Logowanie

Rejestracja

Poprzez założenie konta Użytkownika w serwisie e-prawnik.pl wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wykonania zobowiązań przez Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36, kod poczt. 30-126, zarejestrowaną w Sądzie Rejonowym dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, NIP 676-21-64-973, kapitał zakładowy 133.000,00 zł, zgodnie z ustawą z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
Równocześnie akceptuję regulamin serwisu e-Prawnik.pl

Bezpłatny dostęp tylko dla zarejestrowanych

masz już konto?

  • Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych i akceptuję Regulamin serwisu e-Prawnik.pl (więcej)

  • Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Legalsupport sp. z o.o. informacji handlowej (więcej)


Awaria pod nieobecność właściciela lokalu

Pytanie: W dużej wspólnocie mieszkaniowej właściciel mieszkania zgłasza, że np. z sufitu leje mu się woda, a przyczyną najprawdopodobniej jest awaria instalacji wodnej w mieszkaniu piętro wyżej. Właściciel mieszkania wyjechał na urlop nie zostawiając telefonu kontaktowego. Jest oczywiste, że po jego powrocie (za dwa tygodnie) wszystkie mieszkania pod nim będą zniszczone. Jakie środki może podjąć zarządca w celu "opanowania" sytuacji? Czy ma większe możliwości, jeżeli z mieszkania ulatnia się gaz?

Odpowiedź specjalisty e-prawnik.pl - ZADAJ PYTANIE:

Prawa i obowiązki właścicieli lokali określa Rozdział 3 ustawy o własności lokali. Art. 13 ust. 2 tej ustawy nakazuje właścicielowi lokalu, na żądanie zarządu, zezwolenie na wstęp do lokalu, ilekroć jest to niezbędne do przeprowadzenia konserwacji, remontu albo usunięcia awarii w nieruchomości wspólnej, a także w celu wyposażenia budynku, jego części lub innych lokali w dodatkowe instalacje. Przepis ten wskazuje więc, że jeśli zachodzi konieczność usunięcia awarii (np. instalacji wodnej lub gazowej) konieczne jest uzyskanie zezwolenia właściciela lokalu. Przy czym właściciel ma obowiązek takiego zezwolenia udzielić. Należy również pamiętać, że przyczyny zostały wymienione w tym przepisie w sposób, a ich istnienie musi być musi być wykazane i weryfikowalne. Przyczyny te muszą dotyczyć nieruchomości wspólnej.

Nie oznacza to jednak, że wejście do takiego lokalu jest niemożliwe. Przede wszystkim w sytuacjach zagrożenia, wymagającego prowadzenia akcji ratowniczej, właściwy organ będzie mógł podjąć decyzję o wkroczeniu do lokalu (np. strażak prowadzący akcję gaśniczą).

W przypadkach gdyby pojawiła się konieczność wejścia do mieszkania (a więc np. w drodze wyłamania zamków lub zniszczenia drzwi) w związku z koniecznością odwrócenia od siebie lub od innych bezpośrednio grożącego niebezpieczeństwa, osoba (osoby), która dopuściła się w związku z tym szkody nie będzie za nią odpowiedzialna, jeżeli niebezpieczeństwa sam nie wywołał, a niebezpieczeństwu nie można było inaczej zapobiec i jeżeli ratowane dobro jest oczywiście ważniejsze aniżeli dobro naruszone (art. 424 kodeksu cywilnego). Przepis ten może znaleźć zastosowanie także w sytuacji, gdy pojawi się konieczność interwencji, do której nie będzie można wezwać np. straży pożarnej lub pogotowia gazowego. Należy też pamiętać o obecności Policji w przypadku wejścia do mieszkania.

Zanim jednak zostaną podjęte jakieś inne kroki, warto skontaktować się z samym właścicielem i poinformować go o zaistniałej sytuacji. Właściciel może upoważnić określoną osobę (np. członka rodziny) do otwarcia lokalu celem usunięcia awarii. Można również poinformować przedsiębiorstwo zaopatrujące lokal w wodę, w celu odcięcia dopływu wody.

Czy ten artykuł wyjaśnił wszystkie poszukiwane przez Ciebie informacje prawne?

TAK NIE

 

Komentarze: Awaria pod nieobecność właściciela lokalu

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych jest Legalsupport sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie przy ul. Gabrieli Zapolskiej 36. Podane przez Użytkownika dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji umowy i w zakresie niezbędnym do świadczenia usług oraz w celach statystycznych. Podanie danych osobowych przez użytkownika jest dobrowolne. Użytkownik ma prawo dostępu do ich treści oraz poprawy.

Pomoc prawna online

Opinie naszych klientów

  • Rafał i Agnieszka

    ocena usługi:

    Indywidualne podejście do klienta, szybka i profesjonalna odpowiedź.Na pewno skorzystamy ponownie!
  • Katarzyna

    ocena usługi:

    Bardzo szybko i profesjonalnie. Bardzo dziękuję :)
  • MałgorzataZ

    ocena usługi:

  • Tomasz

    ocena usługi:

    Szybko, solidnie, rzetelnie. Bardzo pomocna i fachowa opinia.
  • Jan

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo - jesteście bardzo pomocni.
  • Alicja

    ocena usługi:

    Dziękuję bardzo,zdecydowanie polecam.
  • Mariusz

    ocena usługi:

  • Justyna i Piotr

    ocena usługi:

  • Kinga

    ocena usługi:

    Bardzo profesjonalne podejście do zadanego pytania.
  • Jacek

    ocena usługi:

    Bardzo dziękuję za opinię. Bardzo profesjonalnie. Polecam
  • Michal

    ocena usługi:

    Sprawnie i profesjonalnie.
  • Paweł

    ocena usługi:

    Szybko i profesjonalnie.
  • Lusia

    ocena usługi:

    Wszystko bardzo wyczerpująco i solidnie opisane, wniosek przygotowany w sposób zrozumiały i czytelny, bardzo polecam.
  • TR

    ocena usługi:

  • agnieszka

    ocena usługi:

    bardzo profesjonalnie szybko i terminowo polecam
  • Szymon

    ocena usługi:

  • A.R.

    ocena usługi:

    Polecam z całą pewnością. Odpowiedź zrozumiała i satysfakcjonująca, przy czym przystępna cenowo. Pozdrawiam.




Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane