Czy stowarzyszenie prawidłowo ustaliło obrót podlegający opodatkowaniu?

Czy stowarzyszenie prawidłowo ustaliło obrót podlegający opodatkowaniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu 16 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2012 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 30 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Centrum jest osobą prawną, związkiem stowarzyszeń działającym w oparciu o ustawę o stowarzyszeniach, prowadzącym wyłącznie czynności statutowe. Zajmuje się działaniami na rzecz ochrony przyrody i edukacji ekologicznej. Swoje cele realizuje poprzez:


  • wydawnictwa (czasopisma, ulotki, itp.)
  • warsztaty edukacyjne dla dzieci, nauczycieli, przedstawicieli zakładów pracy, straży pożarnej, nadleśnictw, mieszkańców wsi,
  • rozprowadzanie wydawnictw o tematyce ekologicznej do szkół i bibliotek,
  • konkursy dotyczące tematyki ekologicznej, prowadzone wspólnie z innymi organizacjami, a efektem finalnym jest zakup nagrody dla zwycięzcy,
  • uczestnictwo w akcji sprzątanie świata, w tym zakup nagród dla dzieci w ramach prowadzonych quizów.


W 2011 r. struktura przychodów Stowarzyszenia przedstawiała się następująco:


  1. składki członkowskie ? 73.200,00
  2. dotacje z WFOŚiGW oraz NFOŚiGW ? 356.169,93
  3. wpłaty uczestników ? 42.698,00
  4. sprzedaż środków trwałych -1.140,00
  5. przychody z odpłatnego użyczenia środków trwałych ? 1.620,00
  6. 1% podatku od osób fizycznych ? 2.242,20
  7. odsetki od lokat bankowych ? 1.333,95
  8. darowizny pieniężne -10.000,00
  9. darowizny rzeczowe ? 8.000,00
  10. nagrody pieniężne ? 17.574,60
  11. z tytułu szkoleń w ramach wygranego przetargu ? 21.720,00 12
  12. wynajem sali konferencyjnej wraz ze sprzętem - 700,00


Ogółem obrót w 2011 r. wyniósł 537.546,49 zł, w tym obrót związany z czynnościami opodatkowanymi 66.038,00 zł.

W 2012 r. Stowarzyszenie osiągnęło obrót w wysokości 5.863,00 zł.

Dotacje otrzymane z WFOŚiGW i NFOŚiGW w 2011 r. nie mają wpływu na cenę wykonywanych usług. Przeznaczone są na pokrycie kosztów, w tym: zakup środków trwałych, książek do biblioteki przyrodniczej, utrzymanie serwera i domeny strony internetowej, zakup materiałów dydaktycznych, filmów edukacyjnych na zajęcia z dziećmi, druk czasopism, ulotek, plakatów, koszty wynajęcia sal, sprzętu, zakup nagród dla uczestników konkursów, zwrot kosztów podróży uczestników poszczególnych programów oraz pokrycie kosztów honorariów prelegentów, koordynatorów, wysyłkę czasopism o tematyce ekologicznej do szkół i bibliotek.


Stowarzyszenie dotychczas nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie zrezygnowało ze zwolnienia podmiotowego i nie dokonało zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy wyliczaniu obrotów podlegających opodatkowaniu, Stowarzyszenie bierze pod uwagę następujące czynności:


  • wpłaty uczestników przeznaczane na pokrycie części kosztów,
  • odpłatne użyczenie środków trwałych,
  • wynajem sali,
  • szkolenia w ramach przetargu.


Pozostałe przychody Stowarzyszenie uważa za zwolnione od podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowo wyliczony został obrót związany z czynnościami opodatkowanymi w 2011 r., uprawniający Stowarzyszenie do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gwarantujący dalsze korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w 2012 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, otrzymanych dotacji nie zalicza się do obrotu związanego z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Stowarzyszenie wskazało, że w zasadzie świadczone przez nie usługi są nieodpłatne. W ramach odpłatnej działalności statutowej pobiera od uczestników częściową opłatę na pokrycie kosztów. Stowarzyszenie jest zdania, że opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności, które są realizowane odpłatnie, a w przypadku dotacji nie występuje czynnik odpłatności, więc podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wskazało, iż składki członkowskie płacone przez członków na Jego rzecz przeznaczane są na cele statutowe, prowadzone w interesie publicznym. Na rzecz członków nie świadczy żadnych usług, zatem składki są wyłączone z obrotu podlegającego opodatkowaniu. Do wartości sprzedaży opodatkowanej, stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, Stowarzyszenie nie wlicza sprzedaży środków trwałych, które zostały zamortyzowane.

Zdaniem Stowarzyszenia, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust.1 ustawy, gdyż spełnia warunki określone w tym przepisie, tj. w 2011 r. wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła progu 150.000 zł, jak również w 2012 r., do chwili obecnej, nie przekroczono tego limitu i nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według ust. 2 ww. artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie ust. 13 powyższego artykułu, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca (?).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (?).

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ustęp 2 powyższego artykułu stanowi, że w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności wykonywane na terytorium Polski, w związku z wykonaniem których nabywca uzyskuje korzyść i jest zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia. Zatem w każdej sytuacji, gdy w związku z wykonaniem czynności dochodzi do uzyskania wymiernej korzyści zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy, mamy do czynienia z wykonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu. Kwota odpłatności będąca wartością wynagrodzenia (pomniejszonego o kwotę podatku) stanowi podstawę do wyliczenia kwoty podatku należnego, do którego rozliczenia zobowiązany jest sprzedawca, także w przypadku, gdy otrzymuje dotacje, czy inne dopłaty wpływające na wysokość ceny.


Ze złożonego wniosku wynika, że Stowarzyszenie, korzystając ze zwolnienia podmiotowego, prowadzi wyłącznie czynności statutowe. Zajmuje się działaniami na rzecz ochrony przyrody i edukacji ekologicznej. Swoje cele realizuje poprzez:


  • wydawnictwa (czasopisma, ulotki itp.)
  • warsztaty edukacyjne,
  • rozprowadzanie wydawnictw o tematyce ekologicznej do szkół i bibliotek,
  • konkursy dotyczące tematyki ekologicznej, prowadzone wspólnie z innymi organizacjami,
  • uczestnictwo w akcji ?sprzątanie świata?.


Przy wyliczaniu obrotów podlegających opodatkowaniu, Stowarzyszenie bierze pod uwagę:


  • wpłaty uczestników przeznaczane na pokrycie części kosztów,
  • odpłatne użyczenie środków trwałych,
  • wynajem sali,
  • szkolenia w ramach przetargu.


Pozostałe przychody, których nie traktuje jako obrotu podlegającego opodatkowaniu, uzyskało z tytułu składek członkowskich, dotacji z WFOŚiGW oraz NFOŚiGW, sprzedaży środków trwałych, 1% podatku od osób fizycznych, odsetek od lokat bankowych, darowizn pieniężnych i rzeczowych, nagród pieniężnych.

W większości świadczone przez Stowarzyszenie usługi są nieodpłatne. W ramach odpłatnej działalności statutowej pobiera od uczestników częściową opłatę na pokrycie kosztów. W 2011 r. dotacje otrzymane z WFOŚiGW i NFOŚiGW przeznaczone były na pokrycie kosztów poniesionych w związku z działalnością i nie mają wpływu na cenę świadczonych usług. Składki członkowskie płacone przez członków na rzecz Stowarzyszenia przeznaczane są na cele statutowe, prowadzone w interesie publicznym. Na rzecz członków Stowarzyszenie nie świadczy żadnych usług. Do wartości sprzedaż opodatkowanej, stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, Stowarzyszenie nie wlicza sprzedaży środków trwałych, które zostały zamortyzowane. Nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.


Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż obliczając kwotę obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, o której mowa w art. 113 ustawy, należy wliczać obrót osiągnięty w związku z wykonaniem czynności opodatkowanych, a zatem z tytułu:


  • odpłatnego użyczenia środków trwałych,
  • wynajmu sali,
  • szkoleń przeprowadzonych w ramach przetargu ? o ile nie podlegają zwolnieniu od podatku,
  • opłat wnoszonych przez uczestników warsztatów.


Pozostałe przychody wymienione we wniosku (z tytułu składek członkowskich, dotacji, 1% podatku od osób fizycznych, odsetek od lokat bankowych, darowizn pieniężnych i rzeczowych, nagród pieniężnych), nie stanowiły obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, gdyż ? jak wynika z wniosku ? nie stanowiły wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu lub nie miały wpływu na cenę świadczonych usług.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż pomimo prawidłowego wskazania przez Centrum w stanowisku, że nadal może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, z uwagi na błędne stwierdzenie: ?w przypadku dotacji nie występuje czynnik odpłatności, więc podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług?, stanowisko należało całościowo uznać za nieprawidłowe. Wyjaśnić bowiem należy, że skoro otrzymane dotacje nie mają wpływu na cenę to nie są objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zwolnione od podatku mogą być natomiast czynności, które ? co do zasady ? podlegają opodatkowaniu, lecz korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie odpowiednich przepisów ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika