Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy prawidłowo postępuje kwalifikując otrzymaną dotację jako (...)

Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy prawidłowo postępuje kwalifikując otrzymaną dotację jako dochód zwolniony, a część odpisów amortyzacyjnych nie zaliczając do kosztów uzyskania przychodów?

W dniu 29.06.2007r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Wnioskująca poinformowała, iż otrzymała od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie dofinansowanie dla projektu w wysokości 500.000,00 zł (z tego: 350.000,00 zł dotacja z EFRR, 150.000,00 zł dotacja z NFOŚiGW).

Wnioskująca wskazuje, iż całkowite nakłady na realizację projektu wyniosły ponad 1.000.000,00 zł. Projekt ten realizowany jest w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, lata 2004-2006, priorytet 2, Bezpośrednie wsparcie przedsiębiorstw, Działanie 2.4 - Wsparcie dla przedsięwzięć w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska.

Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy prawidłowo postępuje kwalifikując otrzymaną dotację jako dochód zwolniony, a część odpisów amortyzacyjnych nie zaliczając do kosztów uzyskania przychodów?

Podatnik wskazuje, iż otrzymane dofinansowanie na sfinansowanie środka trwałego - instalacji odpylającej, traktuje jako dochód zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast odpisów amortyzacyjnych od wartości środka trwałego w części sfinansowanej dotacją nie zalicza do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

Wprowadzenie do tego zwolnienia zastrzeżenia, że nie dotyczy ono materii objętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 i 14a ustawy, oznacza, iż nie ma ono zastosowania do zwolnionych na podstawie tamtych przepisów dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Zakres zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21 dotyczy dochodów podatników otrzymanych na pokrycie kosztów lub zwrot wydatków dotyczących środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pochodzących z dotacji uzyskanych z innych źródeł niż budżet państwa lub budżety jednostek samorządowych, takich jak środki publiczne, będących w dyspozycji niektórych funduszy celowych czy agencji rządowych, które zgodnie z kreującymi je ustawami mają także prawo udzielania dotacji.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy podatkowej, który formalnie uchylony został z dniem 1 stycznia 2004r.

, na podstawie art. 1 pkt 13 lit. a) tiret pierwszy w związku z art. 10 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 202, poz. 1957 ze zm.), wolne od podatku są: dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z uwagi na art. 5 ust. 1 tej ustawy, zwolnienia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4f, 4h-4j, 4ł-4o, 4w, 6a, 6b, 7, 8, 14, 14b, 25, 29, 33 i 35 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003r. Przepisy ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r., w zakresie utraty prawa do zwolnienia stosuje się odpowiednio. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., stosuje się odpowiednio.

Z dniem 1.01.2007r. do art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzony zostały przepis pkt 47, zgodnie z którym, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, a także pkt 48, wskazujący, iż wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Wskazać jednak należy, iż przepisy te znajdują zastosowanie do środków uzyskanych przez przedsiębiorców z nowych programów operacyjnych, przyznanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. nr 227, poz. 1658).

W kontekście powyższych rozważań przepis art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy podatkowej nie znajdzie zastosowania do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, bowiem środki finansowe, które pozyskuje on na sfinansowanie realizowanego projektu pochodzą właśnie z budżetu państwa.

W tym miejscu tutejszy organ podatkowy podnosi, iż wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują, przepisy:

    - Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych,
    - Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych,
    - ustawy z dnia 26 listopada 1998r.

    o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. nr 15 poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., a także ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r.,

    - ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Wskazać w tym miejscu należy, iż pomoc jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

W związku z tym, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z przywołanym przepisem, wolne od podatku są: dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Jednocześnie, środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 69 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. nr 15 poz. 148 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2005r., jak i w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r.

A zatem w tej części, pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Wskazać należy, iż pomoc finansowana z funduszy strukturalnych, ze względu na kierunki jej przeznaczenia, można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

    - inwestycyjne
    - o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia. praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

W przypadku otrzymania przez beneficjentów ostatecznych (a przy tym podatników podatku dochodowego od osób prawnych), pomocy przeznaczonej na inwestycje, wydatki poniesione na przedsięwzięcia objęte wsparciem finansowym nie są kosztami uzyskania przychodów.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków na:

    - nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
    - ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

W kontekście powyższego, otrzymane środki pomocowe, jako zwrot tych wydatków nie będą przychodami, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy, w którym stanowi się, iż do przychodów nie zalicza się: zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazującym, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika