Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2012 r. (data wpływu 12 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 15 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Projekt kampanii promocyjnej realizowany jest w roku 2012 na terenie działania Wnioskodawcy. Celem kampanii jest promocja spożywania ryb i produktów rybnych. Zakres działań operacji obejmuje cykl imprez plenerowych, w trakcie których uczestnicy zapoznają się ze sposobami przyrządzenia ryb i potraw rybnych oraz mają możliwość skosztowania gotowych dań rybnych. W ramach realizacji kampanii promocyjnej przeprowadzane są wstępne badania ankietowe, zakupiona jest domena internetowa. Kulminacyjnym elementem kampanii są spotkania bezpośrednie (imprezy plenerowe, spotkania wigilijne). Festyny odbywające się na świeżym powietrzu mają zabezpieczoną infrastrukturę techniczną, tzn. scenę, bramki odgradzające, nagłośnienie, oświetlenie, telebim oraz agregat prądotwórczy w sytuacji awarii zasilania niezbędnego do przeprowadzenia imprezy. Kampania posiada własne odrębne logo, które identyfikuje ją na rynku. W ramach projektu Wnioskodawca:


  • zakupuje różne gatunki ryb, niezbędne do przygotowania potraw rozdawanych nieodpłatnie w trakcie trwania imprez,
  • pokrywa koszty związane z wynajęciem infrastruktury technicznej imprez (m.in. scena, nagłośnienie),
  • zakupuje domenę internetową i pokryje koszty związane z jej utrzymaniem,
  • pokrywa koszty wynagrodzeń ankieterów oraz mistrza kulinarnego,
  • pokrywa koszty związane z opracowaniem logo kampanii,
  • pokrywa koszty związane z reklamą (np. ogłoszenia w prasie, TV, radio) oraz z działaniami promocyjnymi (np. banery, ulotki, plakaty),
  • pokrywa koszty związane z przeprowadzeniem badań ankietowych.


Od poniesionych kosztów Wnioskodawca nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, gdyż nie figuruje w ewidencji płatników VAT oraz nie prowadzi działalności gospodarczej i działania nie mają charakteru dochodowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca będzie mógł odzyskać podatek VAT w związku z wydatkami poniesionymi w trakcie realizacji projektu w ramach środka 3.4. ?Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne?, programu operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013??


Wnioskodawca wskazuje, iż jako dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie o celach niezarobkowych, nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, gdyż nie prowadzi działalności o charakterze dochodowym. W związku z realizacją projektu w ramach środka 3.4. ?Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne? programu operacyjnego pn.: ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?, konieczne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT związanego z ponoszonymi w związku z tą operacją kosztami. Wnioskodawca nie był zgłaszany do rejestracji VAT, nie figuruje i nigdy nie figurował w ewidencji płatników VAT w związku z tym, że nie prowadził działalności gospodarczej i nie miał możliwości odzyskania podatku VAT. Dokonywane w ramach kampanii promocyjnej zakupy towarów i usług nie są związane z czynnościami obciążonymi podatkiem VAT. Wnioskodawca cytuje treść art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i stwierdza, iż z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z uwagi na fakt, iż dokonywane zakupy w ramach projektu nie będą związane z działalnością opodatkowaną, a Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 tej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca, jako niezarejestrowany podatnik VAT, realizuje w 2012 r. projekt kampanii promocyjnej pn.: ?Zdrów jak ryba?, w ramach środka 3.4. ?Rozwój nowych rynków i kampanie promocyjne?, programu operacyjnego ?Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013?. Celem kampanii jest promocja spożywania ryb i produktów rybnych. Z treści wniosku wynika, iż realizacja działania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowany projekt nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych przez Wnioskodawcę, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego działania. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, które otrzyma nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87 -100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika