Spółka zwróciła się z prośbą o pisemne udzielenie informacji, czy od dnia 1 maja 2004 r. przysługuje (...)

Spółka zwróciła się z prośbą o pisemne udzielenie informacji, czy od dnia 1 maja 2004 r. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT przy zakupie paliwa do następujących samochodów ciężarowych: marki JELCZ, marki LUBLIN, VOLKSWAGEN 70X02A, ciągnik samochodowy marki RENAULT, a także przy zakupie paliwa do koparki w przypadku gdy wymienione pojazdy nie posiadają świadectwa homologacji.
Z przedstawionego w ww. piśmie stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Jednostka wykorzystuje samochody ciężarowe oraz koparki - do które to pojazdy nie posiadają świadectwa homologacji, ponieważ zostały zakupione wiele lat temu.
Zdaniem Spółki, pomimo braku świadectw homologacji na użytkowane przez firmę pojazdy, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu paliw silnikowych przeznaczonych do tychże pojazdów. W uzasadnieniu swego stanowiska wskazano, że koparka nie jest pojazdem samochodowym, natomiast pozostałe pojazdy użytkowane dla celów działalności gospodarczej są bezspornie samochodami ciężarowymi.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5.
Natomiast przepis art. 86 ust. 3 i 5 tejże ustawy stanowi, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niz określona według wzoru:
DŁ = 357 kg + n x 68 kg
gdzie:

Porady prawne

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy,
kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł.
Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Z powyżej przytoczonych przepisów prawa podatkowego wynika, iż nie ma prawa do obniżenia podatku naliczonego wynikającego z zakupu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca ze wzoru określonego w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o VAT. Natomiast parametry niezbędne do obliczenia dopuszczalnej ładowności muszą być określone na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji.
Jednakże w praktyce świadectwo homologacji, jak i decyzję zwalniającą z jej posiadania wydawane przez Ministra Infrastruktury uzyskuje jedynie importer lub producent pojazdów, tj. wprowadzający dany pojazd na rynek dla samochodów nowych. Zatem osoba, która zakupiła używany samochód kilka lat temu, nie ma możliwości uzyskania ani wyciągu ze świadectwa homologacji, ani też decyzji zwalniającej z posiadania tego dokumentu.

Analogiczna sytuacja zaistniała w dniu 1 stycznia 2001, w wyniku wejścia w życie przepisu § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.), w myśl którego podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy ich nabyciu. W stanie prawnym obowiązującym w okresie od 26 marca 2002 r. do 1 maja 2004 r., uregulowanie to zostało zawarte w przepisie § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.).

Minister Finansów, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego, dokonał systemowej wykładni ww.

przepisu 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w piśmie z dnia 8 lutego 2001 r. Nr PP2-813-96/01/GM, w którym zajął stanowisko, że przepis § 12 ust. 3 nie dotyczy samochodów będących bezspornie np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi, które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki właśnie typ pojazdu.
Przepis ten ma zastosowanie w szczególności do samochodów, które jako pojazdy nowe wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy były (są) samochodami osobowymi, a w wyniku zmian dokonanych w ich konstrukcji zmieniły swój charakter przeznaczenia, istnieje możliwość przewozu nimi zarówno osób, jak i ładunku.

Wobec powyższego uznać należy za aktualne ww. pismo Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2001 r. Zatem podatnikowi przysługuje uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakup paliwa do samochodów bezspornie ciężarowych (tj. ich ładowność przekracza dopuszczalną ładowność obliczoną na podstawie cyt. wcześniej przepisu art. 86 ust. 3 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r., a zakupionych przed dniem 1 stycznia 2001 r. Natomiast odnośnie zakupu paliwa do koparki dla celów działalności gospodarczej stwierdzić należy, iż przytoczony powyżej przepis art. 88 ust. 1 pkt 3 oraz art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie mają zastosowania w tym przypadku.
Według Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług maszyny budowlane, do których zalicza się koparki, nie są pojazdami samochodowymi.

Wśród parametrów technicznych koparki brak ładowności, istnieje natomiast tzw. pojemność łyżki). Wprawdzie niektóre koparki poruszają się po drogach publicznych, jednak wówczas traktować je należy jako pojazdy specjalne i stosować art. 86 ust. 4 pkt 2 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w myśl którego przepis ust. 3 nie dotyczy pojazdów specjalnych - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny.
Mając powyższe na względzie, organ podatkowy potwierdza pogląd Spółki w kwestii prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakup paliwa do użytkowanych w ramach działalności gospodarczej pojazdów samochodowych będących bezspornie ciężarowymi oraz do koparek, a nie posiadających świadectwa homologacji ze względu na ich zakup sprzed kilku lat (przed 2001 r.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika