Odliczenie podatku od towarów i usług oraz opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanej z Urzędu Pracy (...)

Odliczenie podatku od towarów i usług oraz opodatkowanie podatkiem VAT otrzymanej z Urzędu Pracy refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych bezrobotnych.

Działając na podstawie art.216 §1, art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w piśmie z dnia ....2006r. (data wpływu do urzędu ....2006r.) w sprawie odliczenia podatku od towarów i usług i opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej z Urzędu Pracy refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych bezrobotnych.

UZASADNIENIE

W myśl art.14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie ? art.14a §4.

Porady prawne

Pismem z dnia ....2006r. (data wpływu do urzędu ....2006r.) zwróciła się Pani z prośbą o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów w podatku od towarów i usług.
Z przedstawionej w piśmie sytuacji wynika, że na podstawie zawartej z Urzędem Pracy umowy otrzymała Pani refundację ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanych bezrobotnych.
Pani zdaniem otrzymana refundacja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ stanowi dofinansowanie całości działalności firmy i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów. Podatek od towarów i usług będzie podlegał odliczeniu na zasadach ogólnych od wydatków i środków trwałych.

Zgodnie z art.29 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art.119 oraz art.120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Opodatkowana jest więc taka dotacja, refundacja czy inna dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia po obniżonych cenach. Dotacje mające na celu dofinansowanie działalności, niezależnie od ilości i wartości świadczonych usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art.86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124. Stosownie z art.88 ust.1 pkt.2 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Art.88 ust.3 stanowi natomiast, że przepis ust.1 pkt.2 nie dotyczy:
1wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art.87 ust.3,oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów,
2wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku,
3wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art.7 ust.2 i art.8 ust.2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane,
4podatku od importu towarów oraz od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów stanowiących wkłady niepieniężne (aporty) do spółek handlowych,
5wydatków na nabycie towarów celem oddania ich w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu, jeżeli zgodnie z przepisami o podatku dochodowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający,
6nabycia towarów przez komisanta na rzecz komitenta w wykonaniu umowy komisu,
7nabycia towarów przez komisanta od komitenta w ramach umowy komisu,
8podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku, o którym mowa w art.11.

Przytoczony wyżej przepis art.88 ust.1 pkt.2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji w myśl art.88 ust.3 pkt.1 ustawy o podatku od towarów i usług. Fakt otrzymania przez Panią środków pieniężnych na pokrycie kosztów związanych z nabyciem wyposażenia oraz środków trwałych podlegających amortyzacji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych, nie powoduje w myśl cytowanych przepisów utraty prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powyższego wynika, że jeżeli zakupy są finansowane ze środków otrzymanych z Funduszu Pracy ale służą wyłączenie sprzedaży opodatkowanej, to podatek naliczony w nich zawarty służy odliczeniu na zasadach ogólnych.

Reasumując na podstawie przedstawionych przez Panią faktów nie wystąpiły przesłanki do opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanych z Funduszu Pracy na doposażenie stanowisk pracy dla skierowanych bezrobotnych. Brak także przesłanek do utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z art.86 i art.88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie podatku dochodowego odpowiedź zostanie udzielona odrębnym pismem.
Biorąc powyższe pod uwagę postanawia się jak na wstępie.
Niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie z art. 14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa w art.14a §1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 (art.14b §2 Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia w trybie art.14a §4 i art.236 §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm.) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art.236 §2 pkt.1 ustawy Ordynacja podatkowa. Zażalenie, zgodnie z art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika