 pkt 21 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92 poz. 880 ze zm.) przez tereny zieleni rozumie się tereny wraz z infrastrukturą techniczną i budynkami funkcjonalnie z nimi związanymi, pokryte roślinnością, znajdujące się w granicach wsi o zwartej zabudowie lub miast, pełniące funkcje estetyczne, rekreacyjne, zdrowotne lub osłonowe, a w szczególności parki, zieleńce, promenady, bulwary, ogrody botaniczne, zoologiczne, jordanowskie i zabytkowe oraz cmentarze, a także zieleń towarzyszącą ulicom, placom, zabytkowym fortyfikacjom, budynkom, składowiskom, lotniskom oraz obiektom kolejowym i przemysłowym.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia nieruchomości, należy posiłkować się definicjami zawartymi w innych aktach prawnych. Zgodnie z uregulowaniami Kodeksu cywilnego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Zatem świadczenie usług zagospodarowania terenów zielonych należy traktować jako świadczenie usług na nieruchomości, których miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania jest miejsce położenia danej nieruchomości.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi zagospodarowania terenów zielonych w Holandii, wobec tego należy stwierdzić, że miejscem opodatkowania tych usług będzie terytorium Holandii.

W związku z powyższym stanowisko Podatnika, że w przedmiotowej sprawie prawidłowym jest rozliczenie podatku VAT ze względu na jego ?terytorialność? należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2

Odnosząc się do kwestii obowiązku rejestracji dla celów VAT UE wskazać trzeba, że stosownie do art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

W myśl art. 97 ust. 3 ustawy przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:

  1. nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
  2. świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Z uwagi na fakt iż Wnioskodawca nie wykonuje żadnej z ww. czynności nie ma On obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT UE.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Natomiast stosownie do z § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wskazuje iż przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Z powyższego przepisu wynika, iż w sytuacji, gdy Podatnik nie byłby zarejestrowany dla podatku od wartości dodanej na terytorium Holandii wówczas miałby On obowiązek wystawić fakturę zgodnie z powyżej cytowanym przepisem § 25 rozporządzenia. Jednakże zauważyć należy, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Holandii dlatego też dokumentowanie świadczenia usług zagospodarowania terenów zielonych winno odbywać się zgodnie z przepisami holenderskimi.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Podatnika, że wystawiana przez Niego faktura na rzecz podatnika z Holandii nie powinna zawierać numeru NIP PL tylko numer identyfikacji podatkowej, pod którym Wnioskodawca jest zarejestrowany dla celów podatku VAT w Holandii należy uznać za prawidłowe.

Ad. 4

W oparciu o art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy podatnik świadczący usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0), może wybrać opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu według stawki 3 %? po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, w którym będzie stosował ryczałt.

Stosownie do art. 114 ust. 3 ustawy w zakresie usług, o których mowa w ust. 1, opodatkowanych w formie ryczałtu podatnik składa w terminie, o którym mowa w art. 99 ust. 1, skróconą deklarację podatkową. Przepisy art. 99 ust. 7a i 7b stosuje się odpowiednio.

Co do zasady obowiązek składania deklaracji dotyczy przede wszystkim podatników, którzy są nimi z racji prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach której wykonują czynności opodatkowane. W ramach tej deklaracji podatnik ujmuje podatek należny wynikający ze wszystkich rodzajów czynności opodatkowanych. Wyjątek stanowią usługi taksówek osobowych. Jest to jedyny przypadek, kiedy to podatnik może złożyć dwie deklaracje podatkowe: VAT-12 i np. VAT-7.

Podatnik rozliczający się za okresy miesięczne składa deklarację na druku VAT-7, której wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 211, poz. 1333 ze zm.). Podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, tzn. ci, którzy prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy, wykazują w składanej deklaracji VAT-7 również czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług.

W objaśnieniach do deklaracji dla podatku od towarów i usług zawartych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. 2008 nr 211, poz. 1333 ze zm.) w poz. 21 deklaracji VAT-7 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W poz. tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju. A zatem stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku wykazywania w deklaracji VAT ? 7 obrotu oraz kwoty podatku tytułu świadczonych usług na terytorium Holandii.

Tak, więc stanowisko Podatnika, iż nie ma On obowiązku wykazywania kwot podatku z tytułu świadczonych usług na terenie Holandii w składanej w Polsce deklaracji VAT-7 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 5

Stosownie do art. 100 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych:

  1. wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  2. wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  3. dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  4. usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0 %, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca

- zwane dalej 'informacjami podsumowującymi'.

Analizując powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż Wnioskodawca nie wykonuje żadnej z czynności, które byłyby objęte obowiązkiem składania informacji podsumowujących.

A zatem stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy dotyczące obowiązku składania informacji podsumowującej (formularza kwartalnego) VAT UE jest prawidłowe.

Ad. 6

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł. Natomiast stosownie do zapisu art. 2 ust. 2 ww. ustawy, w 2010r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009r. była wyższa niż 50.000 zł. i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosowanie do art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymuje brzmienie: Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (?).

Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W tym miejscu wskazać trzeba iż w myśl art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

Powyższe powoduje że do obrotu o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy nie wlicza się wartości sprzedaży tych usług, których miejscem opodatkowania jest terytorium kraju innego niż polska. Zatem wartość sprzedaży usług zagospodarowania terenów zielonych świadczonych przez Wnioskodawcę na terenie Holandii pozostaje bez wpływu na limit obrotu.

Tak, więc zarówno w sytuacji gdy Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług czy też z niego nie korzysta usługi zagospodarowania terenów zielonych świadczone na terytorium Holandii nie mają wpływu na limit obrotu , o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy i podlegają dokumentowaniu według zasad obowiązujących w państwie gdzie są świadczone. Tam też winien być rozliczony podatek od wartości dodanej z tytułu świadczenia tych usług.

W związku z tym stanowisko Podatnika że faktura wystawiona na rzecz kontrahenta holenderskiego winna zawierać podatek od wartości dodanej obowiązujący w Holandii, mimo że nie jest on płacony w kraju należy uznać za prawidłowe. Dodatkowo wskazać trzeba że faktura ta winna być wystawiona zgodnie z przepisami obowiązującymi w Holandii.

Należy zaznaczyć iż w zakresie pytania dotyczącego możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika