Brak prawa do odzyskania podatku przy realizacji projektu polegającego na organizacji wyjazdów studyjnych.

Brak prawa do odzyskania podatku przy realizacji projektu polegającego na organizacji wyjazdów studyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. ?R.?? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. ?R.?


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W związku z planowaną realizacją projektu w ramach środka 3.1 ?Działania wspólne? Programu Operacyjnego, niezbędne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z wydatkami ponoszonymi w trakcie realizacji projektu.

Stowarzyszenie nie jest ?zgłoszone do rejestracji VAT, nie figuruje w ewidencji płatników VAT i nigdy nie figurowało?. Nigdy nie prowadziło działalności gospodarczej i nie miało możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. W ramach projektu pn. ?R.?, realizowane są wyjazdy studyjne, których temat związany jest z rybactwem. Głównym celem wyjazdów jest rozwój współpracy międzynarodowej pomiędzy przedstawicielami nauki i organizacji sektora rybackiego oraz między tymi organizacjami. Dodatkowo, projekt ma na celu stworzenie sieci kontaktów umożliwiających wymianę doświadczeń związanych z higieną, kontrolą jakości oraz pomocy eksperckiej w zakresie rybołówstwa morskiego, chowu i hodowli oraz przetwórstwa ryb. Głównym założeniem programowym projektu jest stworzenie programu partnerskiego polegającego na wymianie doświadczeń organizacji rybackich z Polski oraz Portugalii, Anglii i Szkocji.

Udział w wyjazdach studyjnych będzie bezpłatny.


W ramach projektu Stowarzyszenie pokryje:


  • koszty związane z reklamą (ogłoszenia w prasie branżowej),
  • koszty materiałów (broszury informacyjne),
  • koszty związane ze sporządzeniem raportu końcowego,
  • koszty związane z wyjazdami studyjnymi (zabezpieczenie logiczne, pilot/rezydent),
  • koszty związane z administracją projektu (koordynowanie wszystkich działań związanych z operacją oraz bieżące i szczegółowe informowanie Stowarzyszenia o sukcesach oraz problemach występujących w trakcie realizacji zadania).


Projekt nie będzie generował dochodu dla Stowarzyszenia. Towary i usługi nabywane w związku z projektem, za które zostaną wystawione faktury, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszenie będzie miało możliwość odzyskania podatku w związku z wydatkami poniesionymi w ramach ww. projektu, realizowanego w ramach środka 3.1 ?Działania wspólne? Programu Operacyjnego?


Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane w ramach ww. projektu zakupy towarów i usług nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie jest czynnym podatnikiem, zatem nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy Stowarzyszenie stwierdziło, iż z brzmienia powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do brzmienia art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją ww. projektu Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a planowane zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie mu również przysługiwało prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku nie stanowią środków wskazanych w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika