Zakład budżetowy pyta, czy miesięczne naliczenia umorzenia środków trwałych przekazanych odpłatnie (...)

Zakład budżetowy pyta, czy miesięczne naliczenia umorzenia środków trwałych przekazanych odpłatnie przez Gminę w trwały zarząd będzie stanowiło koszty uzyskania przychodów Zakładu.

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity: Dz. U z 2005r Nr 8, poz. 60 ze zm), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia 26.10.2006r ZGK-332-15-2006 uzupełnionym pismem z dnia 14.11.2006r nr ZGK-332-23-2006 sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych przekazanych w odpłatny zarząd przez Gminę xxxxxx.

U Z A S A D N I E N I E

Porady prawne

Na podstawie art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005r Nr 8, poz. 60 ze zm), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie ? art.14a §4.

Pismem z dnia 26.10.2006r ZGK-332-15-2006 uzupełnionym pismem z dnia 14.11.2006r nr ZGK-332-23-2006 xxxxxx wniósł o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z treści złożonych pism oraz załączonej do pism kserokopii uchwały Rady Gminy z dnia 18.09.2006r wynika, że xxxxxx jako zakład budżetowy powstał na bazie majątku gminy, której mienie w części dotyczącej przedmiotu działalności Zakładu przeszło odpłatnie w trwały zarząd jednakże nadal stanowi własność gminy. Zakład, za nieruchomości oddane w trwały zarząd będzie dokonywał na rzecz Gminy opłaty roczne z uwzględnieniem bonifikat. W ramach odpłatnego przekazania w trwały zarząd mienia, ewidencję środków trwałych oraz ich umorzenia dokonuje xxxxxx.

W związku z powyższym Zakład pyta, czy miesięczne naliczenia umorzenia środków trwałych przekazanych odpłatnie przez Gminę w trwały zarząd będzie stanowiło koszty uzyskania przychodów Zakładu.

Zdaniem podatnika przekazanie mienia Gminy w trwały zarząd stanowi podstawę przyjęcia środków trwałych do ewidencji księgowej Zakładu i naliczany miesięczny odpis umorzenia środków trwałych stanowi koszt uzyskania przychodu dla celów podatkowych.

Rozpatrując sprawę należy stwierdzić:

W świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity z 2000r Dz.U z Nr 54, poz. 654 ze zm ) podatnicy dokonują odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych według zasad określonych w art. 16a-16m. i zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, odpisy te są kosztem uzyskania przychodów.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią:

Art. 16 a ust.

1- Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2)maszyny, urządzenia i środki transportu,
3)inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Art. 16 a ust. 2 -Amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania:
1)przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej 'inwestycjami w obcych środkach trwałych',
2)budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
3)składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający- zwane także środkami trwałymi,
4)tabor transportu morskiego w budowie, sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupie 'statki' o symbolu 35.11, zaliczone do branży 1051-1053 Systematycznego Wykazu Wyrobów (SWW) Głównego Urzędu Statystycznego (Dz. U. z 1997 r. Nr 42, poz. 264 i z 1999 r. Nr 92, poz. 1045).
Art. 16 b ust. 1 - Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16 c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:
1)spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
2)spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,
3)prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
4)autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,
5)licencje,
6)prawa do: wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych, wzorów zdobniczych,
7)wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.
Art. 16 b ust. 2 - Amortyzacji podlegają również, niezależnie od przewidywanego okresu używania:
2) wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w wyniku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze:
a) kupna,
b) przyjęcia do odpłatnego korzystania, a odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z przepisami rozdziału 4a, dokonuje korzystający,
c) wniesienia do spółki na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji,
3) koszty prac rozwojowych zakończonych wynikiem pozytywnym, który może być wykorzystany na potrzeby działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
a) produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone, oraz
b) techniczna przydatność produktu lub technologii została przez podatnika odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie podatnik podjął decyzję o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii, oraz
c) z dokumentacji dotyczącej prac rozwojowych wynika, że koszty prac rozwojowych zostaną pokryte spodziewanymi przychodami ze sprzedaży tych produktów lub zastosowania technologii,
4) składniki majątku, wymienione w ust. 1, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 17a pkt 1, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami albo uprawnionymi do korzystania z tych wartości - jeżeli zgodnie z przepisami rozdziału 4a odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystającyzwane także wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy stwierdzić, że środki trwałe przejęte od gminy w odpłatny zarząd jako nie stanowiące własności Zakładu nie podlegają amortyzacji podatkowej.

Na podstawie przepisu art. 15 ust.1 stanowiącego, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, opłaty z tytułu używania środków trwałych będą kosztem uzyskania przychodów Zakładu.

W związku z powyższym stanowisko zawarte w piśmie z dnia 26.10.2006r ZGK-332-15-2006 uzupełnionym pismem z dnia 14.11.2006r nr ZGK-332-23-2006 należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Stosownie do art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art.14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 - (art.14b § 2 Ordynacji podatkowej).

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art.14 a § 4 i art. 236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity:Dz. U z 2005r Nr 8, poz.60) służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie7 dni od daty doręczenia postanowienia- art.236 § 2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika