Pytanie podatnika dotyczy sposobu opodatkowania kwot umorzonych pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń (...)

Pytanie podatnika dotyczy sposobu opodatkowania kwot umorzonych pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla byłych pracowników emerytów i rencistów?

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, na wniosek Strony z dnia 23.02.2005 r. (data wpływu 24.02.2005 r.) znak: (...), uzupełniony o podpisy osób upoważnionych do reprezentowania Spółki w dniu 21.03.2005 r., w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w części dot. I zagadnienia pkt. 1odmawia uznania stanowiska Spółki przedstawionego w/w piśmie za prawidłowe i przedstawia własne stanowisko w sprawie.

Porady prawne

Uzasadnienie

Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym sposobu opodatkowania kwot umorzonych pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla byłych pracowników emerytów i rencistów.
Zdaniem spółki, zakład pracy powinien dokonać umorzenia pożyczki bez żądania od byłego pracownika wpłaty kwoty podatku i wystawić PIT-8C.

W oparciu o przedstawiony powyżej stan faktyczny Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, informuje co następuje:
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt. 4 i ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku - z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt. 26 i 38, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% należności. Dochodów (przychodów), o których mowa powyżej nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.Stosownie do art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt. 2 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych ztytułów określonych m. in. w art. 30 ust. 1 pkt. 4. Jeżeli przedmiotem świadczeń nie są pieniędze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem świadczenia.
Kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku płatnicy przekazują, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzęduskarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A) stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy, o której mowa powyżej.

Wobec powyższego, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego podatnika, osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika