Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Gwarancja w umowie o dzieło

Pytanie: Czy w umowie dotyczącej modernizacji windy w bloku mieszkalnym można wprowadzić klauzulę stwierdzającą, że przepisy art. 577 - 582 KC o gwarancji (dotyczy wykonawcy) stosuje się odpowiednio? Jeżeli jest to możliwe, to czy taka klauzula jest wystarczająca, czy też wskazane jest aby wykonawca wydał dokument gwarancji?

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Umowa o modernizację windy jest przykładem umowy o dzieło. Należy zatem w pierwszej kolejności odwołać się do przepisów kodeksu cywilnego, które dotyczą umów o dzieło. I tak, zgodnie z art. 637 kodeksu cywilnego, wykonawca dzieła odpowiada z tytułu rękojmi. Do umowy o dzieło, mają również zastosowanie przepisy o rękojmi i gwarancji przy umowie sprzedaży. Zgodnie bowiem z tym przepisem „Jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim, zamawiający może od umowy odstąpić, jeżeli wady są istotne; jeżeli wady nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy przyjmujący zamówienie nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego”.

Należy przy tym podkreślić, iż w braku odmiennej umowy do gwarancji udzielonej zamawiającemu dzieło przez przyjmującego zamówienie trzeba w drodze analogii stosować przepisy o gwarancji przy sprzedaży. Wynika z tego, iż jedno drugiego nie wyłącza. W razie wad można bowiem korzystać albo z rękojmi, albo z gwarancji.

Do powstania zobowiązania z tytułu gwarancji, konieczne jest określenie jej zakresu. Może to nastąpić poprzez zapis odpowiedniej klauzuli w umowie głównej, bądź też sporządzenie odrębnej umowy gwarancyjnej. Sposób zapisu jest tu dowolny i nie ma wpływu na ważność samej gwarancji. Strony mogą powołać się na odpowiednie przepisy kodeks cywilnego (art. 577 - 581), bądź też uregulowania kodeksowe ująć w sposób odmienny, rozszerzając bądź też zawężając zakres gwarancji.

Przesłanką ważności umowy gwarancyjnej, jest wydanie uprawnionemu dokumentu gwarancyjnego. Dokument ten, stwierdza obowiązek świadczenia gwaranta, w razie zaistnienia wad rzeczy. Zawiera on z reguły zapewnienie o dobrej jakości rzeczy, określa obowiązki gwaranta, oraz określa termin, w którym uprawniony może dochodzić swoich praw.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Gwarancja w umowie o dzieło

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Zaufało nam już:
  • 0
  • 2
  • 8
  • 8
  • 0
  • 6
  • 5
  • osób

Opinie naszych klientów

  • Robert

    ocena usługi:

  • Mirosława

    ocena usługi:

    Porada wyczerpująca, napisana zrozumiałym językiem.Dziękuję i polecam
  • Leszek

    ocena usługi:

    Dobra robota
  • DOROTA

    ocena usługi:

    Jestem zadowolona.Pozdrawiam. DOROTA
  • Anna

    ocena usługi:

    Rzetelność, klarowność, szybkość. Polecam serdecznie. W przypadku kolejnych kwestii do rozstrzygnięcia na pewno skorzystam właśnie z pomocy e-prawnika.
  • Weronika

    ocena usługi:

    Porada opisana jasno i wyczerpująco. Polecam
  • Dagmara i Tomasz

    ocena usługi:

    Porada wyczerpująca. Jestem zadowolona. Szybko, sprawnie, niedrogo. Dziękuję i pozdrawiam !
  • Małgorzata

    ocena usługi:

  • Maria

    ocena usługi:

  • Agnieszka

    ocena usługi:

  • Sebastian

    ocena usługi:

  • Sebastian

    ocena usługi:

  • Jolanta

    ocena usługi:

    Ogólnie jestem zadowolona.Pozdrawiam.
  • Ryszard

    ocena usługi:

    Wszystko Profesjonalnie , mam jeszcze inną sprawę którą zaraz opiszę.
  • Katarzyna

    ocena usługi:

  • Lukasz

    ocena usługi:

    Sytuacja przedstawiona i wyjaśniona bardzo jasno i w oparciu od akty prawne i przedstawiona na przykładzie podobnych spraw. Polecam
  • Mateusz

    ocena usługi:

    Świetnie. Wszystko jasne i Wiem co moge zrobic . Dziekuję





Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane