Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących: zakupy w celu świadczenia usługi (...)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących: zakupy w celu świadczenia usługi w ramach warsztatów reintegracji zawodowej i na posiłki oraz zakup usług telekomunikacyjnych, opału, energii elektrycznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.) uzupełnionym pismami z dnia 18 maja 2012 r. (data wpływu 21 maja 2012 r.) i z dnia 8 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących: zakupy w celu świadczenia usługi w ramach warsztatów reintegracji zawodowej i na posiłki oraz zakup usług telekomunikacyjnych, opału, energii elektrycznej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących: zakupy w celu świadczenia usług w ramach warsztatów reintegracji zawodowej i na posiłki oraz zakup usług telekomunikacyjnych, opału, energii elektrycznej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 18 maja 2012 r. i z dnia 8 czerwca 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego, własnego stanowiska i kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Centrum od dnia 01.01.2011 r. jest samorządowym zakładem budżetowym, powstałym po przekształceniu w wyniku likwidacji gospodarstwa pomocniczego przy Ośrodku Pomocy Społecznej na podstawie art. 87 i 89 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Centrum jest jednostką organizacyjną Gminy niemającą osobowości prawnej, działającą na podstawie Statutu i w związku z tym realizuje cele jakie są w nim zawarte. Przedmiotem działalności Centrum jest reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w rozumieniu przepisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.), która jest realizowana w szczególności poprzez: kształcenie umiejętności pozwalające na pełnienie ról społecznych, nabywanie umiejętności zawodowych oraz przywrócenie do zawodu.

W ramach reintegracji Wnioskodawca prowadzi działalność wytwórczą, handlową i usługową, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego. Wnioskodawca nie figuruje w Krajowym Rejestrze Sądowym. Centrum figuruje w rejestrze podatników VAT jako ?podatnik VAT czynny?, składa deklaracje VAT-7 i odprowadza podatek należny do Urzędu Skarbowego (do dnia 25 dnia każdego miesiąca). Centrum poza przychodami uzyskanymi z działalności, o której mowa wyżej (opodatkowanej VAT, nie dokonuje dostaw zwolnionych od podatku) otrzymuje od Gminy dotację przedmiotową do swej działalności (dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów ustawy VAT).

W związku z prowadzeniem zajęć w ramach warsztatów Wnioskodawca zakupuje różnego rodzaju produkty i usługi niezbędne do wykonywania działalności (artykuły spożywcze, butle gazowe, artykuły do wykonywania usług stolarskich). Ponadto ponosi wydatki związane z energią elektryczną, ogrzewaniem obiektu (zakup opału), zakupem oleju napędowego (pojazdy spełniają wymogi z ustawy o VAT - posiadają odpowiednie zaświadczenia) oraz usługami telekomunikacyjnymi. Dodatkowo, ustawa o zatrudnieniu socjalnym obliguje Wnioskodawcę do zapewnienia posiłków uczestnikom, które uczestnicy przygotowują w ramach warsztatów; w związku z tym dokonuje zakupu art. spożywczych przeznaczonych na ten cel oraz ponosi związane z tym koszty za energię elektryczną, gaz i ogrzewanie pomieszczeń (koszty wspólne służące zarówno sprzedaży opodatkowane, jak i działalności statutowej). Ww. wydatki pokrywane są zarówno z dotacji, jak i ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 18 maja 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż ustawa o zatrudnieniu socjalnym ma na celu stworzenie aktywnego, partycypacyjnego systemu pomocy społecznej marginalizowanym grupom osób. System ma służyć nauce współżycia w społeczeństwie, odpowiedzialności za własny los, jak również stworzeniu form zatrudnienia wspieranego. Centra realizują program zajęć, którego celem jest usamodzielnienie się uczestnika zajęć, podjęcia zatrudnienia lub wykonywanie innej pracy zarobkowej, jak również nabywanie podstawowych umiejętności koniecznych do samodzielnego życia w społeczeństwie. W związku z tym uczestnik w ramach warsztatów reintegracji zawodowej i społecznej wykonuje działalność wytwórczą, handlową i usługową.

Usługi telekomunikacyjne, zakup opału i energii elektrycznej są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do działalności statutowej.

Cele statutowe Centrum to:

  1. Przedmiotem działalności Centrum jest reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym w rozumieniu przepisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwia 2003 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 122, poz. 1143 z późn. zm.), która jest realizowana w szczególności poprzez:
    1. kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiągnięcie pozycji społecznych dostępnych osobom niepodlegającym wykluczeniu społecznemu;
    2. nabywanie umiejętności zawodowych oraz przywrócenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższenie kwalifikacji zawodowych;
    3. naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnych staraniem, zwłaszcza poprzez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą;
    4. uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi.
  2. Działalność wytwórcza, handlowa i usługowa, o której mowa art. 9 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007r., Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
  3. Przedmiotem działalności Centrum jest również realizacja zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009, Nr 157, poz. 1240 z późn.zm.) określone w art. 14.
  4. Prowadzenie usług kształcenia dorosłych w pozaszkolnych formach edukacji oraz prowadzenie działalności wspomagającej edukację.

Centrum nie nabywa posiłków dla uczestników. Ustawa o zatrudnieniu socjalnym obliguje Wnioskodawcę do zapewnienia uczestnikom zajęć nieodpłatnie jednego posiłku dziennie w trakcie pobytu. W związku z tym ponosi koszty zakupu artykułów spożywczych, energii elektrycznej, gazu i ogrzewania pomieszczeń, a uczestnicy w ramach warsztatów reintegracji zawodowej sami przygotowują posiłki (pod nadzorem instruktora zawodu).

Ponadto w piśmie z dnia 8 czerwca 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że prowadzona działalność statutowa jest działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług; za wykonywane usługi Wnioskodawca wystawia faktury VAT wraz z wykazywanym podatkiem VAT, który jest odprowadzany w okresach miesięcznych do właściwego Urzędu Skarbowego (zgodnie z deklaracjami miesięcznymi). Działalność Wnioskodawcy nie jest działalnością ani zwolnioną z opodatkowania, ani działalnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zakupy dokonywane na usługi w ramach warsztatów z reintegracji zawodowej są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast zakupy dokonywane na posiłki dla uczestników są w pewnym stopniu wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż uczestnicy w ramach warsztatów świadczą usługi, które również są opodatkowane podatkiem VAT. Ustawa o zatrudnieniu socjalnym obliguje Wnioskodawcę do zapewnienia jednego ciepłego posiłku dziennie, w związku z tym Wnioskodawca dokonuje zakupów, a uczestnicy w ramach warsztatów przygotowują posiłki pod nadzorem instruktora zawodu. Usługi świadczone przez uczestników są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakupy zarówno na usługi w ramach warsztatów reintegracji zawodowej, jak i na posiłki dla uczestników Centrum?

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczania w całości podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup usług telekomunikacyjnych, zakup opału oraz energii elektrycznej?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w całości zawartego w fakturach dokumentujących zakup artykułów, jak i usług przeznaczonych na warsztaty reintegracji zawodowej, prowadzonych dla uczestników Centrum. W ocenie Wnioskodawcy otrzymana dotacja pozostaje bez związku z prawem do odliczenia podatku naliczonego, gdyż jest dotacją nie mającą wpływu na cenę i nie podlegającą opodatkowaniu VAT, jak również jest zwolniona od podatku VAT, a ponoszone wydatki są w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, że przysługuje prawo odliczania w całości podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup usług telekomunikacyjnych, zakupu opału oraz energii elektrycznej, gdyż są one wykorzystywane do działalności zarówno statutowej, jak i służącej sprzedaży opodatkowanej, prowadzonej w ramach warsztatów reintegracji zawodowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa ? mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy niemającą osobowości prawnej, działającą na podstawie Statutu i w związku z tym realizuje cele jakie są w nim zawarte. Przedmiotem działalności Centrum jest reintegracja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w rozumieniu przepisów ustawy o zatrudnieniu socjalnym z dnia 13 czerwca 2003 r., która jest realizowana w szczególności poprzez: kształcenie umiejętności pozwalające na pełnienie ról społecznych, nabywanie umiejętności zawodowych oraz przywrócenie do zawodu.

W ramach reintegracji Wnioskodawca prowadzi działalność wytwórczą, handlową i usługową, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym, która nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego. Wnioskodawca nie figuruje w Krajowym Rejestrze Sądowym. Centrum figuruje w rejestrze podatników VAT jako ?podatnik VAT czynny?, składa deklaracje VAT-7 i odprowadza podatek należny do Urzędu Skarbowego (do dnia 25 dnia każdego miesiąca). Centrum poza przychodami uzyskanymi z działalności, o której mowa wyżej (opodatkowanej VAT, nie dokonuje dostaw zwolnionych od podatku) otrzymuje od Gminy dotację przedmiotową do swej działalności (dotacja ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów ustawy VAT).

W związku z prowadzeniem zajęć w ramach warsztatów Wnioskodawca zakupuje różnego rodzaju produkty i usługi niezbędne do wykonywania działalności (artykuły spożywcze, butle gazowe, artykuły do wykonywania usług stolarskich). Ponadto ponosi wydatki związane z energią elektryczną, ogrzewaniem obiektu (zakup opału), zakupem oleju napędowego (pojazdy spełniają wymogi z ustawy o VAT - posiadają odpowiednie zaświadczenia) oraz usługami telekomunikacyjnymi. Dodatkowo, ustawa o zatrudnieniu socjalnym obliguje Wnioskodawcę do zapewnienia posiłków uczestnikom, które uczestnicy przygotowują w ramach warsztatów; w związku z tym dokonuje zakupu art. spożywczych przeznaczonych na ten cel oraz ponosi związane z tym koszty za energię elektryczną, gaz i ogrzewanie pomieszczeń (koszty wspólne służące zarówno sprzedaży opodatkowane, jak i działalności statutowej). Ww. wydatki pokrywane są zarówno z dotacji, jak i ze sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Centrum nie nabywa posiłków dla uczestników.

Usługi telekomunikacyjne, zakup opału i energii elektrycznej są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do działalności statutowej.

Przy czym Wnioskodawca doprecyzował, że prowadzona działalność statutowa jest działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług; za wykonywane usługi Wnioskodawca wystawia faktury VAT wraz z wykazywanym podatkiem VAT, który jest odprowadzany w okresach miesięcznych do właściwego Urzędu Skarbowego (zgodnie z deklaracjami miesięcznymi). Działalność Wnioskodawcy nie jest działalnością ani zwolnioną z opodatkowania, ani działalnością nie podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zakupy dokonywane na usługi w ramach warsztatów z reintegracji zawodowej są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast zakupy dokonywane na posiłki dla uczestników są w pewnym stopniu wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż uczestnicy w ramach warsztatów świadczą usługi, które również są opodatkowane podatkiem VAT. Usługi świadczone przez uczestników są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy na usługi w ramach warsztatów reintegracji zawodowej i na posiłki oraz z faktur dokumentujących zakup usług telekomunikacyjnych, opału, energii elektrycznej, ze względu na fakt, iż ? jak wynika z treści wniosku - poniesione przez Wnioskodawcę wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, o których mowa w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika