Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym

Pytanie:

"Gmina wystawiła dokument urzędowy, który następnie chciała doręczyć mojej osobie drogą doręczyciela zatrudnionego w tym urzędzie. Doręczyciel nie zastał mnie w domu i pozostawił kartkę informacyjną w drzwiach mego domu z informacją, że korespondencja adresowana do mnie jest do odbioru w urzędzie miasta w terminie 7 dni od daty wezwania. Jeśli nie odbiorę korespondencji w Urzędzie w terminie siedmiu dni, na przykład z przyczyny, że kartka pozostawiona przez doręczyciela wypadła z drzwi i nie mogłem wiedzieć, że jest korespondencja do mnie, to czy w takim przypadku Gmina zobowiązana jest wysłać tą korespondencję drogą listową przez pocztę polską w formie przesyłki poleconej?"

Odpowiedź prawnika: Doręczanie pism w postępowaniu administracyjnym

Organ administracji publicznej w tym Gmina doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez inne upoważnione osoby lub organy. W pewnych przypadkach doręczenie może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Pisma doręcza się osobom fizycznym w ich mieszkaniu lub miejscu pracy. W razie niemożności doręczenia pisma w sposób określony wyżej, a także w razie koniecznej potrzeby, pisma doręcza się w każdym miejscu, gdzie się adresata zastanie. W przypadku nieobecności adresata pismo doręcza się, za pokwitowaniem, dorosłemu domownikowi, sąsiadowi lub dozorcy domu, jeżeli osoby te podjęły się oddania pisma adresatowi. O doręczeniu pisma sąsiadowi lub dozorcy zawiadamia się adresata, umieszczając zawiadomienie w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy to nie jest możliwe, w drzwiach mieszkania.

W razie niemożności doręczenia pisma w sposób wskazany powyżej wtedy:

  • poczta przechowuje pismo przez okres czternastu dni w swojej placówce pocztowej - w przypadku doręczania pisma przez pocztę,
  • pismo składa się na okres czternastu dni w urzędzie właściwej gminy (miasta) - w przypadku doręczania pisma przez pracownika urzędu gminy (miasta) lub upoważnioną osobę lub organ.

Zawiadomienie o pozostawieniu pisma wraz z informacją o możliwości jego odbioru w terminie siedmiu dni, licząc od dnia pozostawienia zawiadomienia w miejscu określonym w pkt 1 i 2, umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata. W przypadku niepodjęcia przesyłki w terminie, pozostawia się powtórne zawiadomienie o możliwości odbioru przesyłki w terminie nie dłuższym niż czternaście dni od daty pierwszego zawiadomienia. Doręczenie uważa się za dokonane z upływem ostatniego dnia okresu, o którym mowa w pkt 1 i 2, a pismo pozostawia się w aktach sprawy. Zatem Gmina nie ma obowiązku wysyłania pisma poprzez pocztę, lecz może to zrobić poprzez ponowne wywieszenie zawiadomienia na drzwiach.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika