Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu

Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu ??? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu ???.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Opis stanu faktycznego:

Zespół X zlokalizowany jest w ?. Składa się z kompleksu budynków: szkoły podstawowej, gimnazjum, sali gimnastycznej oraz dużej hali sportowej. Ściany zewnętrzne budynku frontowego sali gimnastycznej oraz biblioteki murowane z cegły pełnej na zaprawie cementowo-wapiennej, ściany zewnętrzne hali sportowej oraz budynku szkoły podstawowej murowane z bloczków Siporeks tynkowane obustronnie. Stropodach budynku frontowego wykonany z płyt prefabrykowanych na belkach DMS kryty papą. Strop hali sportowej wykonany z płyt panwiowych układanych na belkach kryty papą, strop szkoły podstawowej wykonany z płyt betonowych kanałowych. Ściany zewnętrzne i stropy nieocieplone. Stolarka okienna w większości wymieniona na nową PCV, pozostałe okna do wymiany ? drewniane, stare. Drzwi zewnętrzne stalowe stare do wymiany, pozostała ślusarka drzwiowa wymieniona na aluminiową bądź PCV.

Zaopatrzenie kompleksu budynków Zespołu X realizowane jest za pomocą dwóch węzłów dwufunkcyjnych zasilanych ze wspólnego przyłącza ciepła z miejskiej ciepłowni. Jeden węzeł zlokalizowany w hali sportowej oraz w piwnicy budynku frontowego. Instalacja c.o. pompowa, wyposażona w grzejniki żeliwne. Ciepła woda realizowana jest w węźle cieplnym oraz magazynowana w dwóch zasobnikach zlokalizowanych jeden w pomieszczeniu węzła na hali sportowej, drugi w pomieszczeniu węzła piwnicy budynku frontowego. Przeznaczenie obiektu szkolno-oświatowe. Obiekt, od czasu wybudowania, nie był poddany termomodernizacji.

Opis zdarzenia przyszłego:

Budynek Zespołu X będzie poddany kompleksowej termomodernizacji. W ramach działań termomodernizacyjnych planowana jest:

  • wymiana stolarki okiennej na nową PCV o współczynniku przenikania U=1,3 W/m2K, powierzchnia do wymiany 175,5 m2,
  • wymiana stolarki drzwiowej na nową PCV o średnim współczynniku przenikania U=2,2 W/m2K, powierzchnia do wymiany 19,2 m2,
  • docieplenie budynku frontowego styropianem o grubości 14 cm, powierzchnia do ocieplenia 1094 m2,
  • docieplenie ściany zewnętrznej hali sportowej styropianem o grubości 14 cm, powierzchnia do ocieplenia 834 m2,
  • docieplenie ściany zewnętrznej budynku szkoły podstawowej styropianem o grubości 14 cm, powierzchnia do ocieplenia 761 m2,
  • docieplenie stropodachu budynku frontowego styropianem laminowanym papą o grubości 13 cm, powierzchnia do ocieplenia 1025 m2,
  • docieplenie stropodachu budynku szkoły podstawowej styropianem laminowanym papą o grubości 13 cm, powierzchnia do ocieplenia 618 m2,
  • docieplenie stropodachu hali sportowej styropianem laminowanym papą o grubości 13 cm, powierzchnia do ocieplenia 1145 m2,
  • modernizacja systemu grzewczego, tj. wymiana węzłów cieplnych na jeden nowy, wymiana instalacji c.o. na nową niskopojemnościową z zaworami termostatycznymi i głowicami. Modernizowany węzeł cieplny zlokalizowany zostanie w miejsce istniejącego w hali sportowej. Istniejący węzeł w piwnicy budynku frontowego do likwidacji. Węzeł zostanie podłączony z istniejącego przyłącza ciepłowniczego. Źródło ciepła zaprojektowano jako kompakt, na potrzeby centralnego ogrzewania i c.w.u. Instalacja c.o. będzie pracować w oparciu o grzejniki płytowe stalowe wyposażone w głowice i zawory termostatyczne,
  • wymiana instalacji c.w.u. wraz z budową instalacji solarnej do wspomagania podgrzewania c.w.u. Zadanie obejmuje budowę instalacji solarnej do wspomagania podgrzewania ciepłej wody użytkowej. Instalacja będzie się składała z kolektorów słonecznych o łącznej powierzchni czynnej równej 11,25 m2. Panele solarne zlokalizowane będą na dachu hali sportowej. Ciepło z instalacji solarnej użytkowane na podgrzew c.w.u. w zasobniku jednowężownicowym. Zestaw pompowy, naczynia i automatyka zlokalizowane będą w pomieszczeniu nowego węzła kompaktowego w budynku hali sportowej.

Planowana inwestycja ma w części ograniczyć emisję zanieczyszczeń z modernizowanego źródła ciepła, obniżyć koszty utrzymania budynku oraz wykorzystać promieniowanie słoneczne do pozyskiwania ciepła. Planowany czas realizacji zadania: 2014 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Wydatki poniesione przez Zainteresowanego w związku z realizacją projektu ??? nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Obiekt poddany termomodernizacji nie będzie generował dochodu i nie zostanie przekazany w zarząd innemu podmiotowi.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy projekt będzie realizowany z programu priorytetowego ?Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery?. Okres wdrażania Programu: w latach 2012-2013. Wydatkowanie środków: do 30.06.2015 r.

Przedmiotowy projekt należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.).

Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w związku z realizacją projektu ????

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest podatnikiem VAT, lecz w ramach wnioskowanych do dofinansowania środków nie można obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), art. 86 ust. 1: ?W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Zespół X zlokalizowany jest w ? i składa się z kompleksu budynków: szkoły podstawowej, gimnazjum, sali gimnastycznej oraz dużej hali sportowej. Budynek Zespołu X będzie poddany kompleksowej termomodernizacji. W ramach działań termomodernizacyjnych planowana jest m.in.: wymiana stolarki okiennej i stolarki drzwiowej; docieplenie budynku frontowego, ściany zewnętrznej hali sportowej, ściany zewnętrznej budynku szkoły podstawowej, stropodachu budynku frontowego, stropodachu budynku szkoły podstawowej, stropodachu hali sportowej; modernizacja systemu grzewczego; wymiana instalacji c.w.u. wraz z budową instalacji solarnej do wspomagania podgrzewania c.w.u. Planowana inwestycja ma w części ograniczyć emisję zanieczyszczeń z modernizowanego źródła ciepła, obniżyć koszty utrzymania budynku oraz wykorzystać promieniowanie słoneczne do pozyskiwania ciepła. Planowany czas realizacji zadania: 2014 r.

Wydatki poniesione przez Zainteresowanego w związku z realizacją projektu ??? nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Obiekt poddany termomodernizacji nie będzie generował dochodu i nie zostanie przekazany w zarząd innemu podmiotowi. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Przedmiotowy projekt będzie realizowany z programu priorytetowego ?Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery?. Okres wdrażania Programu: w latach 2012-2013. Projekt ten należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ ? jak wskazał Wnioskodawca ? wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie będzie spełniał tego warunku, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu ???, ponieważ wydatki ponoszone w ramach realizacji tego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika