Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 5 marca 2011 r. rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży wysyłkowej poprzez internetowy serwis aukcyjny. Korzysta Pani ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej oraz ze zwolnienia podmiotowego. W ramach prowadzonej działalności sprzedaje Pani odzież i buty używane. Sprzedaż odbywa się na aukcjach do licytacji oraz na aukcjach ?kup teraz?. Wszystkie wpłaty za zakup butów lub odzieży kupujący dokonują przelewami indywidualnymi (z osobistego konta) lub przez obowiązkową dla sprzedawcy funkcję ?P.? (wewnętrzny system płatności serwisu) na Pani rachunek bankowy. P. pośredniczy w przelewnie pomiędzy kupującym, a sprzedawcą, przelewając na Pani konto zbiorcze przelewy od kupujących, których nadawcą będzie serwis. W takim przelewie jest podany numer identyfikacyjny (i kwota za aukcje) pod którym można znaleźć na stronach serwisu informacje dotyczące przelewu i podany jest ?Nick? osoby, przedmiot który został kupiony, kwota wraz z przesyłką oraz dane osoby kupującej do wysyłki (imię i nazwisko oraz adres). Czasami kupujący zmienia adres wysyłki, można go dołączyć do dokumentów. Podana jest także data, kiedy kupujący wpłaca pieniądze za daną aukcję. Np. wpłata dokonana w systemie P. przez kupującego w dniu 28 marca jest księgowana na Pani koncie na drugi lub trzeci dzień, mimo, że w zakładce do przelewów P. podane ma Pani wpłaty codziennie (można wybrać częstotliwość wpłat). Wszystkie wpłaty dokonywane są przelewami bankowymi, w postaci przelewów indywidualnych lub wybieranych najczęściej przelewów w systemie P.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy może Pani skorzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej? Czy zwolnienie obejmuje taką płatność, gdzie jest podany na przelewie nr ID i kwota, gdy chodzi o płatność P. [można go udokumentować wchodząc w zakładki serwisu wydrukować i przechowywać informacje jakiego przelewu dotyczą (nick, przedmiot, kwota, data zapłaty na aukcji, bez daty wypłaty na moje konto, oraz dane do wysyłki)]?


Pani zdaniem, można skorzystać ze zwolnienia z kasy fiskalnej, ponieważ można udokumentować przelewy przez P. z następujących względów:


  1. Wszystkie zapłaty za towar będą wpływać przelewem na konto.
  2. Z dodatkowej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynikać będzie jakiej dostawy będzie dotyczyła, tj. na podstawie:
  • Dowodów wewnętrznej sprzedaży, pocztowej książki nadawczej każdej transakcji lub przekazu nadania,
  • Zestawienia przesyłanego przez serwis z wyszczególnieniem poszczególnych indywidualnych wpłat kupujących, z których wynika jakiego przedmiotu dotyczy sprzedaż, kwot towaru wraz z przesyłką oraz z danych osobowych do wysyłki: imię, nazwisko, adres; czasem kupujący zmienia adres do wysyłki jest to zaznaczone w opcjach płatności lub w e-mail. Można to także wydrukować i podpiąć.


Z tego zestawienia nie wynika nr rachunku, z którego kupujący uiścił przelew, podana jest tylko metoda płatności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z powyższego przepisu wynika, iż podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 powołanej ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 omawianej ustawy, zgodnie z którą pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138 poz. 930), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 36 ww. załącznika, zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2),4).

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2011 r. Natomiast zgodnie z indeksem 4 objaśnień do załącznika, w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.


Z przedstawionych okoliczności wynika, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą od marca 2011 r. w zakresie sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem internetowego serwisu aukcyjnego. Wszystkie wpłaty za dokonane zakupy dokonywane są indywidualnymi przelewami klientów:


  1. bezpośrednio na Pani konto bankowe;
  2. wewnętrznym systemem płatności serwisu ? P., tzn. serwis pośredniczy w przelewie kupujący-sprzedawca, przelewając na Pani konto zbiorcze przelewy od kupujących, których nadawcą będzie serwis.


W przypadku wskazanym w pkt 2 jest podany numer identyfikacyjny (i kwota za aukcje), pod którym można znaleźć na stronach serwisu informacje dotyczące przelewu i podany jest ?Nick? osoby, przedmiot który został kupiony, kwota wraz z przesyłką oraz dane osoby kupującej do wysyłki (imię i nazwisko oraz adres).

Ponadto zestawienia przesyłane przez serwis zawierają wyszczególnienia indywidualnych wpłat kupujących, z których wynika, jakiego przedmiotu dotyczy sprzedaż, kwota towaru wraz z przesyłką oraz dane osobowe do wysyłki: imię, nazwisko, adres.

Odnosząc zatem przedstawione okoliczności do wskazanych regulacji prawnych stwierdzić należy, że na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie jest Pani obowiązana do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej przy sprzedaży towarów używanych za pośrednictwem serwisu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. w związku ze wskazanymi czynnościami, o ile spełnione zostaną wszystkie przesłanki określone w powołanych wyżej przepisach.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika