Czy LGD będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją (...)

Czy LGD będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), uzupełnionym dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja PROW 2007-2013?- jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 30 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 30 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach działania ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja PROW 2007-2013?.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od lipca do 31 grudnia 2009 r. Fundacja realizuje projekt w ramach działania ?Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja PROW 2007-2013? w ramach umowy z dnia 18 września 2009 r. Umowa dotyczy realizacji zadań bieżącego funkcjonowania LGD oraz realizacji zadań o charakterze informacyjnym i promocyjnym na łączną kwotę 111.360,00 zł. Z kwoty tej finansowane są koszty bieżące utrzymania strony internetowej, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, materiałów eksploatacyjnych, a także koszty personelu obsługującego biuro, w tym wynagrodzenia i delegacje. Ponadto w ramach tych kosztów organizowane są wydarzenia o charakterze promocyjnym, szkoleniowym oraz aktywizującym społeczność lokalną. W związku z realizacją projektu nie są pobierane żadne opłaty za uczestnictwo w tych działaniach.

Głównym celem realizowanego projektu jest umożliwienie funkcjonowania biura w zakresie działań związanych z rozwojem obszarów wiejskich i realizacją Podejścia LEADER, w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Fundacja pełni funkcję podmiotu odpowiedzialnego za realizację strategii rozwoju obszaru Gmin C., Ł, L. i P. Głównym zadaniem w ramach realizowanego projektu jest informowanie mieszkańców o funduszach unijnych oraz ogłaszanie konkursów i wybór projektów w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Umowy o dofinansowanie oraz przekazanie tych środków do beneficjentów w ramach Osi 4, będą dokonywały inne Instytucje Wdrażające: Urząd Marszałkowski i Oddział Regionalny ARlMR.

Fundacja w tym zakresie podejmuje szereg działań aktywizacyjnych, prowadząc nieodpłatną działalność informacyjną, szkoleniową i doradczą dla mieszkańców obszaru objętego strategią rozwoju. W związku z realizacją projektu LGD nie osiągnie żadnych przychodów, ponieważ środki pozyskane w ramach umowy z 18 września 2009 r. w całości będą wydatkowane na pokrycie kosztów działalności i realizowanych zadań.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nigdy nie składała i składa deklaracji VAT, a w wyniku realizacji projektu nie nabędzie statusu podatnika.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Fundacji będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją opisanego projektu sfinansowanego z funduszy unijnych...


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu nie doprowadzi do tego, że Fundacja nabędzie status podatnika podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie będzie mogła obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie będzie mogła również odzyskać (otrzymać zwrot) naliczonego podatku wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków unijnych. Fundacja nie będzie miała również obowiązku składania deklaracji VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Do dnia 31 grudnia 2009 r. kwestię tę uregulowano w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), oraz § 8 ust. 3 i 4.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ust. 2 powołanego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia każdego miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Fundacja w związku z realizacją projektu nie pobiera żadnych opłat za uczestnictwo w organizowanych działaniach. Pomoc finansowa przeznaczona jest na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania pomieszczeń biurowych, materiałów eksploatacyjnych, utrzymania strony internetowej, wyposażenia biura w sprzęt biurowy, a także kosztów personelu obsługującego biuro, w tym wynagrodzeń i delegacji. Do kosztów zalicza się również wydatki związane z organizacją wydarzeń o charakterze promocyjnym, szkoleniowym oraz aktywizującym społeczność lokalną. Fundacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie będzie nim w wyniku realizacji projektu. Ponadto Fundacja nie będzie miała obowiązku składania deklaracji podatku VAT.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Fundacja nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. Fakt, iż w ramach przedmiotowego projektu Fundacja wykonuje czynności nieodpłatnie (nieodpłatna działalność informacyjna, szkoleniowa i doradcza dla mieszkańców objętych strategią rozwoju) nie skutkuje uzyskaniem przez nią statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług i obowiązkiem składania deklaracji dla tego podatku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika