Czy stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek dokonywania rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób (...)

Czy stowarzyszenie zwykłe ma obowiązek dokonywania rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych i w jaki sposób winno prowadzić ewidencję księgową?

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.04.2005 r. (uzupełnionego dnia 06.05.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

przedstawione przez stowarzyszenie stanowisko - odnośnie braku obowiązku dokonywania rozliczeń z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, uznać za nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zwykłym, założonym w drodze uchwały w dniu 28.05.2004 r. i zgłoszonym do organu nadzoru, którym jest Starosta Olsztyński. Jak poinformował wnioskodawca po 30 dniach od zgłoszenia, wobec braku zakazu, Stowarzyszenie stosownie do przepisu art. 41 ustawy z dnia 7.04.1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach rozpoczęło działalność.
Stowarzyszenie nie zostało zgłoszone do Urzędu Skarbowego.
Jednym z głównych celów Stowarzyszenia jest popularyzacja dostępu do internetu, a środki na swoją działalność uzyskuje wyłącznie ze składek członkowskich nie osiągając ze swojej działalności żadnego dochodu.

Zdaniem wnioskodawcy, w powyższej sytuacji, nie było obowiązku zgłoszenia jego działalności do Urzędu Skarbowego z uwagi na to, że nie odprowadza ono podatku dochodowego. Ponadto zdaniem Stowarzyszenia nie ma ono obowiązku prowadzenia rozbudowanej księgowości, gdyż jedynymi środkami, którymi dysponuje są comiesięczne składki członkowskie i wystarczy ewidencja ich wpłat przez członków oraz rejestr wydatków jakie ponosi stowarzyszenie.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie stwierdza co następuje:

Stosownie do przepisów art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54 poz. 654 z późn. zm.) podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek nie mających osobowości prawnej z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
W art. 6 cyt. ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku, w określonym zakresie, następujących podmiotów: Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, jednostki budżetowe, fundusze celowe, przedsiębiorstwa międzynarodowe i inne jednostki gospodarcze utworzone przez organ administracji państwowej wspólnie z innymi państwami, jednostki samorządu terytorialnego, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencję Rynku Rolnego, fundusze inwestycyjne, fundusze emerytalne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Agencję Nieruchomości Rolnych.

Jak wynika z cyt. wyżej przepisów podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są m. in. jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, a ustawodawca nie wymienił zwolnienia podmiotowego stowarzyszeń zwykłych - jako jednostek organizacyjnych, które by mu nie podlegały.

W związku z powyższym Stowarzyszenie winno dokonywać rozliczeń z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych nawet jeżeli nie osiąga żadnego dochodu z prowadzonej działalności. Stowarzyszenie może jedynie skorzystać ze zwolnień przedmiotowych wymienionych w przepisach cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli spełnia określone tam wymogi.

Jednocześnie informujemy, iż stowarzyszenie zwykłe, nieposiadające osobowości prawnej jest zobowiązane na mocy art. 2 ustawy z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r., nr 76, poz. 694 ze zm.) do stosowania zasad rachunkowości określonych tą ustawą.
Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdanie finansowe w sposób uproszczony określony przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15. 11.2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 137, poz. 1539 ze zm.).

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stowarzyszenie i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika.
Wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia , zgodnie z art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie zgodnie z przepisami art. 222, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Składając zażalenie Strona winna uiścić opłatę skarbową w postaci znaków skarbowych w kwocie 5 zł. (stosownie do postanowień ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - Dz.U. z 2000 r. nr 86, poz. 960 z późn. zm.).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika