Spółka korzystająca ze zwolnienia od akcyzy względem zużywanego węgla na podstawie art. 31a ust. (...)

Spółka korzystająca ze zwolnienia od akcyzy względem zużywanego węgla na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy w przypadku przemieszczeń wewnętrznych wyrobów węglowych pomiędzy zakładami Spółki nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 05.12.2011 r. (data wpływu 12.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków związanych z dokumentem dostawy wyrobów węglowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków związanych z dokumentem dostawy wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka jest podmiotem zajmującym się wytwarzaniem energii elektrycznej oraz wytwarzaniem i dystrybucją ciepła. Spółka posiada w Polsce kilka zakładów: ciepłowni i elektrociepłowni, zlokalizowanych w różnych miejscach, które w procesie produkcyjnym wykorzystują m.in. węgiel o kodzie CN 2701 (dalej wyroby węglowe).

Od dnia 2 stycznia 2012 r. w związku z wejściem w życie znowelizowanych przepisów ustawy akcyzowej, Spółka nabywając wyroby węglowe będzie posiadała status podmiotu zużywającego uprawnionego do zwolnienia od akcyzy zużywanego węgla na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej. Spółka będzie nabywała węgiel w zwolnieniu od jego producentów, a następnie transportowała go (z wykorzystaniem zewnętrznych przewoźników) na teren swoich instalacji.

Ze względu na specyfikę produkcji możliwa jest sytuacja, w której konieczne będzie przewiezienie nabytego, dostarczonego i rozładowanego do jednego z zakładów Spółki węgla do innego zakładu Spółki (dalej transporty wewnętrzne lub przemieszczenia wewnętrzne).Wątpliwości Spółki budzą obowiązki związane z dołączaniem do transportów węgla dokumentów dostawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Kto w sytuacji opisanej w stanie faktycznym po stronie Spółki jest upoważniony do potwierdzania odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy dołączonym do transportu wyrobów węglowych...
  2. Czy Spółka musi dołączać dokument dostawy do opisanych w stanie faktycznym przemieszczeń wewnętrznych wyrobów węglowych (pomiędzy swoimi zakładami)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W sytuacji dostawy wyrobów węglowych w zwolnieniu, w której jest ona zobowiązana do potwierdzenia odbioru wyrobów na dokumencie dostawy - potwierdzenia może dokonać dowolna osoba (np. pracownik Spółki), która zostanie do tego celu umocowana w instrukcji wewnętrznej Spółki podpisanej przez osobę upoważnioną do reprezentowania Spółki. Taka instrukcja może określać osoby umocowane do powyższej czynności zarówno imiennie, jak i poprzez wskazanie kręgu osób (np. pracowników na określonym stanowisku). Osoba upoważniona potwierdzając na dokumencie dostawy odbiór węgla umieści na nim swój czytelny podpis oraz pieczątkę Spółki.

Jedną z czynności opodatkowanych akcyzą w przypadku wyrobów węglowych jest sprzedaż tych wyrobów, zgodnie z art. 9a ust. 1 pk 1 ustawy akcyzowej w jej znowelizowanym brzmieniu.

Znowelizowana ustawa akcyzowa, obowiązująca od dnia 2 stycznia 2012 r., przewiduje w art. 31a ust. 1 zwolnienie od akcyzy dla sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu z jednego ze zwolnień od akcyzy określonego w ust. 2 tego artykułu (m.in. zwolnienie dla wyrobów węglowych wykorzystywanych w procesie produkcji energii elektrycznej). Zgodnie ze wspomnianymi regulacjami po 2 stycznia 2012 r. Spółka będzie zużywała wyroby węglowe na cele zwolnione, będzie więc uprawniona do ich nabycia bez podatku akcyzowego.

Art. 31a ustawy akcyzowej w znowelizowanym brzmieniu wskazuje warunki formalne zastosowania zwolnienia od akcyzy, Są to m in.:

  1. 'pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie przez pośredniczący podmiot węglowy pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. l6 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy?.

Z brzmienia przepisów wynika, iż każda sprzedaż o ile odbywa się pomiędzy podmiotami uprawnionymi (w tym przypadku pomiędzy pośredniczącym podmiotem węglowym a podmiotem zużywającym) może podlegać zwolnieniu od akcyzy po spełnieniu warunków, o których mowa powyżej.

Wzór dokumentu dostawy określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm., dalej rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy). Natomiast instrukcję jego wypełnienia zawarto w treści samego dokumentu.

Odbierający wyroby węglowe jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 31a ust. 7 ustawy akcyzowej).Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Podmiot nabywający wyroby i cel, na który zostaną one zużyte, są określane w dokumencie dostawy. Dokument dostawy stanowi więc oświadczenie woli nabywcy, określające zamiar przeznaczenia wyrobu na wskazane cele. To dane zawarte w tym dokumencie, oraz w prowadzonej ewidencji przesądzają o spełnieniu warunków do uzyskania zwolnienia. Jeżeli wyroby zostaną dostarczone innemu podmiotowi, to należałoby uznać, że nie zostały one dostarczone na cele zwolnione.

Spółka pragnie wskazać, iż ustawa akcyzowa, ani rozporządzenia wykonawcze do niej nie regulują szczegółowo kwestii kto po stronie podmiotu odbierającego wyroby węglowe jest uprawniony do dokonania potwierdzenia na dokumencie dostawy.Nie ulega wątpliwości, że powinna to być osoba właściwie w tym celu umocowana. Jednak sposób takiego umocowania zależy od Spółki.

Zdaniem Spółki w celu właściwego umocowania danej osoby do dokonania powyższej czynności wystarczy instrukcja wewnętrzna, która określi osoby umocowane do powyższej czynności imiennie lub poprzez wskazanie kręgu osób (np. pracowników na określonym stanowisku),Osoby dokonujące potwierdzenia na dokumencie dostawy odbioru węgla będą czytelnie podpisywały się na nim we właściwym polu oraz przybijały pieczątkę Spółki.

W przypadku chęci zweryfikowania przez dostawców Spółki prawidłowości umocowania jej pracowników do wspomnianej czynności - Spółka sporządzi wykaz osób uprawnionych do odbioru wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy.

Podsumowując, opisany przez Spółkę sposób postępowania dotyczący potwierdzania dokumentu dostawy jest prawidłowy ze względu na zgodność z przepisami ustawy o podatku akcyzowym oraz celem tej regulacji ponieważ zapewnia bezpieczeństwo obrotu wyrobami węglowymi.

Zdaniem Spółki w wypadku transportowania wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy należących do Spółki pomiędzy zakładami Spółki (przemieszczenia wewnętrzne) - Spółka nie jest zobowiązana do dołączania do nich dokumentu dostawy.Odnosząc się do kwestii dokumentowania przemieszczeń wewnętrznych pomiędzy zakładami Spółki - Spółka wskazuje w pierwszej kolejności, iż po 2 stycznia 2012 r. jako podmiot zużywający wyroby węglowe nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy.Należy zaznaczyć, iż nowy system opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych przewiduje dwa typy zwolnień od podatku: zwolnienia ?systemowe? i zwolnienia ze względu na przeznaczenie.

Zwolnienia ?systemowe? zawarte w ust. 1 art. 31a ustawy akcyzowej dotyczą, co do zasady transakcji dokonywanych przez pośredniczący podmiot węglowy (wyjątkiem jest tutaj wewnątrzwspólnotowe nabycie/import wyrobów przez podmiot zużywający). Mają one na celu zapewnienie opodatkowania wyrobów węglowych na ostatnim etapie obrotu, kiedy wyroby te będą sprzedane podmiotowi, który je zużyje na cele nie zwolnione od akcyzy.

Zwolnienia ze względu na przeznaczenie znalazły się natomiast w ust. 2 art. 31a ustawy akcyzowej. Nie są one obarczone warunkami form właściwymi dla pośredniczącego podmiotu węglowego za wyjątkiem obowiązku ewidencjonowania zużycia węgla i koksu oraz potwierdzania ich odbioru na dokumencie dostawy.

W związku z powyższym, obowiązek dołączania dokumentu dostawy do przemieszczanych wyrobów węglowych wynikający z ust. 3 art. 31a jest jednym z warunków zwolnienia ?systemowego?. Odnosi się zatem wyłącznie do obrotu wyrobami węglowymi na wcześniejszym etapie obrotu tj. przy obrocie węgla i koksu pomiędzy pośredniczącymi podmiotami węglowymi czy sprzedaży wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy na rzecz podmiotu zużywającego. A contrario, wszelkie przemieszczenia węgla należącego już do Spółki (podmiotu zużywającego) pomiędzy jej zakładami (bez udziału innych podmiotów gospodarczych) nie wymagają dołączenia dokumentu dostawy.Przedstawioną powyżej wykładnię literalną przepisów ustawy akcyzowej potwierdza również jej wykładnia systemowa i funkcjonalna.

Jak Wnioskodawca wskazał w pierwszej części niniejszego wniosku - celem stosowania dokumentu dostawy jest dokumentowanie faktu przemieszczenia wyrobów zwolnionych. Jednak dotyczy to tylko przemieszczeń pomiędzy różnymi podmiotami gospodarczymi.

Instytucja dokumentu dostawy, który po dokonaniu przemieszczenia jest przechowywany przez podmioty, które w nim uczestniczyły ma na celu umożliwienie organom celnym ustalenia, gdzie trafiły wyroby węglowe i kto je zużył. Jednak w tym wypadku Spółka sama wystawiałaby dokument dostawy i sama potwierdzałaby odbiór wyrobów na tym dokumencie. Skoro przemieszczenie dotyczyłoby jednego podmiotu gospodarczego czynności tych mogłaby dokonać de facto jedna osoba. Taki wymóg dokumentacyjny byłby więc w zasadzie bezcelowy z punktu widzenia celu regulacji.

Dodatkowo, Spółka zaznacza, że wszelkie dane dotyczące węgla nabytego w zwolnieniu od akcyzy będą przechowywane w ewidencji zużywanego węgla prowadzonej przez każdy zakład Spółki. W ewidencji tej będą odnotowywane wszelkie zmiany stanu magazynowego, w tym również przemieszczenia wyrobów węglowych pomiędzy zakładami Spółki.

Z powyższych względów należy uznać, iż Spółka nie ma obowiązku dołączać dokumentu dostawy do opisanych w stanie faktycznym przemieszczeń wewnętrznych wyrobów węglowych.Spółka, pragnie ponadto zaznaczyć, iż przedstawione powyżej stanowisko potwierdza również treść uzasadnienia do projektu ustawy zmieniającej ustawę akcyzową.

Minister Finansów w uzasadnieniu jednoznacznie wskazuje, iż: ?dokument dostawy będzie wystawiał pośredniczący podmiot węglowy dokonujący czynności podlegającej zwolnieniu. Po dostarczeniu wyrobów węglowych do odbiorcy, odbiorca będzie potwierdzał odbiór wyrobów węglowych i zwracał potwierdzoną kartę dokumentu dostawy wystawcy dokumentu?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust.

    3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Ponadto stosownie do ust. 4 cytowanego artykułu warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3.

W przedmiotowym opisie sprawy Spółka wskazała, iż będzie nabywała węgiel w zwolnieniu od jego producentów, a następnie transportowała go (z wykorzystaniem zewnętrznych przewoźników) na teren swoich instalacji. Spółka nabywając wyroby węglowe będzie posiadała status podmiotu zużywającego uprawnionego do zwolnienia od akcyzy zużywanego węgla na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy akcyzowej.

Jednocześnie Spółka podniosła, iż ze względu na specyfikę produkcji możliwa jest sytuacja, w której konieczne będzie przewiezienie nabytego, dostarczonego i rozładowanego do jednego z zakładów Spółki węgla do innego zakładu Spółki (transport wewnętrzny lub przemieszczenie wewnętrzne).

Wątpliwości Spółki, w pierwszym pytaniu zawartym we wniosku, dotyczą kwestii kto po stronie Spółki jest upoważniony do potwierdzania odbioru wyrobów węglowych na dokumencie dostawy dołączonym do transportu wyrobów węglowych w zwolnieniu. Przy czym zdaniem Spółki niniejszego potwierdzenia może dokonać dowolna osoba (np. pracownik Spółki), która zostanie do tego celu umocowana w instrukcji wewnętrznej Spółki podpisanej przez osobę upoważnioną do reprezentowania Spółki. Taka instrukcja może określać osoby umocowane do powyższej czynności zarówno imiennie, jak i poprzez wskazanie kręgu osób (np. pracowników na określonym stanowisku). Przy czym, jak wskazuje Spółka, osoba upoważniona potwierdzając na dokumencie dostawy odbiór węgla umieści na nim swój czytelny podpis oraz pieczątkę Spółki.

Należy zauważyć, iż zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, określił wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy. W świetle § 2 ust. 11 niniejszego rozporządzenia wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia. Zgodnie z niniejszym wzorem odbiorca wyrobów węglowych potwierdza odbiór wyrobów węglowych wymienionych w polu 15 w polu 14 niniejszego dokumentu. Adnotacja zawarta w polu 14 dokumentu dostawy wskazuje na konieczność podania w nim daty oraz złożenia podpisu przez podmiot odbierający lub osobę reprezentującą podmiot odbierający.

Zatem należy zgodzić się z twierdzeniem Spółki, iż w sytuacji dostawy wyrobów węglowych w zwolnieniu, w której Spółka jest zobowiązana do potwierdzenia odbioru wyrobów na dokumencie dostawy niniejszego potwierdzenia może dokonać dowolna osoba (np. pracownik Spółki), która zostanie do tego celu umocowana w instrukcji wewnętrznej Spółki podpisanej przez osobę upoważnioną do reprezentowania Spółki.

Tutejszy Organ podziela również stanowisko Wnioskodawcy odnośnie drugiego pytania przedstawionego we wniosku, iż w sytuacji transportowania wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy należących do Spółki pomiędzy zakładami Spółki (przemieszczenia wewnętrzne) Spółka nie jest zobowiązana do dołączania do nich dokumentu dostawy.

W świetle uregulowań § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy - w przypadku:

  1. importu przez niego wyrobów węglowych,
  2. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez niego wyrobów węglowych.

Należy zatem stwierdzić, iż Spółka korzystająca ze zwolnienia od akcyzy względem zużywanego węgla na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy w przypadku przemieszczeń wewnętrznych wyrobów węglowych pomiędzy zakładami Spółki nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika