Dotyczy zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kwestii dotyczącej (...)

Dotyczy zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kwestii dotyczącej dotacji udzielonej szkole niepublicznej.

Działając na podstawie art. 216§ 1, art. 14a§1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity-Dz.U Nr 8 poz 60 ze zm. z 2005 r. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w pismie z dnia 28.12.2007 r. w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczących dotacji udzielonej szkole niepublicznej .

UZASADNIENIE

W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity-Dz.U Nr 8 poz 60 ze zm. z 2005 r. ), stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie ? art.14a §4 Ordynacji podatkowej.

Porady prawne

Pismem z dnia 28.12.2006 r zwróciła się Pani z zapytaniem czy otrzymane dotacje z Urzędu Miasta w xxxxx na pokrycie kosztów utrzymania prowadzonej szkoły niepublicznej, stanowią przychód z działalności gospodarczej w 2007 roku .

Analizując powyższe, należy stwierdzić:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymywane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Tak więc dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym wprost stanowi zacytowany wyżej przepis. Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ustawy.

Od dnia 1 stycznia 2007 roku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych został wprowadzony przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 . Zwalnia on od podatku dochodowego dotację ,w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Ustawodawca odszedł zatem od koncepcji tymczasowego utrzymywania powyższego zwolnienia ? niegdyś było ono bowiem wprowadzone przepisami art. 21 ust.1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym. Powyższy przepis został skreślony, lecz jednocześnie przepisami przejściowymi utrzymano go w mocy ( do końca 2006 roku ).

Biorąc powyższe pod uwagę otrzymywane przez Panią dotacje z Urzędu Miasta na rzecz szkoły niepublicznej o charakterze szkoły publicznej będą zwolnione od podatku dochodowego. Należy jednak pamiętać , iż wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji zwolnionych od podatku dochodowego na podstawie wspomnianego art.21 ust.1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, a wynika to ze znowelizowanego art. 23 ust.1 pkt 56 powyższej ustawy.

Zatem, tutejszy organ stwierdza, że stanowisko Pani w sprawie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Stosownie do z art. 14b§1 Ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a§1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta . Jeżeli jednak podatnik zastosował się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowiena, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja o której mowa w art.14a §1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwym dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 ( art. 14B §2 Ordynacja podatkowa ).

Od niniejszego postanowiena na podstawie art 14a §4 i art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w termine 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ? art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 229 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika