Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowaniem inwestycji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowaniem inwestycji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2014 r. (data wpływu 8 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2014 r. (data wpływu 2 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowaniem inwestycji pn. ?...? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowaniem inwestycji pn. ?...?.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 września 2014 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku).

Wniosek aplikacyjny o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 3 ? Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, Działanie 3.2 ? Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej pn. ?...?, został złożony przez Gminę ... (Wnioskodawcę) w dniu 04.12.2008 r. w sekretariacie naboru wniosków dla projektów infrastrukturalnych w ramach RPOW 2007-2013. Projekt znalazł się na liście rezerwowej.

Pismem z dnia 19.03.2013 r. Wnioskodawca otrzymał informację o pojawieniu się wolnych środków w Działaniu 3.2, w odpowiedzi Zainteresowany wyraził chęć realizacji ww. projektu i zaktualizował wniosek. W dniu 03.07.2014 r. wniosek Wnioskodawcy znalazł się na liście podstawowej projektów dopuszczonych przez Zarząd Województwa do drugiego etapu konkursu uzyskując 50.5 punktów.

W dniu 25.07.2013 r. Wnioskodawca podpisał pre-umowę nr ..., a 28.03.2014 r. umowę nr ... o dofinansowanie projektu .... Przedmiotem projektu jest przebudowa drogi gminnej na odcinku dł. 830 m w celu jej dostosowania do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Projekt obejmuje wykonanie: robót rozbiórkowych istniejącej nawierzchni bitumicznej i chodników, nawierzchni jezdni z mieszanek mineralno-bitumicznych szer. 6-6,6 m, chodników z kostki brukowej gr. 6 cm szerokość 1,5-2,5 m, opaski bezpieczeństwa z kostki brukowej szer. 0,5 m, zjazdów do posesji z kostki brukowej gr. 8 cm, odwodnienia drogi: remont, przebudowa kanalizacji deszczowej z rur PCV ø 400 mm, dł. 472 m, studnie rewizyjne z kręgów betonowych ø 1000 mm ? ściek przy krawężnikowy z kostki betonowej, parking 10 miejsc postojowych z kostki betonowej gr. 8 cm, usunięcie kolizji ? przebudowa linii n/n, unii kablowej oświetlenia ulicznego, oznakowania pionowego poziomego, 2 szt. progów zwalniających, oraz innych koniecznych do wykonania prac gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie drogi.

Dzięki realizacji inwestycji drogowej zostaną osiągnięte następujące wartości wskaźników kluczowych: długość przebudowanych dróg gminnych 0,830 km, liczba bezpośrednio utworzonych nowych etatów (EPC) ? 0 szt., długość przebudowanych chodników 1.190 km, liczba przebudowanych punktów oświetleniowych 30 szt. Na realizację projektu instytucja pośrednicząca przyznała beneficjentowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości ... PLN, stanowiące nie więcej niż 40,41% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu. Gmina zobowiązała się do wydatkowania wkładu własnego w wysokości ... PLN. Całkowite wydatki kwalifikowalne wynoszą ... PLN.

Rzeczową realizację projektu Wnioskodawca rozpoczął 15.05.2014 r., planowany termin zakończenia realizacji projektu 31.12.2014 r. Realizacja projektu wynika z wykonania zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Inwestycja na żadnym etapie realizacji nie jest wykorzystywana do działań opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z zaleceniami Komisji Europejskiej oraz Ministra Rozwoju Regionalnego, w celu zapewnienia informacji w sprawie kwalifikowalności podatku VAT dla projektów realizowanych w ramach RPOW, Wnioskodawca jest zobowiązany do dostarczenia instytucji pośredniczącej corocznie przez 5 lat od zakończenia realizacji projektu aktualne zaświadczenie z urzędu skarbowego zawierające informację, czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od towarów i usług. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji są wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze zrealizowaniem inwestycji pn. ?...? Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez ?podatników? w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że wniosek aplikacyjny o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 3 ? Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu, Działanie 3.2 ? Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej pn. ?...?, został złożony przez Gminę ... (Wnioskodawcę) w dniu 04.12.2008 r. w sekretariacie naboru wniosków dla projektów infrastrukturalnych w ramach RPOW 2007-2013.

W dniu 25.07.2013 r. Wnioskodawca podpisał pre-umowę nr ..., a 28.03.2014 r. umowę nr ... o dofinansowanie projektu .... Przedmiotem projektu jest przebudowa drogi gminnej na odcinku dł. 830 m w celu jej dostosowania do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Projekt obejmuje wykonanie: robót rozbiórkowych istniejącej nawierzchni bitumicznej i chodników, nawierzchni jezdni z mieszanek mineralno-bitumicznych, chodników z kostki brukowej, opaski bezpieczeństwa, zjazdów do posesji, odwodnienia drogi: remont, przebudowa kanalizacji deszczowej, studnie rewizyjne z kręgów betonowych ? ściek przy krawężnikowy z kostki betonowej, parking 10 miejsc postojowych z kostki betonowej, usunięcie kolizji ? przebudowa linii n/n, unii kablowej oświetlenia ulicznego, oznakowania pionowego poziomego, 2 szt. progów zwalniających, oraz innych koniecznych do wykonania prac gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie drogi.

Na realizację projektu instytucja pośrednicząca przyznała beneficjentowi dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości ... PLN, stanowiące nie więcej niż 40,41% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu.

Rzeczową realizację projektu Wnioskodawca rozpoczął 15.05.2014 r., planowany termin zakończenia realizacji projektu 31.12.2014 r. Realizacja projektu wynika z wykonania zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym). Inwestycja na żadnym etapie realizacji nie jest wykorzystywana do działań opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji są wystawiane na Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ ? jak wskazał Zainteresowany ? inwestycja na żadnym etapie realizacji nie jest wykorzystywana do działań opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowaniem inwestycji pn. ?...?, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tej inwestycji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika